Laptop herstelling onmogelijk volgens leverancier.

JohnD

#16 , 10 jan 2010 00:53

Als ik de 2 vorige posts lees, zou je bijna medelijden moeten hebben met de producente/fabrikanten.

Dat zijn allemaal de zaken van de eindverbruiker niet. De 2 jaar minimum wettellijke garantie op elektrische toestellen is er juist gekomen om de bedoelingen van de fabrikanten tegen te gaan. Laten we hier dus niet vergeten dat niettegenstaande wat Janssens zegt, de garantieterrmijnen verlengd zijn naar 2 jaar ipv 1 jaar voordien.

Ik neem aan dat dit zeer grote problemen gaat geven in de toekomst enerzijds, en dat anderzijds fabrikanten er meer en meer gaan moeten voor uitkijken om produkten te leveren die het 2 jaar volhouden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#17 , 10 jan 2010 12:40

Als ik de 2 vorige posts lees, zou je bijna medelijden moeten hebben met de producente/fabrikanten.

Dat zijn allemaal de zaken van de eindverbruiker niet. De 2 jaar minimum wettellijke garantie op elektrische toestellen is er juist gekomen om de bedoelingen van de fabrikanten tegen te gaan. Laten we hier dus niet vergeten dat niettegenstaande wat Janssens zegt, de garantieterrmijnen verlengd zijn naar 2 jaar ipv 1 jaar voordien.

Ik neem aan dat dit zeer grote problemen gaat geven in de toekomst enerzijds, en dat anderzijds fabrikanten er meer en meer gaan moeten voor uitkijken om produkten te leveren die het 2 jaar volhouden.
Als de garantieperiode nog niet voorbij is en de benodigde wisselstukken zijn niet meer voorradig dan zal men een minstens evenwaardig nieuwer model moeten geven om aan de garantie te voldoen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#18 , 10 jan 2010 13:06

opgepast heh, er bestaan talloze wijzen om die 2 jaar te omzeilen... In feite kan je stellen dat de door Europa opgelegde garantieperiode van 2 jaar enkel gedurende de eerste 6 maanden semi-waterdicht is.
Er zijn hier al een aantal posts geplaatst die deze problematiek belichten (dacht ivm defecte gsm's?)

Trouwens voor een laptop is het altijd, altijd aangeraden om onderhoudscontract te nemen. Eentje van drie jaar kost je gemiddeld 15% van de kostprijs van het toestel, maar dan ben je wel ontegensprekelijk gedekt door de fabrikant.

Eén van mijn werktaken is het onderhouden van een netwerk van een kleine 300 laptops en alle toestanden die daarbij komen. Blijf weg van die ondingen tenzij je het echt nodig hebt voor je werk of je bij je thuis echt nergens plaats vindt om een gewone pc te plaatsen...

Reclame

roharro

#19 , 10 jan 2010 13:15

opgepast heh, er bestaan talloze wijzen om die 2 jaar te omzeilen... In feite kan je stellen dat de door Europa opgelegde garantieperiode van 2 jaar enkel gedurende de eerste 6 maanden semi-waterdicht is.
Er zijn hier al een aantal posts geplaatst die deze problematiek belichten (dacht ivm defecte gsm's?)

Trouwens voor een laptop is het altijd, altijd aangeraden om onderhoudscontract te nemen. Eentje van drie jaar kost je gemiddeld 15% van de kostprijs van het toestel, maar dan ben je wel ontegensprekelijk gedekt door de fabrikant.

Eén van mijn werktaken is het onderhouden van een netwerk van een kleine 300 laptops en alle toestanden die daarbij komen. Blijf weg van die ondingen tenzij je het echt nodig hebt voor je werk of je bij je thuis echt nergens plaats vindt om een gewone pc te plaatsen...
De omzetting van de Europese Richtlijn werd door België ietwat ruimer opgevat dan de voorschriften van de Richtlijn zelve. Maar zelfs in de Belgische wetgeving verwatert de waarborg alnaargelang waar men zich in de tweejarige periode bevindt. Nochtans zijn er in België toch een reeks van bedrijven die de volledige waarborg (vrijwillig) geven tijdens de hele waarborgperiode. Als men via internet koopt kan het nog anders uitdraaien, want dan is soms buitenlandse wetgeving van toepasing.

JohnD

#20 , 10 jan 2010 13:49

Als de garantieperiode nog niet voorbij is en de benodigde wisselstukken zijn niet meer voorradig dan zal men een minstens evenwaardig nieuwer model moeten geven om aan de garantie te voldoen.
Als consument heb je het recht om zelf over die gelijkwaardigheid te oordelen. De winkel is verplicht je geld terug te geven of hetzelfde toestel (dat natuurlijk niet meer leverbaar is). Het voorbeeld hierboven dat ik aanhaalde van die externe HD die ik volledig terugbetaald kreeg tegen het einde van de 2j. garatie heb ik niet uitgevonden. Ondertussen waren de prijzen gedaald en heb ik met dat geld er een gekocht met een zwaardere capaciteit en er nog geld aan overgehouden ook.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#21 , 10 jan 2010 13:56

Maar zelfs in de Belgische wetgeving verwatert de waarborg alnaargelang waar men zich in de tweejarige periode bevindt. Nochtans zijn er in België toch een reeks van bedrijven die de volledige waarborg (vrijwillig) geven tijdens de hele waarborgperiode. Als men via internet koopt kan het nog anders uitdraaien, want dan is soms buitenlandse wetgeving van toepasing.
Daar had ik graag wat meer over geweten over dat verwateren. Als eindverbruiker heb ik geen zaken met een fabrikant, dat zou de juridische kant van de zaak enkel maar bemoeilijken.

roharro

#22 , 10 jan 2010 14:58

.
Daar had ik graag wat meer over geweten over dat verwateren. Als eindverbruiker heb ik geen zaken met een fabrikant, dat zou de juridische kant van de zaak enkel maar bemoeilijken.
Na de zesde maand moet de consument één en ander kunnen bewijzen.
Lees de volledige uitleg hier:

http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/index.jsp

digits

#23 , 11 jan 2010 12:42

voor je er zelf probeert een nieuw moederbord in te steken: laat er iemand naar kijken die je vertrouwt en er wat verstand van heeft.

bij laptops is het probleem volgens reparatiediensten bijna altijd het moederbord, ook al heeft het er niets mee te maken.

let op, het *kan* ook echt het moederbord zijn, maar het is steeds mogelijk dat het in feite iets anders is ook.

roharro

#24 , 11 jan 2010 13:29

voor je er zelf probeert een nieuw moederbord in te steken: laat er iemand naar kijken die je vertrouwt en er wat verstand van heeft.

bij laptops is het probleem volgens reparatiediensten bijna altijd het moederbord, ook al heeft het er niets mee te maken.

let op, het *kan* ook echt het moederbord zijn, maar het is steeds mogelijk dat het in feite iets anders is ook.
Klopt. Reparatiediensten kijken niet na wat er met het moederbord mis is.
Zou zo ongeveer overeenkomen met garagist die motor vervangt omdat de bougies versleten zijn...

Terug naar “Consumenten Koop”