Garantie fiets

workingmum2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Garantie fiets

#1 , 09 mei 2025 09:03

Dag allemaal,

ik heb 1,5 jaar geleden een e-bike gekocht die ik quasi dagelijks gebruik, ook voor woon-werk verkeer, maar heb sinds het begin problemen met de fiets. Regelmatig valt de ketting er af, zelfs wanneer ik gewoon op een recht stuk weg fiets zonder te schakelen. Soms gebeurt het 2x op een dag, soms enkele weken niet, maar het doet zich toch héél vaak voor.
De verkoper heeft al een aantal keer een aanpassing gedaan aan de fiets maar krijgt het probleem niet opgelost.

Nu is mijn fiets weer binnen voor hetzelfde probleem en ik haalde aan dat als het probleem niet opgelost geraakt, ik toch graag een nieuwe fiets wil onder garantie, want dit creëert enorm veel hinder voor mij. De verkoper gaf meteen aan dat een nieuwe fiets zeker niet zal gebeuren en daarom wou ik eens even weten wat mijn rechten zijn in dit geval.

Iemand die hier meer over weet?

Jo23

#2 , 09 mei 2025 10:11

Een technieker met ervaring kan dit probleem zeker definitief oplossen. Vraag om een degelijke nieuwe ketting / tandwiel of casette te monteren en correct af te stellen. Om de prijs te drukken monteren sommige fabrikanten goedkope onderdelen.

workingmum2
Topic Starter

#3 , 09 mei 2025 10:57

@Jo23 De ingrepen die jij voorstelt zijn reeds gedaan en het probleem is nog steeds niet van de baan. Daarom dat ik graag meer info wil over welke rechten ik heb als de verkoper het probleem niet opgelost krijgt.

Reclame

mava105

#4 , 09 mei 2025 11:07

Je kan geen totaal nieuwe fiets eisen. Bij garantie wordt er gewoonlijk enkel maar hersteld of vervangen van wat niet werkt. Heb je al eens contact opgenomen met de invoerder of fabrikant van het merk zelf.

Freec

#5 , 09 mei 2025 11:25

Veel van de ’goedkope’ elektrische fietsen zijn niet gemaakt voor intensief gebruik. Dan zijn ze versleten na een jaar.
Die zijn meer gemaakt voir occasioneel gebruik.

Je kan bvb niet verwachten dat een nieuwe elektrische fiets van 600€, zoals ze verkocht worden op bolcom, degelijk is.

Hoeveel was de aankoopprijs?

Lanox

#6 , 09 mei 2025 11:29

Veel van de ’goedkope’ elektrische fietsen zijn niet gemaakt voor intensief gebruik. Dan zijn ze versleten na een jaar.
Die zijn meer gemaakt voir occasioneel gebruik.

Je kan bvb niet verwachten dat een nieuwe elektrische fiets van 600€, zoals ze verkocht worden op bolcom, degelijk is.

Hoeveel was de aankoopprijs?
En net daar dient de garantiewetgeving voor. Als een fabrikant/verkoper er voor kiest om rommel goedkoop te verdelen, dan dwingt de wetgeving hem om deze rommel minstens 2 jaar degelijk te houden.

Lanox

#7 , 09 mei 2025 11:33

Terug te vinden in de FAQ van de fod economie over de garantiewetgeving voor aankopen na 1 juli 2022:
Mijn toestel (vb. fototoestel, ...) is reeds twee keer in herstelling geweest gedurende zes maanden in totaal. Ik heb het een derde keer laten herstellen en heb het nog altijd niet teruggekregen. Ik ben ongerust want de garantietermijn van twee jaar is nu reeds bijna overschreden. Kan ik om een nieuw toestel vragen?

De garantietermijn wordt opgeschort tijdens de periode die vereist is voor de herstelling van het toestel. Dit betekent dat de garantieperiode wordt verlengd met de tijd dat het apparaat wordt hersteld.

Als de herstelling niet binnen een redelijke termijn wordt uitgevoerd of als die u veel ongemak bezorgt, kunt u vervanging eisen. Indien dat niet mogelijk is of te kostelijk voor de verkoper, kunt u een prijsvermindering of terugbetaling eisen. Of er sprake is van grote overlast en of herstelling of vervanging onmogelijk of te kostelijk is, zal per geval worden beoordeeld.

De terugbetaling kan verminderd worden, rekening houdend met het effectief gebruik dat u van het goed hebt gehad sinds de aankoop ervan.

Freec

#8 , 09 mei 2025 11:33

Juist, daarom krijg je dan net voor die 2j een nieuw tandwiel of ketting. En een half jaar later heb je weer zelfde probleem.... net uit de garantie.

workingmum2
Topic Starter

#9 , 09 mei 2025 11:38

@Freec de aankoopprijs was 3700 euro, dus geen goedkope bol.com en bij een lokale handelaar gekocht en niet online

@mava En wat als het probleem van dat onderdeel niet opgelost geraakt? Niet door herstelling en niet door vervanging? Heb nog geen contact opgenomen met de fabrikant aangezien. Wat voor info kunnen zij mij geven over de plichten van de verkoper? Want ik heb toch een akkoord met de verkoper en niet met de fabrikant of vergis ik me hierin?

Terug naar “Consumenten Koop”