Hallo,
Graag jullie juridisch advies over de volgende situatie:
In november kochten wij een nieuw bed voor een stevige prijs, ons vorig bed was eigenlijk compleet versleten en aangezien de vriendin ruglijder is, hebben we besloten om voor een ergonomisch bed te gaan. Zowel de winkel als de beddenfirma staan hoog aangeschreven.
Bij de levering stelde ik vast dat we andere matrassen gekregen hadden dan besteld.
Na contact met de winkel zei de verkoper: excuus, we lossen dat op, binnen 2 weken leveren we de correcte matrassen, je hoeft de factuur nog niet te betalen tot die geleverd zijn en je zeker bent dat ze goed liggen.
Twee weken later: nieuwe matrassen, maar na 2 dagen zakken deze enorm door, ze hebben zelfs een kuil als je er niet op ligt.
Na persoonlijke check bij ons thuis van de verkoper (wat ik zeker apprecieer) geeft deze toe dat er inderdaad weer iets vreemd aan de hand is. In 15 jaar nooit meegemaakt zegt hij. Matrassen worden meegenomen ter controle.
Een week later: na controle in het fabriek bevestigt de winkel dat er met deze matrassen ook iets scheelt (drukverdeler is losgekomen), er zullen weer 2 nieuwe matrassen gemaakt worden.
Bij levering blijkt echter dat maar één matras nieuw is, en weer vertoont de nieuwe matras problemen. Minder uitgesproken, maar het comfort is echt nul en we hebben beiden elke nacht rugpijn en slapen voor geen meter.
Winkel zegt nu: jullie hebben nog altijd niet betaald. Eerst boxspring + hoofdbord + accesoires betalen, pas daarna wordt er verder gekeken naar de matrassen. Volgens de bestelbon hadden wij inderdaad al moeten betalen bij bestelling, maar in de praktijk laat de winkel de mensen vaak pas betalen nadat ze 2 weken het bed hebben kunnen beoordelen. Ze bieden ook slaapgarantie, maar in praktijk houdt dit in dat de gekozen matras gewisseld kan worden voor hetzelfde type van een andere hardheid.
Dus nu kunnen wij kiezen: 70% van de factuur al betalen, en dan hopen dat de verkoper zijn woord houdt en kwalitatieve matrassen kan leveren, of weigeren te betalen voor een (in ons ogen) defect product. Ons oud bed hebben ze meegenomen, wij slapen nu op geleende matrassen van familie om toch enigzins comfortabel te slapen. Voor ons is dit geen kwestie van smaak, het verschil met het bed in de toonzaal is gewoon te groot om anders te kunnen verklaren.
Wat zijn hier onze opties? De verkoper wilt het bed niet terugnemen. Hij zegt: gekocht is gekocht, dus je moet betalen. Achteraf kan er worden gekeken naar oplossingen, eventueel een matras van een ander (goedkoper) merk.
Dus de vraag is: wat gebeurt er als wij niet betalen? Wie staat in zijn recht? En is er een reden om compensatie te vragen voor al onze slechte nachten, of is dat overdreven?