Geachte,
laatste kreeg ik voor iemand die ik help met de papieren volgende factuur onder de ogen.
ze hadden deze mindervalide persoon opgebeld omdat de factuur nog niet betaald was (nooit ontvangen !!) en gedreigd met een deurwaarder (gesprek zelf niet gehoord, is dus van horen zeggen)
bij ontvangst van een kopie van deze factuur per mail bleek dat deze vol stond met spellingsfouten, dat het adres verkeerd was (vandaar waarschijnlijk nooit ontvangen), dat de naam van de geadresseerde verkeerd gespeld was, ...
ze rekenen ook veel te veel km aan. was transport voor een mindervalide naar een vaccinatiecentrum. ze rekenen 30 km aan, terwijl het volgens verschillende routeplanners maar 10 km is heen en terug.
hieronder de factuur (anoniem gemaakt) Graag jullie mening over de wettelijkheid hiervan (voornamelijk de betalingsvoorwaarden)
xyz vzw
Dienst minder mobiele centrale
straat
gemeente
Tel. 0000.000.000
Mail: xyz@mail.be
Website: www.xyz.be
Bank: be33 0000 0000 0000
Oostende, 31 decmeber 2021
Factuurnr. 2021/197
Mr. X
straat 25 bus
gemeente
Omschrijving:
Geleverde prestaties door de vervoersdienst xyz van de vzw xyz ten behoove van
Mr. X
Datum prijs omschrijving
15.12.2021 30km x €0,50 = €15 rit GEMEENTE, heen en terug, vaccinatiecedntrum
Instaprecht 2 x €1,5 = €3
Wachttijd: 4 eenheden van 15 minuten x 3 = €12
Subtoaal: €30
Factuur per post €2
Eindtotaal: €32
Betalingsvoorwaarden:
Deze factuur moet betaald zijn binnen de 20 dagen na factuurdatum; zoniet wordt er een verwijlintrest aangerekend van 1 procent per maand en dit met een minimum van €100.
Voor elke herinnering wordt er een administratieve kost aangerekend van €10
Alleen de rechtbank van het arrondisement waartoe Stad ABC behoort is bevoegd om alle geschillen op te lossen.
Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting,
Btw niet toepasselijk.
betalingsvoorwaarden
Deze factuur moet betaald zijn binnen de 30 dagen na factuurdatum: zo niet wordt er een verwijlintrest aangerekend van 1 procent per maand en dit met een minimum van €100
Voor elke herinnering wordt er een administratieve kost aangerekend van 10 euro met uizodnering van de 1.ste herinnering.
Bij betwisting is alléén de rechtbank van het arrondisement Oostende bevoegd.
Er staan dus effectief 2 verschillende betalingsvoorwaarden op deze factuur (toegestuurd in Word
Hoeveel verwijlintrest mag men wettelijk gezien maximum aanrekenen? 100 € lijkt me echt "bij het haar gegrepen", zeker als je ziet in welke sector deze firma werkzaam is.
Is het wettelijk al bij een eerste herinnering al direct een administratieve kost aan te rekenen? dacht dat dit niet meer mocht. of is dit alleen voor telecomfacturen en facturen voor gas/Electriciteit?
bedankt voor jullie feedback.