Bestelling fiets annuleren?

Fiber04
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bestelling fiets annuleren?

#1 , 21 apr 2018 19:49

Beste mensen,

Begin november 2017 bestelde ik een elektrische fiets.
Toen werd er duidelijk gezegd dat deze, een specifieke kleur, pas beschikbaar zou zijn tegen eind februari 2018.
Vier maanden wachten maar hey, geen probleem.
Het is toch winter, niet meteen de leukste periode om de fiets te gebruiken voor woon-werkverkeer. :)
Deze leverdatum staat jammer genoeg nergens op het orderpapier dat ik toen ontvangen heb.
Wel vroeg men een voorschot te betalen van 10%. Dit kwam neer op 350,00€

Eind februari... geen fiets, geen nieuws.
Voor een dergelijke aankoop verwacht je toch dat ze zelf een seintje geven... :?

Op 22 maart heb ik dan maar zelf een e-mail gestuurd naar de handelaar, met de vraag naar informatie.
Ik ben veel wijzer geworden over hoe men een elektrische fiets verscheept vanuit USA.
Een specifieke nieuwe leverdatum zat er jammer genoeg niet in.
Om de verkoper te citeren "Normaal komt hij begin april binnen, maar het zou ook juni kunnen zijn."

April is bijna voorbij... nog steeds geen fiets, ook geen telefoontje met hoe ver het nu concreet staat.
Op mijn laatste e-mail van enkele dagen geleden heb ik overigens nog geen antwoord gekregen.

Het zal dus misschien juni worden... of misschien ook niet. Wie weet het.

Vier maanden was aanvaardbaar, zes maanden begint al overdreven te worden.
Acht maanden... vul zelf maar aan.

Heb ik recht om mijn bestelling te annuleren?
Dit wil dan waarschijnlijk zeggen dat ik mijn voorschot kwijt ben?
Of kan ik het "overdreven lang wachten" gebruiken om mijn voorschot toch terug te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2018 21:09

Staat er ergens dat de levering "lang" kan duren?
Want anders kan de verkoper net zo min als jijzelf bewijzen.
Je mag een levering verwachten op "een redelijke termijn".
Ik zou zelfs durven zeggen, als het extra lang is, dan zou het vermeld moeten zijn.

Als er dus geen enkele melding is van termijnen, dan kan je een ingebrekestelling sturen (best aangetekend) om de levering te eisen van een fiets die je al zo lang geleden besteld hebt, met een laatste redelijke termijn van bv. 3 weken.

Eenzijdig een overeenkomst ontbinden kan in principe niet - zeker niet als je de waarborg wil terugkrijgen. De enige weg daartoe is de rechtbank. 100 % garanties heb je daar nooit.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2018 21:39

Wetboek van economisch recht

Art.VI.43 . § 1. Tenzij de partijen een ander tijdstip voor de levering zijn overeengekomen, levert de onderneming de goederen door het fysieke bezit van of de controle over de goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 30 dagen na de sluiting van de overeenkomst over te dragen aan de consument.
§ 2. Indien de onderneming niet voldaan heeft aan zijn verplichting om de goederen op het met de consument overeengekomen tijdstip of binnen de in paragraaf 1 bedoelde termijnen te leveren, verzoekt de consument hem de levering te verrichten binnen een aanvullende termijn die gezien de omstandigheden passend is. Indien de onderneming de goederen niet binnen de aanvullende termijn levert, heeft de consument het recht de overeenkomst te beëindigen.
Het eerste lid van deze paragraaf is niet van toepassing op verkoopovereenkomsten waarbij de onderneming heeft geweigerd de goederen te leveren, of waarbij de levering binnen de overeengekomen levertermijn essentieel is, alle omstandigheden rond de sluiting van de overeenkomst in aanmerking genomen, dan wel waarbij de consument de onderneming vóór de sluiting van de overeenkomst ervan in kennis stelt dat levering uiterlijk op of op een bepaalde datum essentieel is. In deze gevallen, als de onderneming de goederen niet op het met de consument overeengekomen tijdstip of binnen de in paragraaf 1 bepaalde termijn levert, heeft de consument het recht de overeenkomst onverwijld te beëindigen.
§ 3. Bij beëindiging van de overeenkomst vergoedt de onderneming onverwijld alle uit hoofde van de overeenkomst betaalde bedragen.
§ 4. Dit artikel is van toepassing onverminderd de gemeenrechtelijke sancties.

Reclame

Fiber04
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mei 2018 18:15

Bedankt voor jullie reacties.

Ondertussen weer enkele weken verder en nog steeds geen fiets.

Best om dus een ingebrekestelling te sturen?
Wat moet er in deze ingebrekestelling juist staan?

Terug naar “Consumenten Koop”