Vakman rekent dubbel

Purple
Topic Starter
Berichten: 215

Vakman rekent dubbel

#1 , 2 weken 1 dag geleden (07 nov 2019 11:46)

Situatie:

Voor een klein klusje thuis contacteren we een vakman

Komt op afgesproken tijdstip aan en bekijkt het werk: ahja, dat is geen probleem, maar nu heb ik geen tijd wegens andere afspraken. Ik kom morgen terug.

Dag erna: Weer netjes op tijd en doet zijn job.

Dan komt het factuur:

Dag 1: 1x werkuur en 1x transport
Dag 2: 1x werkuur en 1x transport + materiaal

Ik denk toch dat ik in mijn recht ben om Dag 1 te protesteren?

Dat hij op de eerste dag niet heeft kunnen doen is niet onze fout.
Hij kon gerust beginnen, kende de job. Het was niet dat hij eerst op "prospectie" moest komen.

Of hij had de eerste dag ook gewoon kunnen bellen om te zeggen dat het een dag later zou zijn.

Sirkii
Berichten: 3452

#2 , 2 weken 1 dag geleden (07 nov 2019 12:06)

Da s een lastige. Had hij het materiaal voor de klus bij ? Mogelijks moest hij eerst komen kijken om het benodigde materiaal vervolgens thuis in te laden. Dan is aan uurtarief de aanrekening van beide interventies logisch.

Zoniet kan je aangetekend de eerste interventie weigeren (en de niet betwiste tweede interventie betalen). Het is dan aan hem om een invorderingsprocedure te starten.

Over welke bedragen spreken we?

Purple
Topic Starter
Berichten: 215

#3 , 2 weken 21 uur geleden (07 nov 2019 15:29)

Net geen 100euro.

Ook een lastig bedrag.
Te weinig om teveel tijd in te steken, maar toch twat veel op zomaar weg te gooien.

Materiaal lag in camionette zei hij, maar ja niet te bewijzen.

Wsl een dure les geweest dan.

Reclame

LeenW
Berichten: 8575

#4 , 2 weken 21 uur geleden (07 nov 2019 15:31)

Probeer een compromis te vinden, bv. het werkuur wel omdat hij langs is geweest maar de transportkosten niet.

father b
Berichten: 911
Juridisch actief: Nee

#5 , 2 weken 20 uur geleden (07 nov 2019 16:31)

Is de rekening uitgemaakt met BTW ?

Mijn voorstel : betaal enkel dag 2 en wacht zijn reactie af. Voor het saldo zal hij zeker geen procedure inspannen.
Als hij die dag geen tijd had om te beginnen, moet hij ook niet langs komen.

johangel
Berichten: 47

#6 , 2 weken 14 uur geleden (07 nov 2019 22:56)

Alléé man, 100 euro voor 2 werkuren en 2x transportkosten en materiaal.
Op mijn firma is een voorrijtarief al 50 euro en een werkuur van dezelfde orde.
Het is 1970 niet hé

LeenW
Berichten: 8575

#7 , 2 weken 13 uur geleden (07 nov 2019 23:16)

Alléé man, 100 euro voor 2 werkuren en 2x transportkosten en materiaal.
Op mijn firma is een voorrijtarief al 50 euro en een werkuur van dezelfde orde.
Het is 1970 niet hé
Ik denk dat de 100 euro enkel het betwiste gedeelte is.

Purple
Topic Starter
Berichten: 215

#8 , 2 weken 5 uur geleden (08 nov 2019 07:32)

Alléé man, 100 euro voor 2 werkuren en 2x transportkosten en materiaal.
Op mijn firma is een voorrijtarief al 50 euro en een werkuur van dezelfde orde.
Het is 1970 niet hé
Nee man :wink: , 100euro voor een keer langs te komen en te zeggen dat hij toch geen tijd heeft en later terugkomt.

Mijn firma is het tarief 110euro en een minimumfacturatie van 4u per interventie.
Die prijzen zijn irrelevant. Ik kan zo ook een dag per week vullen met langs klanten te rijden en na 5 minuten te zeggen dat ik de dag erna terugkom.
De omzet zou de hoogte in gaan :roll:

denlowie
Berichten: 14584
Juridisch actief: Nee

#9 , 2 weken 3 uur geleden (08 nov 2019 09:48)

Draai eens de zaak om !

U bent werknemer, en je baas zegt als je gedaan heeft bij klant X ga dan een kijken bij klant Z wat er daar moet gedaan worden.
Je rijd daarvoor 1 uur langer rond dan gewoonlijk, zou u eisen dat je werkgever je die uur moet betalen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 8575

#10 , 2 weken 3 uur geleden (08 nov 2019 09:58)

Draai eens de zaak om !

U bent werknemer, en je baas zegt als je gedaan heeft bij klant X ga dan een kijken bij klant Z wat er daar moet gedaan worden.
Je rijd daarvoor 1 uur langer rond dan gewoonlijk, zou u eisen dat je werkgever je die uur moet betalen ??
Dat is appelen met peren vergelijken. Een zelfstandige vult zelf zijn uurrooster in en kan dus zelf bepalen wanneer hij waar langs gaat.

denlowie
Berichten: 14584
Juridisch actief: Nee

#11 , 2 weken 3 uur geleden (08 nov 2019 10:06)


Dat is appelen met peren vergelijken. Een zelfstandige vult zelf zijn uurrooster in en kan dus zelf bepalen wanneer hij waar langs gaat
Ik weet het !

Maar het is maar hoe je een zaak bekijkt, als werknemer of als zelfstandige.

Een werknemer vind dat een offerte gratis moet zijn ook al gaat hij niet mee in de verkoop.

Een zelfstandige wil ook betaald worden voor de tijd dat hij in een offerte steekt.

En dit is het probleem werknemer of zelfstandige.

Als u een tomaat garnaal als voorgerecht 30€ moet betalen vind je het veel, maar de uitbater komt nauwelijks toe met 30€ voor een tomaat garnaal met de hand gepeld !


En dit is met alles zo !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BrainTrain
Berichten: 365

#12 , 1 week 6 dagen geleden (08 nov 2019 13:29)

gewoon al het feit dat hij zelf zegt dat hij "geen tijd heeft wegens andere afspraken" betekent dat hij wist dat hij u op dat momente niet zou kunnen helpen.
Ik zou ook onbetwiste betalen en afwachten.

eylis
Berichten: 7640

#13 , 1 week 6 dagen geleden (08 nov 2019 15:26)

Er wordt een afspraak gemaakt voor een klein klusje. Dat klusje wordt uitgelegd bij het contact. De klusman komt op de afspraak en kijkt naar wat er moet gebeuren en zegt dan dat hij het nu niet kan doen omwille van andere afspraken, dan klopt het echt niet. Want dan maakt hij een afspraak om een klus te doen, terwijl hij weet dat hij ze dan niet zal kunnen doen. Betaal zoals father B voorstelt de tweede dag en kijk wat er gebeurt.

Sirkii
Berichten: 3452

#14 , 1 week 6 dagen geleden (08 nov 2019 18:30)

Als je slechts “dag 2” betaalt wel een AS sturen (liefst met kopie per gewone brief) waarin je kort en zakelijk uitlegt dat je dag 1 niet betaalt omdat hij langskwam, wetende dat hij geen tijd had.

Je zal dan natuurlijk voor de volgende klus een andere klusjesman moeten zoeken....

Purple
Topic Starter
Berichten: 215

#15 , 1 week 1 dag geleden (13 nov 2019 21:04)

Opgelost:

Dag 2 betaald. Dit betalingsbewijs per mail verstuurd met de melding dat ik niet akkoord ging met dag 1 wegens genoemde reden en dat ik het restbedrag nog per aangetekende brief zou betwisten.

Vrijwel direct een antwoord: Mijn excuses, dit is een foutje van mij.

Dus foutje of goed geprobeerd: case closed.

Terug naar “Consumenten Koop”