auto verkopen zonder keuring en carpas

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

auto verkopen zonder keuring en carpas

#1 , 31 jan 2023 20:04

Mijn tante had mij gevraagd haar auto te verkopen.
Ze was al een tijdje niet meer in staat om er zelf mee te rijden en niemand van de familie wilde de auto overkopen. De auto had welliswaar niet zo heel veel km maar had wel al een zekere leeftijd. Ondertussen waren de nummerplaten ingeleverd en was de verzekering opgezegd. De auto stond dus al een tijdje te verkommeren in de garage.

Ik heb deze te koop aangeboden op een tweedehands-site met daarbij de melding dat hij niet gekeurd was en dat hij al een hele tijd stil stond met dus vermoedelijk een lege batterij. Dus eigenlijk te koop zoals hij daar stond. De gevraagde prijs was er dan ook naar.

Vrij vlug was er een kopen die akkoord was en deze heeft de wagen met een aanhangwagen komen halen. Hij heeft de auto bekeken en geprobeerd te starten maar dat lukte niet wegens lege batterij. Hij heeft de auto dan maar op de aanhangwagen getrokken. We hebben een "papier" opgemaakt waarop stond dat de auto ongekeurd verkocht werd in de staat zoals hij was en voor welke prijs.
Voor hij vertrok vertelde de koper nog dat de auto zou dienen om te crossen. Maar dit staat niet op papier.

Maar:
kan de kopen nu toch nog de koop (laten) annuleren omdat er geen keuring en carpass was?
Hoewel het vrij duidelijk was dat de auto niet gekeurd was.
Ook gezien de gevraagde (en betaalde) prijs was het niet een verkoop aan een particulier die er direct gebruik van zou maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 31 jan 2023 20:12

Ja, deze kan dit.
Een carpass is immers altijd verplicht als u verkoopt aan een particulier.
Keuring is niet verplicht.

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 31 jan 2023 20:21

De koop is inderdaad nietig zonder Carpass, ongeacht van wat u onderling overeen zou gekomen zijn.

Reclame

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#4 , 31 jan 2023 21:00

Dus in principe kan ik dan de carpass nog vragen (bij de keuring?) zelfs al wordt de auto zelf niet gekeurd en zelfs al staat de auto al een half jaar niet meer ingeschreven?

LeenW
Berichten: 12818

#5 , 31 jan 2023 21:03

Niet 100% zeker, maar de Carpass moet volgens mij voor de verkoop in orde zijn.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 31 jan 2023 21:20

Tut tut. Verkoop zonder carpass etc kan perfect mits je een verkoopsovereenkomst maakt voor”verkoop voor onderdelen of voor opmaak”

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jan 2023 21:26

Tut tut. Verkoop zonder carpass etc kan perfect mits je een verkoopsovereenkomst maakt voor”verkoop voor onderdelen of voor opmaak”
Vijgen na Pasen, de auto is verkocht.

LeenW
Berichten: 12818

#8 , 31 jan 2023 21:29

Tut tut. Verkoop zonder carpass etc kan perfect mits je een verkoopsovereenkomst maakt voor”verkoop voor onderdelen of voor opmaak”
Dat moet dan expliciet vermeld zijn, wat hier niet het geval was.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jan 2023 21:47

Eens met voorgaande reacties: louter vermelding dat wagen niet gekeurd is, is niet voldoende.

Koper wordt hierin sterk beschermd en kan nog steeds de koop laten ontbinden.

Heeft de koper iets laten weten? Als die er effectief mee gaat crossen op een afgesloten terrein, is er natuurlijk geen probleem.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 01 feb 2023 01:50

Zelfs met vermelding dat het enkel voor onderdelen of iets dergelijk is, kan een particuliere koper weldegelijk de koop laten ontbinden als er geen carpass aanwezig is.

Een carpass kan je verkrijgen zonder keuring.

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#11 , 01 feb 2023 09:43

Voor de duidelijkheid: de koper heeft nog niks laten weten. Mijn vraag was enkel informatief.
Op zijn aanhangwagen stond wel iets van "autocross ....". Ik ga er dus vanuit dat het wel degelijk om te crossen is.

Hoe lang na uitschrijven kan je bij de keuring nog een carpass aanvragen?
De wagen is onlangs verkocht maar stond al een hele tijd ongebruikt in de garage. De laatste keuring zal denk ik al 2 jaar geleden zijn. Naar de laatste keuring zo'n jaar geleden werd niet meer geweest maar werden de nummerplaten ingediend.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 01 feb 2023 12:11

Bel gewoon even naar de autocontrole waar je vroeger klant was, en je weet het onmiddellijk. ipv hier nog dagenlang in onzekerheid te leven.

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 01 feb 2023 12:34

Zelfs met vermelding dat het enkel voor onderdelen of iets dergelijk is, kan een particuliere koper weldegelijk de koop laten ontbinden als er geen carpass aanwezig is.

Een carpass kan je verkrijgen zonder keuring.
Waar haal je dat ? Je verkoopt dan geen auto doch onderdelen. Om onderdelen te verkopen is (gelukkig) geen carrpas nodig.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 01 feb 2023 16:15

Hoe lang na uitschrijven kan je bij de keuring nog een carpass aanvragen?
Niet
Je vraagt die voor de keuring aan

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#15 , 03 feb 2023 09:26

Hoe lang na uitschrijven kan je bij de keuring nog een carpass aanvragen?
Niet
Je vraagt die voor de keuring aan
Moeilijk om dit voor de keuring aan te vragen denk ik. De auto was niet meer ingeschreven, niet meer verzekerd en startte niet meer wegens platte batterij. Dus naar de keuring gaan zat er niet meer in. Of hij gekeurd zou geraken was ook maar de vraag.

Ter info: ik heb gebeld met de keuring waar ikzelf ga (niet degene waar deze auto altijd werd gekeurd). De vrouw aan de telefoon kon mij niet verder helpen. Ik moest bij een collega van haar zijn maar die was niet aanwezig.

Terug naar “Consumenten Koop”