Bestelling eenzijdig geannuleerd, na 2 maand nog geen geld terug. En de verzekering laat het afweten.

PieterJan84
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bestelling eenzijdig geannuleerd, na 2 maand nog geen geld terug. En de verzekering laat het afweten.

#1 , 07 mar 2025 18:36

Goeiedag,

Ik kocht 13/01 een artikel op een (relatief bekende) webshop. Het gaat om een bedrag van meer dan 1000€. Hierbij maakte ik gebruik van mijn kredietkaart waarop ik een verzekeringspakket type "gold" heb "Bescherming bij online aankopen", waar ik maandelijks 6€ voor betaal.

17/01 ontving ik een email van de webshop sales@ waarin stond dat mijn bestelling geannuleerd was wegens niet betaald.
17/01 stuur ik de webshop sales@ een email met daarop het betaalbewijs en dat ik mijn geld terug wil
29/01 bel ik de klantendienst, zij zien de vergissing en zeggen mijn email moet sturen naar customerservice@, dat doe ik ook meteen
30/01 stuurt customerservice@ dat ik mijn rekeningnummer mag geven voor de terugstorting, dat doe ik ook meteen, customerservice@ bevestigt op 31/01
9/2 stuur ik een reminder, zij bevestigen op 10/02 dat ze de reminder intern hebben doorgestuurd, en dat ook ik rechtstreeks mag mailen met debtors@
18/2 stuur ik de mail naar debtors@, geen enkele reactie
5/3 stuur ik de mail opnieuw naar debtors@, opnieuw geen enkele reactie

Op 1/3, dus 7 weken na de "aankoop" dien ik bij mijn verzekering "Bescherming voor online aankopen" een Schadeaangifteformulier in met het gehele dossier in. Enkele dagen later ontvang ik een email terug "Wij hebben uw claim goed ontvangen. Aangezien de leverancier positief heeft gereageerd op uw verzoek om terugbetaling, kunnen wij niet in uw dossier tussenkomen. Wij raden u aan contact op te nemen met organisaties zoals Test Aankop om uw geld terug te krijgen". In de dekking van dit pakket staat:
Wat: Online aankopen van minstens 50 euro
Wanneer: Terugbetaling als je online aankopen niet, onvolledig of beschadigd geleverd worden.
Bedrag: Tot 2.500 euro in het Gold-pakket per periode van 12 maanden
Voorwaarden: Tussenkomst tot 90 dagen na aankoop, als er geen minnelijke schikking met de leverancier is. Geen tussenkomst voor onder andere juwelen, tweedehands gekochte goederen, planten en voeding

Nu heb ik daar 3 bedenkingen bij:
- Heb ik misschien te weinig geduld? Wat is een redelijke termijn? De verzekering stelt dat aangifte binnen 3 maand moet gebeuren dus dit lijkt me niet overdreven snel?
- Wat kan kan ik best doen aangaande mijn verdere afhandeling bij de webshop? Is dit effectief via testaankoop een mailtje laten sturen?
- Wat kan ik doen aangaande mijn verzekering online aankopen? Is dat normaal zoiets? Kan die verzekering zich terugtrekken omdat de verkoper gezegd heeft "stuur uw rekeningnummer" en vervolgens niets teruggeeft? En dan nog het lef hebben om u door te verwijzen naar Test Aankoop? Dit geeft me een gevoel van onrecht maar dat gevoel is misschien onrechtmatig?

Dankuwel voor uw feedback.

LeenW

#2 , 07 mar 2025 19:57

Puur technisch lijkt het me dat u eigenlijk de aankoop geannuleerd hebt vanwege het misverstand met de betaling. Ik zou dus stellen dat de verzekering hier niet in moet tussenkomen. Het gaat hier dan immers om uitvoering van het herroepingsrecht en niet om een onvolledige aankoop.

PieterJan84
Topic Starter

#3 , 07 mar 2025 22:25

Ik zie niet in dat ik dit geannuleerd zou hebben. Ik heb een bestelling geplaatst en een betaling uitgevoerd. Hier heb ik bewijs van. Zij hebben dit geannuleerd op basis van een foutieve veronderstelling dat er niet betaald zou zijn. Maar er is wel betaald.

Reclame

PieterJan84
Topic Starter

#4 , 07 mar 2025 22:30

Ik vrees intussen ook dat vanaf deze maand in mijn bankier app ik enkel nog de bestellingen van mijn kredietkaart van de laatste 2 maanden kan zien. Ik heb dus nog wel screenshots maar op een gegeven moment zal mijn bewijslast verminderen omdat ik geen betaalbewijs heb buiten dus die oudere screenshot uit mijn bank app van de kredietkaart.

LeenW

#5 , 08 mar 2025 02:06

Deels akkoord, maar waarom vraagt u hier uw geld terug in plaats van de koop gewoon te laten doorgaan? Er was immers al betaald.

lukasi

#6 , 08 mar 2025 07:56

Je bent van kastje naar muur gestuurd.
mail naar sales
mail naar service
en dan naar mail naar debtors

Stuur mail naar alle 3 in copy ( en wat soms helpt is dat uw mail in eerste instantie gestuurd wordt naar uw advocaat en zij in copy staan)
vraag bevestiging van ontvangst en zorg dat je een antwoord krijgt !
Bv met de zin: wegens het wederkerigheidsprincipe vermeld in uw voorwaarden verwacht ik de terugbetaling van de hoofdsom vermeerd met de schadevergoeding van XXX€ zoals door u gevraagd en de verwijlintresten van yy% zoals vermeld. En dit binnen de 30 dagen zoals door u wordt aangehouden

PieterJan84
Topic Starter

#7 , 08 mar 2025 08:27

Deels akkoord, maar waarom vraagt u hier uw geld terug in plaats van de koop gewoon te laten doorgaan? Er was immers al betaald.
Ik zie daar geen verschil in. Of ik nu mijn geld zou terugvragen of zou vragen het artikel alsnog op te sturen: de tegenpartij had het order geannuleerd (met vermelding "indien u het product toch wenst: plaats een nieuw order en betaal") en in beide gevallen zou ik in het nadeel geweest zijn. Ik diende te overwegen welke strategie ik zou kiezen, maar ik wachtte liever op mijn geld dan op het product aangezien het vertrouwen toch al weg was. Ik kan weldegelijk nu ook eisen dat men als men mijn geld niet teruggeeft, het product alsnog levert, is dat een beter pad om te bewandelen dan? Ik heb intussen natuurlijk al lang een andere gekocht, maar dan heb ik tenminste "iets" teruggekregen.
Laatst gewijzigd door PieterJan84 op 08 mar 2025 08:33, 2 keer totaal gewijzigd.

PieterJan84
Topic Starter

#8 , 08 mar 2025 08:32

Je bent van kastje naar muur gestuurd.
mail naar sales
mail naar service
en dan naar mail naar debtors

Stuur mail naar alle 3 in copy ( en wat soms helpt is dat uw mail in eerste instantie gestuurd wordt naar uw advocaat en zij in copy staan)
vraag bevestiging van ontvangst en zorg dat je een antwoord krijgt !
Bv met de zin: wegens het wederkerigheidsprincipe vermeld in uw voorwaarden verwacht ik de terugbetaling van de hoofdsom vermeerd met de schadevergoeding van XXX€ zoals door u gevraagd en de verwijlintresten van yy% zoals vermeld. En dit binnen de 30 dagen zoals door u wordt aangehouden
Bedankt voor je reactie.
Momenteel heb ik geen advocaat. Is het aan te raden hier een advocaat voor te nemen?
Kan het misschien ook helpen een aangetekende brief te sturen?

mava105

#9 , 08 mar 2025 09:29

Kan het misschien ook helpen een aangetekende brief te sturen?
Natuurlijk en dan nog best met antwoordkaart.
Dan heb je tenminste iets officieels in handen om eventueel naar de rechtbank te stappen

Terug naar “Consumenten Koop”