Opzeggen contract vastgoedmakelaar immokantoor

Louloulo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzeggen contract vastgoedmakelaar immokantoor

#1 , 15 jun 2017 20:11

Hallo,

Wij hebben iets meer dan een maand geleden een contract afgesloten met een immokantoor. Wij zijn helemaal niet te spreken over hun werkwijze. We hebben zelf moeten vragen om on huis online te zetten dit deden ze dan maar enkel op hun website. Tijdje later nogmaals gevraagd om dit meer zichtbaar te maken.

Wij zouden maandelijks ook een 'update' krijgen rond hun werk. Dit is nog niet gebeurd. Kunnen wij om die reden ons contract opzeggen? Ik vermoed van wel aangezien zij het contract verbreken.

Alvast bedankt voor reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 15 jun 2017 21:07

Hebben zij al alle informatie kunnen verzamelen?

Vroeger mogen zij namelijk nog zo goed als niets publiceren; maar deze " actie" hadden ze toch al tenminste in hun maandelijkse update kunnen zetten.

Is er overeengekomen op welke manier ze u op de hoogte zullen houden?

Louloulo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2017 21:20

Wij hadden ze netjes alle info en foto's bezorgd om te koop te stellen het stond al te koop door ons.

Er staat mondeling in het contract.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 15 jun 2017 21:29

U had dus al alle info opgevraagd bij de gemeente en dergelijke?

Mondeling? Moeilijk te bewijzen dus, van beide kanten.

Stuur eens een vriendelijke mail om te vragen wanneer ze de nodige publiciteit inplannen, of waarop ze nog wachten, en vraag terloops om u per mail op de hoogte te houden van de vorderingen.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 15 jun 2017 22:52

Anders niets zeggen en na 6 maanden opzeggen. o.a. gezien hij geen info geeft over wat er allemaal al gedaan is.. geen lijsten van personen die hem gecontacteerd hebben wil zeggen dat u volkomen vrij bent als die daarna via u of andere makelaar toch kopen.
Hebben dat ook meegemaakt - geen 6 maanden stilte - geen publicatie - geen lijsten en daarna kwam hij af dat bepaalde mensen bij hem waren geweest. 2de makelaar gaf quasi wekelijks een update - meer dan 38 bezoeken zelfs op TV geweest 8_) in een verkoop je huis programma. Was binnen de twee maanden verkocht.

Ook eens lezen:
http://habitos.be.msn.com/nl/kopen-hure ... aars-1359/
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
http://economie.fgov.be/nl/modules/regu ... iliers.jsp

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jun 2017 23:10

Kan ook zijn dat je vergoeding voor de makelaar te laag is. Gebruikelijke tarieven die ik ken zijn 3 % + btw - voor "makkelijke" of grote panden kan je lager onderhandelen. Maar als je te laag zit, dan steken ze meer energie in andere panden.

Als de makelaar duidelijk - eenzijdig - de contractuele overeenkomsten niet nakomt, dan kan je natuurlijk de ontbinding vragen na ingebrekestelling - bij voorkeur aangetekend - met een laatste redelijke termijn om zich in lijn te stellen met de inhoud van de overeenkomst (en de goede trouw).
In principe is een ontbinding via de rechtbank maar in sommige gevallen is hier ook enige soepelheid in.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Louloulo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jun 2017 07:35

Hun commissieloon is zelfs iets meer dan 3%.
Gelukkig hebben we maar een contract van 4 maanden getekend. De makelaar wou het zo graag en was het zo zeker dat hij het rap kan verkopen, dat wij hun maar 4 maanden hebben gegeven.

Ik wacht nog even af binnen een 6 tal weken vertrekt de opzeg brief sowieso.

We zoeken ondertussen een nieuwe makelaar en laten onze prijs dan zakken.

BramVD
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mar 2018 19:40

Hallo LouLoulo

Ik zit in een exact gelijke situatie .... ik denk zelfs te vermoeden aan hoe je het beschrijft dat het over exact dezelfde oplichters gaat , uit de regio Kortrijk .... ;-) Klopt dit ?

Zo ja, kan ik je contacteren?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mar 2018 20:11

Hallo LouLoulo

Ik zit in een exact gelijke situatie .... ik denk zelfs te vermoeden aan hoe je het beschrijft dat het over exact dezelfde oplichters gaat , uit de regio Kortrijk .... ;-) Klopt dit ?

Zo ja, kan ik je contacteren?
LouLou heeft hier nog in geen 9 maanden geweest !!

Dus ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nathalievhw
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 mei 2018 18:27

Hallo LouLoulo

Ik zit in een exact gelijke situatie .... ik denk zelfs te vermoeden aan hoe je het beschrijft dat het over exact dezelfde oplichters gaat , uit de regio Kortrijk .... ;-) Klopt dit ?

Zo ja, kan ik je contacteren?

Hallo Bram,
Ik heb een sterk vermoeden dat wij bij dezelfde makelaar zitten! (Ben het bijna zeker!)
Mvg

Terug naar “Consumenten Koop”