Aankoop marktplaats dvd, niet aangekomen. Geen vergoeding?

Vree
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Aankoop marktplaats dvd, niet aangekomen. Geen vergoeding?

#1 , 2 maand 1 week geleden (15 apr 2019 13:44)

Ok dus ik heb een maand geleden een dvd gekocht op marktplaats.nl en betaald met overschrijving. Dvd nooit aangekomen. Heb aan verkoper voorgesteld de verzendkosten te laten vallen en de rest terug te storten.

Echter wil de verkoper hier niet op ingaan. Zegt dat het mijn eigen schuld is omdat ik niet met track en trace heb gedaan en dus geen poot heb om op te staan.

Ik geloof inderdaad wel dat de verkoper dit opgestuurd heeft. Maar dan nog ontdoet dit alles aan mijn kans om een deel van mijn geld terug te krijgen?

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Niet direct geholpen op het forum? Kijk even op Jureca.be voor snel en betaalbaar juridisch advies. of bel direct met een specialist op het nummer 0904 69 400 voor een eerste antwoord op uw vraag.
LeenW
Berichten: 8170

#2 , 2 maand 1 week geleden (15 apr 2019 13:47)

De verkoper is steeds verantwoordelijk, hij moet het dan maar terugvorderen bij de koeriersdienst.

Sirkii
Berichten: 3183

#3 , 2 maand 1 week geleden (17 apr 2019 18:12)

met
De verkoper is steeds verantwoordelijk, hij moet het dan maar terugvorderen bij de koeriersdienst.
Bij (dure) track & trace verzending wel maar als de koper expliciet verzending per gewone post vraagt (omdat een dvd met track & trace versturen veel te duur is) lijkt mij de verantwoordelijkheid van de verkoper te stoppen met het droppen van de brief in de brievenbus.

De verkoper kan idd niet bewijzen dat de dvd verzonden werd doch de koper kan ook niet bewijzen dat hij de dvd niet ontvangen heeft....

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 2889

#4 , 2 maand 1 week geleden (17 apr 2019 21:29)

met
De verkoper is steeds verantwoordelijk, hij moet het dan maar terugvorderen bij de koeriersdienst.
Bij (dure) track & trace verzending wel maar als de koper expliciet verzending per gewone post vraagt (omdat een dvd met track & trace versturen veel te duur is) lijkt mij de verantwoordelijkheid van de verkoper te stoppen met het droppen van de brief in de brievenbus.

De verkoper kan idd niet bewijzen dat de dvd verzonden werd doch de koper kan ook niet bewijzen dat hij de dvd niet ontvangen heeft....
Dit is enkel maar af te dwingen in een B2B verkoop.
Bij B2C gelden er regels.
Volgens het Wetboek Economisch Recht artikel VI.44 gaat het risico van verzending pas over op de consument als deze opteert voor een verzendingsmethode die niet standaard door de verkoper aangeboden wordt.

Maar is het Belgisch recht hier wel van toepassing, aangezien het via een Nederlandse tweedehands-site gekocht is?

Drone
Berichten: 1767
Locatie: st-niklaas

#5 , 2 maand 1 week geleden (18 apr 2019 21:39)

met
De verkoper is steeds verantwoordelijk, hij moet het dan maar terugvorderen bij de koeriersdienst.
Bij (dure) track & trace verzending wel maar als de koper expliciet verzending per gewone post vraagt (omdat een dvd met track & trace versturen veel te duur is) lijkt mij de verantwoordelijkheid van de verkoper te stoppen met het droppen van de brief in de brievenbus.

De verkoper kan idd niet bewijzen dat de dvd verzonden werd doch de koper kan ook niet bewijzen dat hij de dvd niet ontvangen heeft....
Dit is enkel maar af te dwingen in een B2B verkoop.
Bij B2C gelden er regels.
Volgens het Wetboek Economisch Recht artikel VI.44 gaat het risico van verzending pas over op de consument als deze opteert voor een verzendingsmethode die niet standaard door de verkoper aangeboden wordt.

Maar is het Belgisch recht hier wel van toepassing, aangezien het via een Nederlandse tweedehands-site gekocht is?
als ik mij niet vergis is de regel dat de plaats waar de koop gedaan is, van tel is, in dit geval Belgie dus

Fanaat
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#6 , 2 maand 4 dagen geleden (22 apr 2019 00:06)

Ga hier eens kijken https://www.klacht.nl/marktplaats/ misschien dat dit je verder kan helpen ? Onlangs werd er in de media nog gemeld over oplichters die actief zijn op marktplaats. Misschien dat dit daar niks mee te maken heeft , maar voorzichtig zijn is de boodschap. Neem ook zelf eens contact op met Marktplaats en vraag hen hoe of je kan doen ?

Ghentian
Berichten: 436
Juridisch actief: Ja

#7 , 1 maand 4 weken geleden (27 apr 2019 10:20)

Volgens mij is dit een C2C-verkoop. Marktplaats is geen contractspartij.

Rome1 leert ons dat, zonder afspraken over het toepasselijk recht, bij een verkoop het recht van de verkoper van toepassing is. Nederlands recht dus.

De verzending gebeurt op risico van de koper, tenzij anders afgesproken. Volgens mij geldt deze regel ook in NL.
Ik plaats hier een inspirerende zin die getuigt van mijn bijzondere intellect.

Blaatpraat
Berichten: 2889

#8 , 1 maand 4 weken geleden (27 apr 2019 22:34)

De verzending gebeurt op risico van de koper, tenzij anders afgesproken. Volgens mij geldt deze regel ook in NL.
Voor de koper? Risico is toch altijd voor de verkoper, tenzij anders afgesproken?
Of vergis ik mij nu hard hierin?

Nu, op dat vlak is het Nederlands recht duidelijk:
Bij alle situaties behalve B2C is er geen dwingend recht.
Als er niets anders is afgesproken, is het risico voor de verkoper tot het moment van aflevering (en als dat moment niet is afgesproken, is dit het moment dat de koper het goed fysiek in zijn bezit krijgt).

Terug naar “Consumenten Koop”