Vraag over verkoop tweedehandswagen zonder keuring voor verkoop

w.v.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vraag over verkoop tweedehandswagen zonder keuring voor verkoop

#1 , 24 nov 2021 13:33

Ik betaalde een voorschot voor een tweedehands auto met de bedoeling deze te laten inschrijven en verzekeren.
De verkoper wist dat dit de bedoeling was.
We waren beide niet op de hoogte dat een keuring voor verkoop (en een car pass) verplicht is bij verkoop van een tweedehandswagen.
Aangezien dit extra kosten met zich mee brengt, beslisten we via SMS om van de verkoop af te zien.
De verkoper zou mij het voorschot terug betalen.

Aangezien het geld niet op mijn rekening kwam, heb ik de verkoper opgebeld. Die zegt nu dat hij het voorschot niet wil terugbetalen.

Ik zal een verzoekschrift tot oproeping minnelijke schikking indienen, maar vermoedelijk zal de verkoper hier niet op in gaan.

Mijn vraag: wat zijn mijn rechten?
Klopt het dat een tweedehands auto enkel verkocht mag worden zonder keuring voor verkoop, als deze verkocht wordt voor opmaak of voor onderdelen, en dit ook in het contract vermeld staat?
Heb ik als koper het recht om van de aankoop af te zien, als blijkt dat de verkoper de auto niet wil laten keuren, en heb ik dan ook recht op de terugbetaling van mijn voorschot?
Als ik hiervoor naar een advocaat stap, en dit komt tot een dagvaarding, kan ik de kosten van de advocaat dan verhalen op de verkoper als ik gelijk krijg?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 24 nov 2021 15:36

We waren beide niet op de hoogte dat een keuring voor verkoop (en een car pass) verplicht is bij verkoop van een tweedehandswagen.
Aangezien dit extra kosten met zich mee brengt, beslisten we via SMS om van de verkoop af te zien.
De verkoper zou mij het voorschot terug betalen.
Keuring voor verkoop is 77 €
Daarvoor gaat u een koop afblazen, en nu naar rechtbank ... :?

Voorschot was wslk wel wat meer, en naar rechtbank stappen, nog véél meer, zeker met advocaat ...

Die zegt nu dat hij het voorschot niet wil terugbetalen.
En waarom niet :?:


Klopt het dat een tweedehands auto enkel verkocht mag worden zonder keuring voor verkoop, als ...
Neen
Je màg 'm zo verkopen, maar dat is met het risico dat de koper de koop kan laten ontbinden

(officieel moet je een carpass krijgen van de verkoper - die krijg je bij keuring voor verkoop- en is het het ontbreken vvd carpass dat tot ongeldigheid van de verkoop kan leiden)

Heb ik als koper het recht om van de aankoop af te zien, als blijkt dat de verkoper de auto niet wil laten keuren, en heb ik dan ook recht op de terugbetaling van mijn voorschot?
De koop is dan ongeldig, als u dat wenst ...

Dat wil zeggen dat u die kan laten ontbinden - of in overleg met verkoper, of via rechtbank ...

Als ik hiervoor naar een advocaat stap, en dit komt tot een dagvaarding, kan ik de kosten van de advocaat dan verhalen op de verkoper als ik gelijk krijg?
U kan de rechtsplegingsvergoeding vragen
Hangt af van de waarde van het geding

En dekt een fractie van de werkelijke onkosten ...

w.v.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2021 15:57

Bedankt voor uw antwoord.
Keuring voor verkoop is 77 €
Daarvoor gaat u een koop afblazen, en nu naar rechtbank ... :?
Probleem is dat de auto niet meer ingeschreven en verzekerd is. Dus moet een garagist dit doen, en kost 150€.
De prijs voor de auto was 750 (met een voorschot van 250). De auto is die prijs waard, maar geen 150€ meer...

Die zegt nu dat hij het voorschot niet wil terugbetalen.
En waarom niet :?:
Hij zegt dat hij daartoe niet verplicht is.

De koop is dan ongeldig, als u dat wenst ...
Dat wil zeggen dat u die kan laten ontbinden - of in overleg met verkoper, of via rechtbank ...
In overleg met de verkoper zal dus niet lukken. Kan ik de verkoop laten ontbinden via de rechtbank zonder daarvoor een advocaat te raadplegen?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 nov 2021 15:39

Probleem is dat de auto niet meer ingeschreven en verzekerd is.
Je kan ook een Nationale plaat -75€ - aanvragen via verzekering
(en via post, gaat niet online)

Met verzekering bij komt dat duurder uit dan de garagist ...

Hij zegt dat hij daartoe niet verplicht is.
Tuurlijk wel
Verkoop kan niet doorgaan door zijn weigering om het voertuig te keuren
En carpass, die je krijgt bij keuring voor verkoop, is verplicht bij verkoop auto tussen particulieren

https://www.car-pass.be/nl/kopen

Het is helaas weer domme wetgeving geworden, die zogezegd de koper beschermt, maar ook de volledige last om de koop ongedaan te maken bij de koper legt



Gezien lage bedrag kan je Vrederechter proberen


Kan ook wel dat dit een oplichtings-trukje is, waarbij de verkoper telkens voorschotten incasseert, en vervolgens plots "niet naar keuring wil"

aceke
Berichten: 138

#5 , 28 nov 2021 11:02

Ik snap het niet, Je koopt u eerste wagen waarschijnlijk? als 5sec tijd had genomen en op google had getypt: 2de hands auto kopen, dan zijn de eerste 50 hits met een vermelding van carpass .... laat nu net de enige 2 mensen in belgie bij elkaar een wagen kopen ....
Hou er ook rekening mee dat een wagen van 750€ heel duur kan uitvallen door inschrijven he, die 150€ van de keuring gaat daar niks tegen zijn.

w.v.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 dec 2021 11:05

Ik snap het niet, Je koopt u eerste wagen waarschijnlijk?
Inderdaad, en omdat de wagen nog gekeurd is tot april 2022 dacht ik dat dit ok was om hem te verzekeren en in te schrijven.
Ik heb me dus niet goed genoeg geïnformeerd. Lesje geleerd.
Gezien lage bedrag kan je Vrederechter proberen
Daarvoor heb ik inderdaad een aanvraag ingediend, we worden binnen enkele weken bij de vrederechter verwacht...

Bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 02 dec 2021 11:56

Laat weten hoe het afgelopen is ...voor ons ook belangrijk.

Terug naar “Consumenten Koop”