tweedehandswagen gekocht met verzwegen gebreken

Kevlar1980
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

tweedehandswagen gekocht met verzwegen gebreken

#1 , 22 dec 2023 20:08

Ik heb 2 dagen geleden de koopovereenkomst getekend bij een gekende tweedehands garage, die, zonder hier de naam te willen noemen, verschillende vestigingen heeft in België voor zowel nieuwe als tweedehands wagens met hun gekende zeer grote kortingen...

De wagen in kwestie stond buiten, niet binnen in de showroom. Ik kon dus even naar buiten om de wagen te bekijken, er eens in te zitten, (ermee rijden was al geen optie gezien de auto toch nergens eruit ging kunnen), een paar foto's genomen van vooraan, achteraan en beide zijkanten en dat was het zo'n beetje.

De verkoper was vaag en heel onduidelijk in het geven van informatie over de wagen, het was een prachtige auto had hij gezegd via mail en binnen mijn budget.

De koopovereenkomst had hij zelf gemaakt en was allesbehalve zoals die moest zijn, zoals die opgemaakt werden normaal gezien bij elke verkoop van eender welke wagen uit hun stock/assortiment. Alles moest vlug gaan, ik vroeg wel telkens naar uitleg over hun leasingvoorwaarden, de garantie, verzekering, etc maar hetgeen ik daarop kreeg als "antwoord", daar wist ik niet echt veel meer door, hij werkte er duidelijk nog niet te lang en om een lang verhaal kort te houden:

Ik bekeek de genomen foto's diezelfde avond laat eens op mijn gemak en zoomde daarbij overal in om beter de zaken te kunnen bekijken. Toen kwam ik tot de vaststelling dat de remtrommel helemaal geroest was, en dat voor een wagen van 2019 met 40000 km...

Ik heb de garage gemaild en gemeld dat de remtrommel volledig onder de roest zat en dat er niemand mij hiervan op de hoogte had gebracht. Feit dat ik de wagen in prive leasing heb genomen en dus de auto binnen 5 jaar zou kunnen teruggeven voor een andere, op voorwaarde dat ik deze teruggaf in een goed onderhouden staat, wat nu al duidelijk een onmogelijke zaak zou zijn, gezien er nu al geroeste remtrommels zitten.

Ik heb in mijn mail ook duidelijk gezegd dat ik ervan uit ging dat men tenminste deze remtrommels ging vervangen want mij de auto zo verkopen kon toch ook niet de bedoeling zijn, vooral daar men mij hier niets over heeft gezegd. Hadden ze mij er het moment zelf op gewezen, dan had ik de aankoop niet gedaan.

Ik kreeg dit als antwoortd:

Beste,

Het “roest” die je hebt opgemerkt ter hoogte van de trommelremmen, is oppervlakkig.

Dit komt doordat de wagen buiten staat (afkomstig van reken en wakte).

Wij voorzien nog een groot onderhoud en een grondige check-up.

Bij de keuring voor verkoop wordt er een tweedehandsrapport opgemaakt.

Deze wordt samen met de CarPass afgeleverd.


Daarnaast worden alle documenten van de leasing bezorgd bij de aflevering.

Mijn vraag is nu de volgende: uit dit antwoord is het al duidelijk dat men de zaak minimaliseert en niet van plan is er iets aan te doen. Ik ken weinig van auto's maar heb wel veel opzoekingswerk gedaan om uit te zoeken welk deel het was dat onder de roest zat, wat de oorzaken daarvan konden zijn alsook de gevolgen van het rijden ermee in zo'n staat.

Mijn vertrouwen is volledig weg in deze garage, als men dit al heeft verzwegen, om daarna weg te wuiven als niet relevant, dan stel ik me de vraag welke zaken er nog niet in orde zijn maar verzwegen worden, zeker als ze niet zomaar met het blote oog te zien zijn onderaan de auto bvb.

Wat zijn mijn rechten in deze situatie? Kan ik dit als verborgen gebrek melden en op basis daarvan de aankoop annuleren? Ik vertrouw die mensen niet meer en wens dan ook echt af te zien van de aankoop.

Is het nu enorm veel roest of zoals de garage het beschrijft "oppervlakkige roest", dan nog meen ik dat dit niet aanvaardbaar is voor een tweedehands wagen van die leeftijd en waarvoor ik meer dan 14000 euro moet betalen.

Elk advies dat mij hierin kan helpen zou ik ten zeerste appreciëren. Ik voel me in de zak gezet, mss omdat ik alleen als vrouw een auto kwam kopen, maar ook dit is iets wat niet zou mogen, het blijft een feit dat men dit heeft verzwegen.

Alvast mijn dank

Thomas_A
Berichten: 2401
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2023 20:50

Je kan moeilijk over een verborgen gebrek spreken, als het al zichtbaar is op foto’s die je ter plaatse hebt gemaakt.

Verzwegen gebreken bestaan niet. Iemand die iets verkoopt, is ook niet verplicht om spontaan alle negatieve punten te vertellen.

De verkoper moet de wagen met geldige keuring leveren. Dat gaat sowieso niet lukken zonder remmen in goede staat.

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2023 21:10

Wetgeving voor keuring bij verkoop tweedehandsvoertuigen is opgesteld met het idee dat de kandidaat koper een beeld heeft van de auto VOORDAT hij de wagen koopt. Zoals gewoonlijk in België rammelt de verwoording van de wet weer langs alle kanten en spreekt de wetgeving enkel over keuring vooraleer de inschrijving op naam van de koper kan gebeuren.
De carpass daarentegen dient aanwezig te zijn bij de verkoop en niet nageleverd te worden. Als u dus echt geen vertrouwen hebt in de wagen, zou ik het hard spelen en de "verkoop" annuleren op basis van afwezigheid van carpass.

Reclame

Kevlar1980
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 dec 2023 22:26

Je kan moeilijk over een verborgen gebrek spreken, als het al zichtbaar is op foto’s die je ter plaatse hebt gemaakt.
Laat ik het dan anders formuleren; ik had een bewuste keuze gemaakt om bij die ene bepaalde garageketen een auto te kopen ervan uit gaande dat deze correct de verkoop van een voertuig gingen doen. Het "gebrek" was dus idd na het dichtbij bekijken van de foto's, dus ook nadat de overeenkomst getekend was, niet meer verborgen aangezien ik het onder de loupe zelf had ontdekt. Wat mij stoort is dat ik heel veel geld moet leggen voor uiteindelijk een auto van 2019 met geroeste stukken, die deel uitmaken van het complete remsysteem dat op z'n minst degelijk zou moeten werken.

Verzwegen gebreken bestaan niet. Iemand die iets verkoopt, is ook niet verplicht om spontaan alle negatieve punten te vertellen.
Verborgen gebrek, excuseer. En ik ben van mening dat als men zijn naam wil behouden, men er beter aan doet om de klant correct te behandelen en dus eerlijk is over de staat van de wagen. En of dit nu verplicht is of niet, een firma of verkoper op zijn plaats is eerlijk met de klant, wil hij nog enkele jaartjes blijven meedraaien in de business.

De verkoper moet de wagen met geldige keuring leveren. Dat gaat sowieso niet lukken zonder remmen in goede staat.
Het is alom gekend, het onderlinge gefoefel tussen keuring en garages die bijna op dagelijkse basis meerdere auto's laten keuren... een win-win situatie voor die mannen, de klant is de enige voor wie het wel eens fataal zou kunnen aflopen.
verplicht? Nee, het zou eigenlijk een kwestie van principe moeten zijn zodat verplichting zelfs niet aan bod moet komen

lukasi
Berichten: 1158

#5 , 23 dec 2023 11:48

Ik heb 2 dagen geleden de koopovereenkomst getekend bij een gekende tweedehands garage, die, zonder hier de naam te willen noemen, verschillende vestigingen heeft in België voor zowel nieuwe als tweedehands wagens met hun gekende zeer grote kortingen...

De wagen in kwestie stond buiten, niet binnen in de showroom. Ik kon dus even naar buiten om de wagen te bekijken, er eens in te zitten, (ermee rijden was al geen optie gezien de auto toch nergens eruit ging kunnen), een paar foto's genomen van vooraan, achteraan en beide zijkanten en dat was het zo'n beetje.
Eerste knipperlicht: ik kan niet proefrijden. Elke verkoper zorgt ervoor dat daarna een proefrit kan gemaakt worden voor de koop gesloten wordt.
De verkoper was vaag en heel onduidelijk in het geven van informatie over de wagen, het was een prachtige auto had hij gezegd via mail en binnen mijn budget.
tweede knipperlicht , iemand die onduidelijk blijft, draait rond de pot of kent er niets van
De koopovereenkomst had hij zelf gemaakt en was allesbehalve zoals die moest zijn, zoals die opgemaakt werden normaal gezien bij elke verkoop van eender welke wagen uit hun stock/assortiment.
derde knipperlicht, verkoopovereenkomst

Alles moest vlug gaan
vierde knipperlicht : snel wil zeggen dat je wordt overdondert om iets te kopen dat niet past in wat je wil
ik vroeg wel telkens naar uitleg over hun leasingvoorwaarden, de garantie, verzekering, etc maar hetgeen ik daarop kreeg als "antwoord", daar wist ik niet echt veel meer door, hij werkte er duidelijk nog niet te lang en om een lang verhaal kort te houden:
Knipperlichten staan nu allemaal wel in RED ALERT en toch koop jij die wagen en ga je nu achteraf punten zoeken om de koop te ontbinden

MaartenGS-R-RT
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2023 19:55

Eerlijk, op basis van wat u schrijft denk ik niet dat u "in de zak bent gezet."
U zegt dat u op foto heeft kunnen vaststellen dat de remtrommel helemaal geroest was.
Dat is, als de wagen een periode (pakweg een aantal weken) heeft buitengestaan inderdaad niet abnormaal, als het effectief om niet meer gaat dan om de remtrommel (de buitenkant van de trommelrem dus). De lak van veel automerken (zelfs van premiummerken) laat immers te wensen over, en een paar ritjes in de pekel zijn soms als voldoende om de lak aan te tasten.
U schrijft verder "Ik ken weinig van auto's maar heb wel veel opzoekingswerk gedaan om uit te zoeken welk deel het was dat onder de roest zat, wat de oorzaken daarvan konden zijn alsook de gevolgen van het rijden ermee in zo'n staat".
Een remtrommel van een tweedehandsauto van vier jaar oud die aan de buitenzijde oppervlakkige sporen van roest vertoont (een ander verhaal wordt het uiteraard als de remtrommel doorroest is) is echt geen veiligheidsitem, en zou ik zelfs geen gebrek noemen.
Wat me opvalt: u heeft het enkel over de remtrommel: als u ook de remschijven vooraan heeft gefotografeerd zou u, als - zoals de verkoper het zegt de wagen een tijdje buiten heeft gestaan - daar hetzelfde fenomeen, en waarschijnlijk nog zelfs meer uitgesproken, moeten kunnen zien.
Die roest, die dus ook zeer oppervlakkig is, verdwijnt daar gewoon na een paar keer remmen.

MaartenGS-R-RT
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 dec 2023 20:01

En in feite moet ik nog aan toevoegen: veel merken gebruiken zelfs geen lak op de remtrommel, en houden het op bloot staal, wat uiteraard nog roestgevoeliger is.

jef007
Berichten: 1689

#8 , 23 dec 2023 22:32

zelfs een nieuwe wagen die 3 weken buitenstaat heeft oppervlakkige roest op de remtrommel aan de buitenkant.

Luc6580
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 dec 2023 10:25

verwart U niet de remschijf (vooraan) met de remtrommel (soms achteraan; soms zijn er ook schijfremmen achteraan)?.
Oppervlakkige roest op remschijven is heel normaal wanneer een wagen een paar weken stilstaat.Dit verdwijnt na enkele keren remmen.

Terug naar “Consumenten Koop”