Koper eist geld terug na aankoop militaria via 2ehands

Earthlink
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Koper eist geld terug na aankoop militaria via 2ehands

#1 , 17 jan 2022 15:20

Ik heb destijds een legermantel op een militaria beurs gekocht, een schriftelijke garantie van originaliteit had ik er niet bijgekregen van de verkoper. Om geld te sprokkelen voor de aankoop van nieuwe items, besloot ik recent om een aantal items uit mijn verzameling via 2dehands te koop te stellen, waaronder de legermantel. In het zoekertje heb ik een uitvoerige beschrijving van de staat van de mantel en veel duidelijke foto's toegevoegd. Gezien ik geen absolute zekerheid heb omtrent de originaliteit van het item, heb ik het woordje "origineel" bewust weggelaten uit de titel van het zoekertje (voor mijn andere zoekertjes waarvan ik wel zeker ben, voeg ik "origineel" toe aan de titel). Verder had ik in de beschrijving ook de volgende tekst toegevoegd : Privé verkoop : geen garantie, geen terugname.
Vorige week meldde zich een kandidaat-koper, deze stelde geen enkele vraag omtrent de al dan niet orginaliteit van de mantel, we kwamen tot een akkoord over de prijs en ik verstuurde hem de mantel nadat ik de betaling ontvangen had. De koper meldde me echter na ontvangst van de mantel dat deze een reproductie is en hij eist nu zijn geld terug.

Het is erg voor de ontevreden koper. Ik had hier geen weet van. Heeft de koper het recht om nu zijn geld terug te eisen ? Ik heb geen firma en ik verkoop mijn spullen dus als particulier. Wat zijn de consequenties en risico's ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 17 jan 2022 15:51

Geen consequenties voor u: zoals u zelf al stelde heeft u nergens gezegd dat het een origineel is, dus er kan geen sprake zijn van een bedriegelijke advertentie.
Koper moest maar de mantel komen bekijken en keuren.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 17 jan 2022 16:18

is helaas gekende methode om mensen op te lichten en geld afhandig te maken.

koper kan zoveel beweren als hij wilt, nergens stelde u in de advertentie dat het om een origineel ging

Reclame

LeenW
Berichten: 12816

#4 , 17 jan 2022 16:30

Ik ken de sector niet goed, wat maakt het juist origineel? Want in principe is de verkoop van namaak wel verboden.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 17 jan 2022 17:05

Ik ken de sector niet goed, wat maakt het juist origineel? Want in principe is de verkoop van namaak wel verboden.
ik vermoed mantel uit 1 van de oorlogen

om aan een origineel te geraken is nogal moeilijk, ik denk niet dat bv hugo boss die kledij uit wereld oorlog 2 nog maakt.

van namaak spreken is er dan vermoed ik ook geen sprake

Earthlink
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jan 2022 19:26

Het gaat om een (volgens de koper een reproductie) Wehrmacht Waffen-SS mantel (zonder enige nazi insignes zoals swastika, ss runen, ... weliswaar) dus enkel de mantel.
Heb de koper er inmiddels op gewezen dat er nergens in de advertentie of conversatie vermeld werd dat de mantel origineel is, hij de mantel eerst had kunnen bekijken alvorens te kopen en dat ik de zaak als afgesloten beschouw.
Hierop kreeg stuurde hij het volgende vlammende bericht :
Les chiffres dans le manteau sont destinés à tromper. Dans ce cas, je n ai pas le choix que de porter plainte pour fraude, usage de copie abusive et propagande nazie. Dépôt sera fait à la police demain à midi si le virement n est pas remboursé avant cette heure. Je compte prévenir le site de vos agissements. Le droit de retour fait partie des droits de l acheteur... vous êtes prévenus.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 17 jan 2022 20:20

effe door google translate gehaald, mijn frans is niet wat het zou moeten zijn :p

"De cijfers in de jas zijn bedoeld om te misleiden. In dit geval heb ik geen andere keuze dan een klacht in te dienen voor fraude, misbruik van kopiëren en nazi-propaganda. De aanbetaling wordt morgen om 12.00 uur bij de politie gedaan als de overschrijving niet voor die tijd is terugbetaald. Ik ben van plan om de site te waarschuwen voor uw acties. Het recht op retour is onderdeel van de rechten van de koper... je bent gewaarschuwd."

"cijfers"? = kledingmaat?

irrelevant tenzij ge die mantel als XL aanbied en het is een XS

"fraude, misbruik"

moet hij bewijzen, kan hij niet, advertentie was duidelijk.

"nazipropaganda"

het aanbieden van mantels en oorlogsspullen voor na te spelen en/of persoonlijke interesse is nog geen propaganda

dan zou men mij kunnen aanklagen omdat ik de Bismark aan het nabouwen ben en van plan ben betreffende de symbolen die het schip had accuraat te zijn (iet me gehaakte kruisen)

"aanbetaling" = terugbetaling?

dat is dreigen, iets met blaffende honden en niet bijten.

ik raad u aan om zelf aangifte te doen tegen deze persoon wegens poging tot oplichting(?) en bij herhalend sturen van berichten en dreigementen wegens belaging.

"site waarschuwen"

wegens wat? uw advertentie was duidelijk en niet misleidend, contacteer de site zelf en meld hun het gedrag en uitlatingen van de koper

"retour"

is alleen van pas voor handelaren, iets tweedehands verkopen maakt u geen handelaar en u terugname van een goed mag, maar u bent dit niet verplicht

"je bent gewaarschuwd"

nog een dreigement om u te dwingen hem terug te betalen, u heeft geen enkele garantie dat u uw geld terug ziet en de kans is groot dat hij het geld zelf houd

loeki
Berichten: 267

#8 , 18 jan 2022 05:47

negeren die persoon en niet verder reageren

Earthlink
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jan 2022 08:31

Hartelijk dank aan allen voor de gegeven feedback :-)

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 18 jan 2022 12:00

Hou ons op de hoogte want ik heb zware twijfels of politie wel een PV kan opstellen.
Wat is er strafbaar?
Een koop is een burgerlijke overeenkomst.

Terug naar “Consumenten Koop”