Tweedehands wagen met ernstig gebrek

DieterDM
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Tweedehands wagen met ernstig gebrek

#1 , 16 jun 2023 21:01

Zes weken geleden kocht ik een tweedehandswagen bij één van Vlaanderens bekendste autoverkopers. De wagen heeft een KM-stand van 33.000 en geen zichtbare schade.

Tijdens de testrit was me opgevallen dat het schakelen van 1 naar 2 niet verliep zoals het moest. Een krakend geluid.
Bij het aanspreken van de verkoper verzekerde deze dat dit “probleempje” opgelost ging zijn bij de aflevering van de wagen.

Getekend en gekocht, ik ben immers geen technieker en ging uit van de eerlijkheid van de verkoper. De dag voor afspraak van aflevering krijg ik telefoon dat er nog uit voorzorg een sensor ging vervangen worden. Hierdoor is de aflevering met een week uitgesteld. Doordat ik mijn andere wagen al had uitgeschreven bij DIV en dus de nummerplaat niet meer overeenkwam met de wagen kreeg ik een vervangwagen voor de tussenperiode.

De aangekochte wagen werd de week nadien afgeleverd en bij de eerste schakelpoging, jawel: een krakend geluid.
De wagen is ondertussen, met akkoord van de verkoper, binnen geweest bij de officiële dealer. Nu blijkt dat de versnellingsbak moet gereviseerd worden. Een kost van om en bij de 3000€ en wagen twee weken kwijt. De verkoper onderzoekt nu wat de mogelijkheden zijn, maar ik voel me “in de zak gezet”. Dit omdat ik enerzijds een wagen heb gekocht in de veronderstelling dat deze in orde ging zijn en ik anderzijds, als ze deze reviseren op hun kosten, een wagen heb gekocht met een gereviseerde versnellingsbak. Indien ik dit had geweten op voorhand had ik deze uiteraard niet gekocht.

Kan iemand mij enig advies of raad geven hoe hiermee om te gaan?

Alvast bedankt!
D

Sirkii
Berichten: 5447

#2 , 16 jun 2023 21:47

Een (professioneel) gereviseerde versnellingsbak is zo goed als een nieuwe. Zelf ooit voorgehad rond de 50k km met een nieuw gekochte landrover: gereviseerd in Spanje bij de lokale dealer: daarna nooit meer problemen gehad. Lr België heeft de faktuur betaald.

Sneu was idd wel dat k hem 2 weken kwijt was en een wagen heb moeten huren om onze vakantie te kunnen verderzetten. Die kost was voor mij ;-(

CityBird
Berichten: 797

#3 , 16 jun 2023 22:02

als ze deze reviseren op hun kosten, een wagen heb gekocht met een gereviseerde versnellingsbak. Indien ik dit had geweten op voorhand had ik deze uiteraard niet gekocht.
Zoals Sirkii al zei, heb je nu hoogstwaarschijnlijk zelfs een betere auto.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 jun 2023 10:11

Als de verkoper zijn garantieplicht zo goed nakomt: uw 2 pollekes kussen

DieterDM
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jun 2023 22:03

Ik heb bovenstaande redeneringen al een paar keer tegengekomen deze week. Ergens kan ik ze begrijpen, maar ik vat ze toch even samen:

Ik leg 19k van mijn zuurverdiende centen op tafel. Ik krijg een wagen geleverd waar al “uit voorzorg” een herstelling aan is gedaan, wat ik ten zeerste kan appreciëren. Daarna blijkt er, de dag van aflevering, een ander ernstig gebrek te zijn. Ik moet nu blij zijn en mijn pollekes kussen dat de garagist het wil herstellen voor mij?

Rare redenering. Had de garagist mij nu eens een wagen verkocht waar geen onopgeloste gebreken aan waren. Maar blijkbaar ben ik de lastige klant …

Ik begrijp ten volle dat er defecten kunnen optreden. Ik zit zelf in een business waar dat het geval is. Maar, dit gebrek was aanwezig bij de verkoop. Daarnaast kan ik moeilijk geloven dat er ook maar één technieker met de wagen heeft gereden, anders had deze dit ook opgemerkt. Maar nogmaals, blijkbaar verwacht ik teveel …

LeenW
Berichten: 12904

#6 , 17 jun 2023 22:15

Ik denk dat u inderdaad te veel verwacht van een tweedehandswagen. De garage doet m.i. zijn uiterste best om het probleem te verhelpen. Lees hier eens wat andere verhalen op dit forum, misschien kan dat helpen om alles wat te relativeren.

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 jun 2023 13:31

Nogmaals: kus uw 2 pollekes dat de verkoper zijn garantieverplichting zo vlot nakomt.
Als die dat niet doet, bent u vertrokken voor een jarenlange, dure (experten etc) procedure voor de burgerlijke rechtbank ...

Had de garagist mij nu eens een wagen verkocht waar geen onopgeloste gebreken aan waren.
Waarom koopt u die auto ?
Als ik een tweedehands wil kopen, maar die kraakt al meteen bij schakelen van 1 naar 2, dan koop ik die niet.

Niet zo snugger van de verkoper om die al te verkopen voor probleem opgelost was, maar da's nu wel gebeurd.
Die had u beter de "first refusal" optie gegeven eens het hersteld was ...

Het is uiteraard niet leuk als dit je overkomt, maar je krijgt hier correcte garantie.
Als versnellingsbak gereviseerd is, is die normaal "als nieuw"
Alles met teveel of abnormale slijtage is dan vervangen, alles is nagekeken ...
Maar blijkbaar ben ik de lastige klant …
Dat zegt toch niemand ...

aceke
Berichten: 138

#8 , 19 jun 2023 20:53

33000 km en versnellingsbak reviseren? Klopt toch niet...

Sirkii
Berichten: 5447

#9 , 20 jun 2023 12:28

33000 km en versnellingsbak reviseren? Klopt toch niet...
Je kunt pech hebben: versnellingsbak van m n nieuwgekochte landrover discovery had het al begeven rond de 30.000 km (minder dan 2 jaar oud) Da s wel meer dan 20 jaar geleden.

Terug naar “Consumenten Koop”