ebay

flets
Topic Starter
Berichten: 38

ebay

#1 , 20 jul 2009 14:27

Een vraagje ivm ebay. Als iemand een bod op je zoekertje doet, per veiling, en die heeft op het einde van de veiling het hoogste bod. Is die dan verplicht van dat te kopen of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 20 jul 2009 17:27

Volgens de regels van ebay wel. Indien de koper zich terugtrekt kan je als verkoper klacht indienen bij ebay. Dit omdat de site je zowiezo een bedrag zal aanrekenen voor het plaatsen van je artikel. Een gedeelte van dat bedrag is een percentage van de prijs waarvoor het verkocht is.

flets
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 20 jul 2009 17:38

ah ok. En wat gebeurd er dan met de koper?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 20 jul 2009 18:10

Deze kan definitief of tijdelijk geband worden tot hij zijn rekening betaald heeft. Ebay is relatief streng, de verkopers betalen immers indirect hun salaris...

Afhankelijk van het bedrag kan de verkoper naar het vredegerecht stappen om titel te behalen de som bij betekening te laten innen.

Of hij kan aan een rondje incasso's beginnen...

Meestal levert dit voor de koper meer miserie op dan de som waard is...
Beter nadenken voor je de volgende keer op iets bied.

dieke
Berichten: 1299

#5 , 20 jul 2009 21:56

M.i. gelden echter wel nog steeds de regels van verkoop op afstand!

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 20 jul 2009 22:49

Je biedt voor een object, het is een veiling geen webshop.

dieke
Berichten: 1299

#7 , 22 jul 2009 10:52

Je biedt voor een object, het is een veiling geen webshop.
En toch blijft die regel van verkoop op afstand wel degelijk gelden. Ik koop en verkoop geregeld via Ebay. 1 keer kocht ik een tuinstel. Toen ik bij die mensen aankwam om het 'object' op te halen, bleek het helemaal niet zo goed in orde te zijn als werd voorgesteld. Ik heb me op dat moment wel degelijk beroepen op die regels over verkoop op afstand. Aangezien verkoper moeilijk deed, ben ik hierin bijgestaan door het advies van Test Aankoop en van mijn advocaat. Beiden waren overtuigd dat ik het volste recht had af te zien van die aankoop, wat dan ook gebeurd is.

Of het nu om een veiling of een webshop gaat, dat maakt in het geval van Ebay niet uit. Je krijgt enkel en alleen een foto te zien van het object + een omschrijving; het is niet gebruikelijk om het object te kunnen bekijken vooraleer een bod uit te brengen (wat bij officiële veilingen zoals bij faillissement enz. wel het geval is). Bovendien is het vaak niet moeilijk om fouten op te merken in die omschrijving en op basis waarvan heb je dan je bod uitgebracht? Manieren genoeg als koper om 'eronderuit' te geraken als je echt nog wil.

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jul 2009 20:32

Volgens de regels van Ebay zelf ben je verplicht je bod na te komen. Maar meer dan je account tijdelijk of permanent te schorsen doen ze niet. Je kan zelfs zonder veel problemen onmiddellijk een nieuwe account aanmaken. Een andere straf, in theorie lichter maar in praktijk zwaarder, is dat je een aantekening van niet-betaler achter je naam krijgt die jij niet kan zien, maar die verkopers waar je bij gaat bieden wel kunnen zien. Ebay zelf is als de dood om kopers af te schrikken en als je de fora van ebay erop naleest blijkt dit vooral voor verkopers zeer negatieve gevolgen te hebben.

Gerechtelijk denk ik dat de eerste winnende claim (van koper naar verkoper of vice versa) in België nog moet komen. In andere landen kan dit een ander verhaal zijn, zeker in Duitsland.

De wet van verkoop of afstand slaat niet op particuliere verkopen, dus als de verkoper niet is ingeschreven als professionele verkoper zal er ook hier niet veel mee gebeuren.

digits
Berichten: 224

#9 , 31 jul 2009 23:25

wat je zeker kan verwachten is een negatieve feedback in je profiel. of dat als koper erg is, dat hangt er wat vanaf. als het je eerste feedback zou zijn, kan je altijd opnieuw registreren. als je ook een verkoper bent op ebay moet je natuurlijk afwegen wat je het belangrijkste vindt: een negatieve feedback, of het artikel toch kopen.

sommigen zeggen wel eens dat het daarom beter is om twee accounts aan te maken: een om te kopen en een om te verkopen... een 'slechte' koper is niet noodzakelijk een slechte verkoper.

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 aug 2009 11:53

Als koper kan je al een tijd geen negatieve feedback meer krijgen. Je kan natuurlijk wel een positieve feedback met negatieve commentaar krijgen, maar die commentaar zakt na enkele nieuwe aankopen verder weg en wordt niet meer gelezen.

Franciscus
Berichten: 38724

#11 , 01 aug 2009 15:13

Ik zie in een wetboek nergens veiling staan wel kopen van goederen en akkoord tss partijen over produkt en prijs en levering

delady
Berichten: 547

#12 , 02 aug 2009 09:40

staat niks geschreven over de verkoper die weigert te "leveren" als hij het geldbedrag te klein vind
ik had dit ooit aan de hand maar je kunt de verkoper niet dwingen

Terug naar “Consumenten Koop”