Maanden tv niet hersteld of vervangen

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Maanden tv niet hersteld of vervangen

#1 , 10 mar 2020 15:26

Onderwerp samengevoegd - JurecaBE - moderator




Beste,

Ik heb in november een tv gekocht via de webshop van de producent.

Tv is van aankoop kapot. 3 maal hebben ze een externe bedrijf laten komen om te herstellen. Terwijl de hersteller al van begin zei dat ze het niet konden herstellen( tuurlijk niet schriftelijk bevestigd aan het bedrijf) en dat is de reden dat ze 3 keer moesten komen. Ik moest het extern bedrijf een vierde keer laten om de tv te herstellen. Deze keer belde het extern bedrijf om de tv mee te nemen. Met moeite heb ik er ingestemd. Na een periode hebben ze het onherstelbaar verklaard.

Ze gingen mijn tv omruilen maar ondertussen . Een te late leveringsdatum hebben ze mij gegeven. De dag van de levering hebben ze het geannuleerd met melding manco levering.

Ik heb ondertussen ook veel andere problemen gehad met hun. Beloftes niet nagekomen, veel telefonisch overlast etc. Lijst is te lang. Ik wil niet meer telefonisch contact met hun omdat ik niets als bewijs op papier heb. Ze forceren om toch bepaalde dingen telefonisch te laten doorgaan.

Ik zou graag hun aanklagen voor overlast en niet nakomen garantiewetgeving en het redelijk termijn. Echter weet ik niet hoe ik er aan moet beginnen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 mar 2020 16:23

Heb je hun ooit al aangetekend ingebreke gesteld?

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mar 2020 17:50

Heb je hun ooit al aangetekend ingebreke gesteld?
Neen nog niet. Wel aan ombudsdienst doorgegeven maar zij doen ook niets..

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 mar 2020 19:56

Heb je hun ooit al aangetekend ingebreke gesteld?
Neen nog niet. Wel aan ombudsdienst doorgegeven maar zij doen ook niets..
Waarschijnlijk ook weer per telefoon?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mar 2020 22:15

Doe dit toch aangetekend in plaats van telefoon !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2020 12:46

Heb je hun ooit al aangetekend ingebreke gesteld?
Neen nog niet. Wel aan ombudsdienst doorgegeven maar zij doen ook niets..
Waarschijnlijk ook weer per telefoon?
Neen ombudsdienst heeft hun gecontacteerd maar kunnen alleen een niet bindend advies geven.

Ondertussen willen ze opnieuw de levering doen maar ik ben het beu geraakt. Ze willen perse de gesprekken en de leveringsafspraak telefonisch bespreken en ik weiger dit te doen. Ik zou graag mijn geld plus schadevergoeding krijgen.
Ik had al gevraagd voor schadevergoeding maar ze willen alleen garantie verlengen met 3 maanden en een 50 euro cadeaubon... Dat heb ik niet geaccepteerd.
Ze zeggen dat indien ik de omruiling nu annuleer (of indien ik niet bel voor de levering) en terugbetaling wil dat ik lang op mijn geld zal moeten wachten.

Ik heb duizenden telefoontjes moeten plegen (soms meer dan 30 minuten) om alles goed te laten verlopen. Er zijn veel fouten gemaakt door hun. Hoe kan ik best aangetekend schrijven voor een terugbetaling en een schadevergoeding? En wat indien ze een schadevergoeding weigeren?

Alvast bedankt,

D0gD0g

#7 , 12 mar 2020 12:51

Heb je hun ooit al aangetekend ingebreke gesteld?
Neen nog niet. Wel aan ombudsdienst doorgegeven maar zij doen ook niets..
Het is altijd de regel zoals mava105 aanhaalt, wanneer je als consument dergelijk probleem tegenkomt dat je eerst je ongenoegen en bezwaar kenbaar maakt door een aangetekende zending te sturen naar uw tegenpartij.
De ombudsdienst is er om problemen op te lossen waar je zelf niet uitkomt en soms kan dat wel even duren

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 apr 2020 12:58

Aangezien ik ombudsdienst wat te veel vertrouwde heb ik geen aangetekend verzending gedaan. Ze lieten mij weten dat het niet echt nodig was en dat ze mij gingen helpen voor de terugbetaling plus een schadevergoeding.

Nu heeft [invoerder] na weken(!) dat ik om terugbetaling en een schadevergoeding heb gevraagd nog geen terugbetaling gedaan maar willen als schadevergoeding een cadeaubon geven van 60 euro.

Dit hebben ze nu aan de ombudsdienst gemeld en dat ze de terugbetaling nog niet kunnen uitvoeren. [invoerder] gaat blijkbaar de "winkelier" contacteren en de terugbetaling laten uitvoeren. Maar dat het door de corona gedoe te lang kan duren. Probleem is er is GEEN winkelier. Ik heb het product rechtsreeks bij [invoerder] webshop zelf gekocht! Ze proberen het constant af te schuiven en mensen in de war te brengen. Dit is de 100ste keer da ik moet zeggen dat zij het product zelf hebben verkocht en niet via een winkel.

Nu moet ik dus hun aanklagen voor laattijdig terugbetaling en een schadevergoeding eisen.
Ja ik zal waarschijnlijk uiteindelijk een terugbetaling krijgen maar dit is belachelijk. Ik wil dus een schadevergoeding

Ik weet echter niet hoe ik dit allemaal moet aanpakken. Als ik nu aangetekend verzending doe gaan ze nog steeds dezelfde verhaal doen. Ik wil echt hun aanklagen maar ik weet niet of het waard is voor de kosten dat ik ga maken en of de schadevergoeding wel waard gaat zijn. Ik weet niet eens hoeveel schadevergoeding ik kan vragen.

Ik moet echt weten wat ik er aan kan doen en welke stappen ik moet nemen.

Nieuwsgierigeman
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 apr 2020 20:26

Voor nu kan ik het advies geven het vermijd het bedrijf aan te klagen, normaliter zouden ze binnen een acceptabele termijn de problemen moeten oplossen/betalen. Schrijf alles per mail en vraag om reactie via mail. Als ze niet antwoorden via mail dan kunt U ook gewoon zeggen dat er geen bewijs ligt dat ze U tijdig hebben proberen te helpen. Meestal is een redelijke termijn 2 a 4 weken als er geen maatwerk nodig is.
Aanklagen is iets wat U pas zou moeten doen als U klaar bent om er veel tijd in te stoppen en geen andere optie zit. Een rechtszaak kost HEEL veel tijd (geld tot daaraan toegelaten).

Dit moet U zelf nog een keer nakijken, maar misschien dat U rechtstreeks U geld kan terugvragen omdat ze niet tijdig de problemen hebben verholpen (noch kunnen verhelpen), dan kan de koop eventueel ontbonden worden.

Tip voor volgende keer, al is het niet gelijk rechtsgeldig.
Installeer een app om al U telefoon gesprekken op te nemen, het opnemen voor persoonlijk gebruik is volledig toegestaan en ook mag U deze opnamen sturen naar de andere partij die deelnam aan het gesprek (ofwel het bedrijf zelf).
Daarnaast maak ik zelf ook kenbaar dat ik het gesprek opneem op het moment dat een bandje dit afspeelt (bij grote bedrijven), ik krijg immers ook geen keuze behalve het gesprek te beëindigen.

Dit is geen wettelijk bewijs in de rechtszaal totdat beide partijen het accepteren, echter nemen bedrijven zelf ook de gesprekken op en als ze weigeren het toe te laten dan is het duidelijk dat een bedrijf wat te verbergen heeft. Het bedrijf staat namelijk geen privé gevoelige gegevens af, de particulier/consument wel.

Genoeg apps te vinden op android die dat gratis en goed doen, zoek op iets van "call recorder".

Als een bedrijf dan zegt dat ze bepaalde afspraken niet gemaakt hebben dan citeert U het stuk uit een opname en stuurt U de opname mee. Een mondelinge afspraak is ook een geldige afspraak.
Ik ben nog geen 1 bedrijf tegengekomen dat dan terug op zijn woord gaat.

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 apr 2020 23:40

Voor nu kan ik het advies geven het vermijd het bedrijf aan te klagen, normaliter zouden ze binnen een acceptabele termijn de problemen moeten oplossen/betalen. Schrijf alles per mail en vraag om reactie via mail. Als ze niet antwoorden via mail dan kunt U ook gewoon zeggen dat er geen bewijs ligt dat ze U tijdig hebben proberen te helpen. Meestal is een redelijke termijn 2 a 4 weken als er geen maatwerk nodig is.
Aanklagen is iets wat U pas zou moeten doen als U klaar bent om er veel tijd in te stoppen en geen andere optie zit. Een rechtszaak kost HEEL veel tijd (geld tot daaraan toegelaten).

Dit moet U zelf nog een keer nakijken, maar misschien dat U rechtstreeks U geld kan terugvragen omdat ze niet tijdig de problemen hebben verholpen (noch kunnen verhelpen), dan kan de koop eventueel ontbonden worden.

Tip voor volgende keer, al is het niet gelijk rechtsgeldig.
Installeer een app om al U telefoon gesprekken op te nemen, het opnemen voor persoonlijk gebruik is volledig toegestaan en ook mag U deze opnamen sturen naar de andere partij die deelnam aan het gesprek (ofwel het bedrijf zelf).
Daarnaast maak ik zelf ook kenbaar dat ik het gesprek opneem op het moment dat een bandje dit afspeelt (bij grote bedrijven), ik krijg immers ook geen keuze behalve het gesprek te beëindigen.

Dit is geen wettelijk bewijs in de rechtszaal totdat beide partijen het accepteren, echter nemen bedrijven zelf ook de gesprekken op en als ze weigeren het toe te laten dan is het duidelijk dat een bedrijf wat te verbergen heeft. Het bedrijf staat namelijk geen privé gevoelige gegevens af, de particulier/consument wel.

Genoeg apps te vinden op android die dat gratis en goed doen, zoek op iets van "call recorder".

Als een bedrijf dan zegt dat ze bepaalde afspraken niet gemaakt hebben dan citeert U het stuk uit een opname en stuurt U de opname mee. Een mondelinge afspraak is ook een geldige afspraak.
Ik ben nog geen 1 bedrijf tegengekomen dat dan terug op zijn woord gaat.
Het is meer dan 2 maanden dat ze mijn tv meegenomen hebben. En meer dan 4 maanden dat het probleem zich voor doet.Dus ze willen het nog steeds uitstellen. Ik nam inderdaad sommige gesprekken op maar in heb er ook voor gezorgd dat er veel op mail staat.

Hoe lang moet ik nog wachten voor een terugbetaling? Dit is toch crimineel dat ze mijn geld meer dan 5 maanden hebben terwijl ik zonder het product zit. 4 weken redelijk termijn is lang geleden voorbij. Ik moest hier bovenop nog kosten maken..

mbbs1024
Berichten: 474

#11 , 11 apr 2020 23:21

Hebt U ondertussen de raad van verschillende mensen hier opgevolgd, en de zaak per aangetekende brief aangekaart bij de firma waar U het toestel aangekocht hebt ?
Een aangetekende brief is een juridisch erkend document.

Nieuwsgierigeman
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 apr 2020 17:25


Het is meer dan 2 maanden dat ze mijn tv meegenomen hebben. En meer dan 4 maanden dat het probleem zich voor doet.Dus ze willen het nog steeds uitstellen. Ik nam inderdaad sommige gesprekken op maar in heb er ook voor gezorgd dat er veel op mail staat.

Hoe lang moet ik nog wachten voor een terugbetaling? Dit is toch crimineel dat ze mijn geld meer dan 5 maanden hebben terwijl ik zonder het product zit. 4 weken redelijk termijn is lang geleden voorbij. Ik moest hier bovenop nog kosten maken..
Allemaal prima maar daar kan niemand hier U bij helpen, noch het antwoord opgeven. Zagen kunt U beter bij het bedrijf of op een andere plek doen.
Crimineel, ja misschien, maar zo zitten veel grote bedrijven in elkaar en daarnaast maakt elk mens fouten.

U had gelijk de juiste wetgeving moeten aankaarten en de koop laten ontbinden (kunt U wss nog steeds doen).
Normaliter kunt U met een bedrijf ook een afspraak over hoe lang het gaat duren en als ze vaag doen dan kunt U een maximum termijn afspreken bij normale herstellingen (herstellingen waarvan een "redelijke termijn" voor reparatie bekend is). Als het bedrijf daar niet mee akkoord wilt gaan kunt U aandringen op ontbinding van koop. Let op doe dit alles via mail/post, hierbij wordt bij mail normaliter een reactie binnen 1 week verwacht, daarna kunt U gerust een nette herinnering sturen, na 2 weken kunt U een wat krachtigere (nog steeds) nette mail schrijven. Na 1 maand (mocht men nog steeds niet reageren) kunt U ermee na de overheid of ombudsman.

Let wel op dat U het juiste mail-adres (of post) gebruikt en ook dat ivm corona Reacties soms wat langer op zich kunnen laten wachten.
Doet U zelf niks dan vindt het bedrijf dat wel mooi en dan gebeurd er ook niks.
Normaliter hoort zo'n bedrijf ook binnen 1 maand terug te betalen, echter hanteren veel bedrijven een systeem waar ze pas na 1 a 3 maanden terugbetalen (welkom in het bedrijfsleven, wat hier de exacte wetgeving richting consumenten is moet U nakijken, volgens mij is dat in België tegenwoordig max 2 maanden maar dat heb ik zelf niet gecheckt).

Hier nog een linkje voor herroeping, bij herroeping is de termijn 2 weken, maar die kan anders zijn met andere dingen, echter zal 2 a 4 weken waarschijnlijk als redelijk gezien:
https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... uitoefenen

Ps, genoeg voorbeelden voor brieven of mails te vinden, hier is 1 zo'n voorbeeld mocht de terugbetaling U al toegezegd zijn:
https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbri ... bedenktijd

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 jul 2020 11:51

Beste,

Ik had hier reeds een post van maar die is gesloten en ik kan er niet meer op reageren.

Ik heb vorig jaar in november een tv gekocht via webshop en dan in garantie gegeven in december. 3 keer zijn ze langsgekomen en 4e keer hebben ze tv meegenomen. Ondertussen 2 maanden later zeggen ze dat ze me zelfde model maar een nieuwe gaan sturen. Na een maand wachten hebben ze de levering geannuleerd op de leveringsdatum. Toen werd ik kwaad en heb ik om een terugbetaling gevraagd van mijn tv. Aangetekend verzonden en Ik heb ombudisdienst ook ingeschakeld en zij hebben ook contact gehad met het Bedrijf. Ombudsdienst vroeg om een schadevergoeding van 200 euro plus terugbetaling van de tv van 720 euro. Het bedrijf weigert schadevergoeding te betalen maar gingen de terugbetaling van de tv doen. Ondertussen nog steeds niets. Ombudsdienst heeft toen aangeraden om juridische stappen te nemen en hiervoor justitiehuis kan bellen voor meer info. Ik bel hun zei zeggen dat ik een klacht bij de politie moet indienen... Het is geen plaatselijke winkel maar een grote producent die zijn eigen tv's verkoopt

Ondertussen heb ik ook bij ECC een dossier ingediend, maar ze hebben blijkbaar zo druk dat ze maanden geen antwoord zullen geven. Aangetekend verzonden

Ik weet echt niet wat ik moet doen. Moet ik advocaat huren wat moet ik doen? Ik denk dat ik wel recht heb op een grote schadevergoeding na maanden nog niets uitbetaald te hebben. Ik weet niet wel hoeveel ik moet vragen.


Alvast bedankt,

Groetjes,

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 17 jul 2020 12:34

Heb je hun al eens aangetekend ingebreke gesteld? Met vermelding van uiterste datum van reactie. Voor een TV van een dergelijk lage aankoopprijs zal je geen enorm grote schadevergoeding krijgen. Hooguit 100 € of een kortingsbon voor een andere TV.
Politie gaat hier NIETS aan doen. Valt buiten hun bevoegdheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 jul 2020 12:52

en als laatste vrederechter , zou niet veel op schadevergoeding rekenen, zorgt maar eerst voor je TV terug te krijgen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”