nieuwe wagen - aanpassing bestelbon

gumi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

nieuwe wagen - aanpassing bestelbon

#1 , 24 feb 2020 08:59

Hallo

op 31 januari hebben wij een nieuwe wagen gekocht. De uiterste leveringsdatum was toen gezet op 30 juni. Dus 5 maand later

Bij bestelling hadden we gekozen voor handgeschakeld. Nooit echt stilgestaan bij automaat. Vorig weekend echter aan de praat geraakt met een aantal mensen en die waren vrij lovend over automaat.

Ik had met de verkoper een afspraak gemaakt op 21 februari met de vermelding dat ik overwoog om de bestelling aan te passen naar automaat. Hij vond het een goed idee om een testritje te doen alsnog.

Na een half uurtje testrijden hebben we gezegd dat we wilden extra betalen voor een automaat. Hij keek in zijn systeem en wist ons te zeggen dat de aanpassing toch niet meer mogelijk was omdat de auto al in de planning stond om begin maart gemaakt te worden. Uitlevering al einde maart... ipv juni.

Ik weet ook niet waarom de productie nu zo snel is terwijl bij het merk de timings meestal vrij correct ingeschat worden.


Ook al is de originele bon opgesteld met handgeschakeld.. Nu wilde ik vragen welke argumenten ik zou kunnen hebben om de dealer toch nog de omschakeling naar automaat te kunnen doen.

Een aanpassing binnen de maand voor een uiterste leveringsdatum van 5 maand later leek me toch niet zo overdreven.

Opzegging van de bestelling zou een dure oplossing zijn.

Ik heb de algemene verkoopsvoorwaarden niet meegekregen dus ik kan niet juist zeggen wat er zou kunnen instaan

Bedankt voor uw hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 24 feb 2020 09:11

Je hebt besteld wat er op die bestelbon staat, argumentatie heeft hier weinig of geen betekenis. Zonder goodwill van de dealer is het einde verhaal, tenzij de verkoopsvoorwaarden soelaas zouden bieden wat onwaarschijnlijk is, 4 maanden is niet echt een korte periode.

gumi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2020 09:47

Bedankt voor de reactie.

Ik weet wel dat de originele bestelling bindend is.

Ik wilde gewoon informeren wat ik zou kunnen vragen aan de verkoper om op zijn goodwill te kunnen rekenen.
Welke commerciële argumenten zou ik kunnen gebruiken?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 feb 2020 15:18

Spreek met de directie van de garage. Als je een courante wagen hebt besteld is die onmiddellijk verkocht.
Wat staat r in hun algemene voorwaarden over een verbreking ?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 feb 2020 23:35

De uiterste leveringsdatum was toen gezet op 30 juni. Dus 5 maand later
Dit is een uiterste leveringsdatum.
De voorziene afleveringsdatum is dus vroeger.
Nu wilde ik vragen welke argumenten ik zou kunnen hebben om de dealer toch nog de omschakeling naar automaat te kunnen doen.
Geen vrees ik ...

Als auto op de planning staat, worden / zijn de onderdelen ervoor normaal besteld, die moeten immers ook nog tijdig gemaakt worden ...

Ik heb de algemene verkoopsvoorwaarden niet meegekregen dus ik kan niet juist zeggen wat er zou kunnen instaan
staan normaal toch achterop de bestelbon :?:

Terug naar “Consumenten Koop”