afrekening energiefactuur

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

afrekening energiefactuur

#1 , 19 mar 2023 10:23

Er werd bij mij een digitale teller geplaatst in september 2022. Bij de eindafrekening werd bij verbruik een (analoog) getal ingevuld dat helemaal niet klopt met de som van de analoge teller op de dag van verwijdering en het getal op de digitale teller. Er wordt 400+ kwh teveel aangerekend. De maatschappij weigert mij te laten weten hoe zij tot het mij aangerekend verbruik zijn gekomen en blijven mij het teveel aanrekenen. Waar kan ik nu verder terecht om verhaal te halen?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 19 mar 2023 12:14

Er werd bij mij een digitale teller geplaatst in september 2022. Bij de eindafrekening werd bij verbruik een (analoog) getal ingevuld dat helemaal niet klopt met de som van de analoge teller op de dag van verwijdering en het getal op de digitale teller. Er wordt 400+ kwh teveel aangerekend. De maatschappij weigert mij te laten weten hoe zij tot het mij aangerekend verbruik zijn gekomen en blijven mij het teveel aanrekenen. Waar kan ik nu verder terecht om verhaal te halen?
Heb je tijdig de meterstanden doorgegeven aan Fluvius ?
Want dat moet ook met een digitale meter
Compleet absurd natuurlijk, maar da's België (en Vlaanderen is in recordtempo even Kafkaiaans geworden)

Geef je de meterstand niet door, dan wordt je verbruik "geschat" ... ook terwijl je een digitale meter hebt


Zorg altijd dat Fluvius je een bevestigingsmail stuurt met je opgegeven standen, en hou die bij :!:

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2023 16:12

Heb je tijdig de meterstanden doorgegeven aan Fluvius ?
Want dat moet ook met een digitale meter
Compleet absurd natuurlijk, maar da's België (en Vlaanderen is in recordtempo even Kafkaiaans geworden)

Geef je de meterstand niet door, dan wordt je verbruik "geschat" ... ook terwijl je een digitale meter hebt


Zorg altijd dat Fluvius je een bevestigingsmail stuurt met je opgegeven standen, en hou die bij :!:
[/quote]

Heb die inderdaad tijdig doorgegeven als daar om gevraagd werd. Wel enkel de meterstand van de digitale meter.
Zou het kunnen dat de plaatser van de digitale meter verzaakt heeft aan het doorgeven van de eindstand analoge meter?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 19 mar 2023 16:20

Met een digitale meter hoef je geen meterstanden meer door te geven.
Die worden van op afstand uitgelezen.
Is bij mij al een paar jaar het geval en het klopt altijd.

https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... tale-meter
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 mar 2023 16:44

De aannemer die de meters veranderde, liet u meer dan waarschijnlijk een opnamedocument ondertekenen, met de gegevens van de oude meter en de meterstanden. Heb je die nagekeken?
Ik heb al gedurende 5 jaar een digitale meter voor zowel electro en gas, en heb sedertdien geen enkele meteropnemer gezien, noch een vraag gekregen om deze door te geven.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 19 mar 2023 17:27

Heb die inderdaad tijdig doorgegeven als daar om gevraagd werd. Wel enkel de meterstand van de digitale meter.
Zou het kunnen dat de plaatser van de digitale meter verzaakt heeft aan het doorgeven van de eindstand analoge meter?
Mogelijk

Ik heb voor alle vervangen meters (4 stuks) een brief van Fluvius met de meterstanden bij vervanging ...
Als je die niet hebt, zit probleem daar waarschijnlijk

Heb je de meters gefotografeerd of minstens opgeschreven voor ze ze vervingen ?
(ikke wel ... )

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mar 2023 08:19

Heb die inderdaad tijdig doorgegeven als daar om gevraagd werd. Wel enkel de meterstand van de digitale meter.
Zou het kunnen dat de plaatser van de digitale meter verzaakt heeft aan het doorgeven van de eindstand analoge meter?
Mogelijk

Ik heb voor alle vervangen meters (4 stuks) een brief van Fluvius met de meterstanden bij vervanging ...
Als je die niet hebt, zit probleem daar waarschijnlijk

Heb je de meters gefotografeerd of minstens opgeschreven voor ze ze vervingen ?
(ikke wel ... )
Heb gelukkig de meter gefotografeerd toen die al op de grond lag. Met duidelijk afleesbare meterstand. Maar tot nu is de maatschappij blind en doof voor mijn argumenten.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 apr 2023 09:22

In december krijg ik de afrekening elektriciteit toegestuurd waarin een analoge eindstand wordt vermeld die helemaal niet klopt, want in sept 2022 werd een digitale meter geplaatst. De som van de eindstand analoge meter bij wegneming (heb foto) en de digitale meter bij opneming in december is 427kwh minder dan wat men mij wil aanrekenen. Ik heb direct gereageerd, maar het blijkt onmogelijk duidelijkheid te krijgen hoe men aan die analoge eindstand komt. Wel blijft men druk zetten om alsnog die rekening te betalen. Bestaat er een organisme dat mensen bijstaat in zo'n situatie, want op de leverancier kan ik helemaal niet rekenen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 10 apr 2023 18:07

Normaal heb je toch bij de verandering van de meter, een document ontvangen met de oude en nieuwe meterstanden, met tevens de datum waarop de omschakeling gebeurde..

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 apr 2023 08:11

Normaal heb je toch bij de verandering van de meter, een document ontvangen met de oude en nieuwe meterstanden, met tevens de datum waarop de omschakeling gebeurde..
Ik heb dat document teruggevonden, maar blijkbaar is dit bij de energieleverancier niet bekend. Ze hanteren een totaal andere eindstand van de meter.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 12 apr 2023 09:23

Ik heb dat document teruggevonden, maar blijkbaar is dit bij de energieleverancier niet bekend. Ze hanteren een totaal andere eindstand van de meter.
Dan moet je hen dat doorgeven - best niet het origineel - en de meterstanden daaraan laten aanpassen

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 apr 2023 10:42

Ik lees in uw eerste post: "De maatschappij weigert mij te laten weten hoe zij tot het mij aangerekend verbruik zijn gekomen en blijven mij het teveel aanrekenen."

Als men iets aanrekent dat niet correct is kan u dit best asap via aangetekende brief met antwoordkaart betwisten. U voegt zoveel mogelijk bewijzen erbij en op die basis vraagt u een correcte afrekening binnen de vijf werkdagen.

Meestal is vermelding dat u tevens een klacht indient bij FOD economie en de ombudsdienst energie ook nuttig. FOD economie volgt elk dossier op en ooit heb ik de CEO van een groot bedrijf aan de lijn gehad met de vraag om mijn klacht in te trekken omdat er boetes zouden volgen...

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 apr 2023 08:58

Ik lees in uw eerste post: "De maatschappij weigert mij te laten weten hoe zij tot het mij aangerekend verbruik zijn gekomen en blijven mij het teveel aanrekenen."

Als men iets aanrekent dat niet correct is kan u dit best asap via aangetekende brief met antwoordkaart betwisten. U voegt zoveel mogelijk bewijzen erbij en op die basis vraagt u een correcte afrekening binnen de vijf werkdagen.

Meestal is vermelding dat u tevens een klacht indient bij FOD economie en de ombudsdienst energie ook nuttig. FOD economie volgt elk dossier op en ooit heb ik de CEO van een groot bedrijf aan de lijn gehad met de vraag om mijn klacht in te trekken omdat er boetes zouden volgen...
Ik heb de betwisting direct na het ontvangen factuur ingediend, en kreeg daar 3 maand later antwoord op dat "aanpassing niet mogelijk was".

Nu heb ik recent een dossier bij FOD economie ingediend en wacht nu af. Ondertussen dreigt de maatschappij met boetes en eventueel afsluiting. (vr een betwist bedrag van 90€)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 13 apr 2023 11:12

Dat kan je voorhebben als je voor de goedkoopste leverancier kiest.

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 apr 2023 05:44

Dat kan je voorhebben als je voor de goedkoopste leverancier kiest.
Het gaat hier om de overschakeling naar de digitale meter. Wat heeft dit te maken met de goedkoopste leverancier?

Terug naar “Consumenten Koop”