Goeiedag,
Ik kocht 13/01 een artikel op een (relatief bekende) webshop. Het gaat om een bedrag van meer dan 1000€. Hierbij maakte ik gebruik van mijn kredietkaart waarop ik een verzekeringspakket type "gold" heb "Bescherming bij online aankopen", waar ik maandelijks 6€ voor betaal.
17/01 ontving ik een email van de webshop sales@ waarin stond dat mijn bestelling geannuleerd was wegens niet betaald.
17/01 stuur ik de webshop sales@ een email met daarop het betaalbewijs en dat ik mijn geld terug wil
29/01 bel ik de klantendienst, zij zien de vergissing en zeggen mijn email moet sturen naar customerservice@, dat doe ik ook meteen
30/01 stuurt customerservice@ dat ik mijn rekeningnummer mag geven voor de terugstorting, dat doe ik ook meteen, customerservice@ bevestigt op 31/01
9/2 stuur ik een reminder, zij bevestigen op 10/02 dat ze de reminder intern hebben doorgestuurd, en dat ook ik rechtstreeks mag mailen met debtors@
18/2 stuur ik de mail naar debtors@, geen enkele reactie
5/3 stuur ik de mail opnieuw naar debtors@, opnieuw geen enkele reactie
Op 1/3, dus 7 weken na de "aankoop" dien ik bij mijn verzekering "Bescherming voor online aankopen" een Schadeaangifteformulier in met het gehele dossier in. Enkele dagen later ontvang ik een email terug "Wij hebben uw claim goed ontvangen. Aangezien de leverancier positief heeft gereageerd op uw verzoek om terugbetaling, kunnen wij niet in uw dossier tussenkomen. Wij raden u aan contact op te nemen met organisaties zoals Test Aankop om uw geld terug te krijgen". In de dekking van dit pakket staat:
Wat: Online aankopen van minstens 50 euro
Wanneer: Terugbetaling als je online aankopen niet, onvolledig of beschadigd geleverd worden.
Bedrag: Tot 2.500 euro in het Gold-pakket per periode van 12 maanden
Voorwaarden: Tussenkomst tot 90 dagen na aankoop, als er geen minnelijke schikking met de leverancier is. Geen tussenkomst voor onder andere juwelen, tweedehands gekochte goederen, planten en voeding
Nu heb ik daar 3 bedenkingen bij:
- Heb ik misschien te weinig geduld? Wat is een redelijke termijn? De verzekering stelt dat aangifte binnen 3 maand moet gebeuren dus dit lijkt me niet overdreven snel?
- Wat kan kan ik best doen aangaande mijn verdere afhandeling bij de webshop? Is dit effectief via testaankoop een mailtje laten sturen?
- Wat kan ik doen aangaande mijn verzekering online aankopen? Is dat normaal zoiets? Kan die verzekering zich terugtrekken omdat de verkoper gezegd heeft "stuur uw rekeningnummer" en vervolgens niets teruggeeft? En dan nog het lef hebben om u door te verwijzen naar Test Aankoop? Dit geeft me een gevoel van onrecht maar dat gevoel is misschien onrechtmatig?
Dankuwel voor uw feedback.