Particuliere verkoop - plots vanalles verkeerd

noesje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Particuliere verkoop - plots vanalles verkeerd

#1 , 08 okt 2019 12:43

Ik verkocht mijn auto particulier. Auto van 13 jaar oud met 220.000km.
We spraken een prijs af, kwamen overeen dat hij de keuring voor verkoop ging doen, ...

Hij kwam langs, inspecteerde de auto, deed deze draaien, gas geven, alles open en toe doen.
Hij betaald en vertrekt ermee.
Na een tijdje krijg ik een mailtje dat de auto in onberispelijke staat is, dat ik bedankt ben.

Een week later belt hij me op dat er problemen zijn met de motor, draait maar op 3 cilinders, ... meer dan 1000€ kosten aan.
Tot de dagen ervoor reed ik zelf nog met de wagen, nooit geen problemen gehad, altijd zijn onderhoud.

ik zou de herstelling moeten betalen?!
Online lees ik overal dat dit oplichterspraktijken zijn dat ik hier niet mag op reageren...

(bevriende advocate zegt ook van voorlopig niet te reageren en zeker de mail te bewaren waarin hij vermeld dat de auto perfect is)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 08 okt 2019 12:47

Als particulier hoeft u niets te betalen want u moet geen waarborg geven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie

#3 , 08 okt 2019 12:50

dit zijn truken van fraudeurs !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

noesje
Topic Starter

#4 , 08 okt 2019 13:25

Nu stuurt hij me net een sms, dat ik voor vanavond moet laten weten als ik akkoord ben of niet en zoniet dan brengt hij deze avond de auto terug.

Meeboo

#5 , 08 okt 2019 13:29

u antwoord per sms dat u geen garantieverplichting heeft en dat u verder hierover niet meer wenst te communiceren. en dat als hij u hiermee blijft lastigvallen u klacht zal neerleggen wegens belaging.
Als hij aan uw deur staat doet u de deur niet open.

kleine bijkomstigheid. Is er een geldige carpas meegeleverd bij de verkoop?

Thomas Morus

#6 , 08 okt 2019 13:48

u antwoord per sms dat u geen garantieverplichting heeft en dat u verder hierover niet meer wenst te communiceren. en dat als hij u hiermee blijft lastigvallen u klacht zal neerleggen wegens belaging.
Als hij aan uw deur staat doet u de deur niet open.

kleine bijkomstigheid. Is er een geldige carpas meegeleverd bij de verkoop?
TS heeft vermeld dat er werd overeengekomen dat de koper de controleplicht op zich neemt.

Meeboo

#7 , 08 okt 2019 13:59

als dit schriftelijk is overeengekomen stopt het dan hier en nu

bosprocureur

#8 , 08 okt 2019 14:05

Euh ? Hoe zegt u?
TS heeft vermeld dat er werd overeengekomen dat de koper de controleplicht op zich neemt.

Tenzij de koper een professioneel is, vrees ik dat TS wel degelijk een probleem heeft

Thomas Morus

#9 , 08 okt 2019 14:08

Tenzij de koper een professioneel is, vrees ik dat TS wel degelijk een probleem heeft
Waarom? Men kan dit zo overeenkomen.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 08 okt 2019 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

noesje
Topic Starter

#10 , 08 okt 2019 14:08

Euh ? Hoe zegt u?

de koper is een gewone particulier.

Thomas Morus

#11 , 08 okt 2019 14:10

Hebt u één en ander op papier gezet?
Men overeenkomen dat de koper de technische controle overneemt van de koper.
Ook als het een particulier is:

"Als verkoper dient u de wagen voor keuring aan te bieden. In overleg met de koper kunt u deze taak echter aan hem overlaten. Op de factuur dient dan de vermelding "Technische controle ten laste van de koper" voor te komen."
zie: https://blog.touring.be/nl/artikels/pra ... casiewagen

noesje
Topic Starter

#12 , 08 okt 2019 14:19

Ik heb alles op mail staan.
Hij vraagt om een lagere prijs en ik heb daar op geantwoord dat ik akkoord ben mits dat de keuring door de koper gedaan wordt. Daarop heeft hij gereageerd dat hij akkoord is.

Thomas Morus

#13 , 08 okt 2019 14:20

Dat is dan OK.

bosprocureur

#14 , 08 okt 2019 15:05

En toch ....

TS heeft nog niet geantwoord of er een car-pass bij de verkoop overhandigd werd.

https://www.car-pass.be/nl/kopen

Is er dan geen reden tot ongerustheid ?

noesje
Topic Starter

#15 , 08 okt 2019 15:22

En toch ....

TS heeft nog niet geantwoord of er een car-pass bij de verkoop overhandigd werd.

https://www.car-pass.be/nl/kopen

Is er dan geen reden tot ongerustheid ?
Er was idd geen Carpas aanwezig. (heb ik ook totaal niet aangedacht anders was ik wel naar het keuringsstation gereden om dat te halen)
Toen hij de auto kwam ophalen en de papieren bekeek heeft hij dit ook niet gevraagd.
Ik ga ervan uit dat als hij betaalt en vertrekt met de auto dan ook de deal rond is en er verder geen discussie kan zijn, aangezien hij betaald is hij akkoord met de auto.

De periodieke keuring geeft ook geen gebreken aan, enkel de vermelding van de trekhaak staat erop.

Terug naar “Consumenten Koop”