Zending gaat verloren bij B-Post -- wijst verantwoordelijkheid af.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

Re: Zending gaat verloren bij B-Post -- wijst verantwoordelijkheid af.

#16 , 18 aug 2017 00:23

Een kennis werkt bij Bpost op brucargo, en die had in de interne systemen gezien dat het pakje ingescand was in brucargo.
en toch bleeft BPOST naar mij en de ombudsman volhouden dat het pakje nooit in BE was aangekomen.
Is dat geen valsheid in geschrifte?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#17 , 18 aug 2017 10:27

bpost beweert dat ze het pakket hebben afgeleverd op het bewuste adres, dan het is aan hen om dat te bewijzen. Een voornaam met een handtekening die van niemand is bewijst niks.
De operator zal komen zwaaien met een ondertekend bewijs van aflevering. De enige manier om daar tegen op te komen zou zijn via een klacht wegens valsheid. Het zal al een waardevolle zending moeten zijn of een principieel iemand die daar werk van maakt.

In de VS losten ze het (jaren geleden) anders op; daar heeft namelijk niet iedereen een identiteitsdocument. Bij bestelling van waardevolle goederen gaven sommige verkopers een code mee van 4 cijfers die aan de bestemmeling werd gemaild. Bij levering werd die ingevoerd in een terminal (de chauffeur noch de sorteerders hadden deze code). Kwam er groen licht dan mocht het pakket overhandigd worden, anders niet. Contractueel was bepaald dat een correcte code gelijk stond aan een bewijs dat de bestemmeling de goederen had ontvangen. Geen groen licht gekregen maar geen pakje: probleem voor de verkoper, die het maar moest regelen met de vervoerder. Nadeel: ofwel persoonlijk aanwezig zijn, ofwel ervoor zorgen dat een betrouwbaar iemand de code had, ofwel in de wagen springen en rijden naar het depot. Dat laatste is me meer dan één keer overkomen. Gelukkig was er een drive-thru georganiseerd aan het depot (regel 1: alles moet convenient zijn).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 aug 2017 11:15

Dit is een school voorbeeld van kopen op het internet, je betaald de goederen, je ontvangt de goederen niet wanneer zie je u geld terug ???

Het niet ontvangen van goederen kan verschillende oorzaken hebben.
Niet verzonden
Verloren geraakt
En diefstal met fraude
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#19 , 18 aug 2017 11:30

Indien je koopt bij bedrijven en de betaling doet met een creditcard of paypal ben je normaliter vrij goed beschermd. Alleen met de 'officiële ' postdiensten ben ik eerlijk gezegd vrij wantrouwig, heb nog nooit een onoverkomelijk probleem gehad met private operatoren, die hun intern toezicht is over het algemeen beter.

Grootste mijnenveld is (gebruikt) kopen van particulieren, daar pas ik voor. Het zou niet de eerste koper zijn die tekent voor de ontvangst van een doos zand of rommel.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Didymus
Berichten: 2061

#20 , 18 aug 2017 13:57

De operator zal komen zwaaien met een ondertekend bewijs van aflevering. De enige manier om daar tegen op te komen zou zijn via een klacht wegens valsheid. Het zal al een waardevolle zending moeten zijn of een principieel iemand die daar werk van maakt.
Als je die redenering doortrekt heeft aftekenen voor ontvangst geen enkel nut. Koerier kan dan gewoon zelf krabbels zetten en naar hartenlust pakjes verduisteren.
"sowieso" schrijf je zo.

mbbs1024
Berichten: 474

#21 , 18 aug 2017 14:37

Er wordt enkel een handtekening gevraagd bij een aangetekende zending (of met tracking), als het een gewone zending is steekt Bpost het gewoon in je bus, en als het niet in de bus geraakt, laten ze normaal gezien een briefje achter , en met dat briefje kan je het pak gaan afhalen op het postkantoor, je moet dan geen identiteitskaart laten zien.
Onlangs heeft de postbode zelfs een pakje gewoon bovenop de brievenbus gelegd, vooraan aan het huis, gelukkig heeft niemand het meegenomen of had het niet geregend.

Tegenwoordig hebben die pakjesbezorgers allemaal zo een apparaatje waar je op het scherm je handtekening moet zetten, een betere oplossing zou zijn om een e-id kaart lezer in dat apparaatje te steken, waardoor het zeker is wie het pak aangenomen heeft, ipv een krabbel op zo een apparaatje.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 18 aug 2017 15:59

De operator zal komen zwaaien met een ondertekend bewijs van aflevering. De enige manier om daar tegen op te komen zou zijn via een klacht wegens valsheid. Het zal al een waardevolle zending moeten zijn of een principieel iemand die daar werk van maakt.
Als je die redenering doortrekt heeft aftekenen voor ontvangst geen enkel nut. Koerier kan dan gewoon zelf krabbels zetten en naar hartenlust pakjes verduisteren.
Een koerier die regelmatig klachten krijgt zal wel nauwlettend in oog gehouden worden, Handtekening is niet verplicht voor alle soorten verzending, enkel als ze aangetekend verzonden worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

berenod
Berichten: 942

#23 , 20 aug 2017 09:57

Ter info en voor sommigen misschien een handige tip:

Ik laat altijd mijn aankopen afleveren in een pakjesautomaat of op een postkantoor.
Dan krijg je per e-mail of per SMS een bericht wanneer het aangekomen is.

Dan kan je het zelf afhalen, en komt er dus geen postbode bij kijken die het op een verkeerd adres afgeeft!
Deze methode is zelfs ook nog goedkoper voor de verzender!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#24 , 20 aug 2017 10:23

Ter info en voor sommigen misschien een handige tip:

Ik laat altijd mijn aankopen afleveren in een pakjesautomaat of op een postkantoor.
Dan krijg je per e-mail of per SMS een bericht wanneer het aangekomen is.

Dan kan je het zelf afhalen, en komt er dus geen postbode bij kijken die het op een verkeerd adres afgeeft!
Deze methode is zelfs ook nog goedkoper voor de verzender!
Dat is de veiligste methode zeker als er niemand thuis is als de postbode komt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

johan V
Berichten: 174

#25 , 20 aug 2017 15:44

Als ik het goed begrijp heeft b-post dan geen enkele waarborg dat het pakket aan de juiste persoon werd afgeleverd.En dan nog aangetekend.Raar.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#26 , 20 aug 2017 20:28

Wie kan nu een degelijke handtekening zetten op die elektronische bakjes, laatst moest ik het gewoon met mijn vinger doen.
Dat er dan soms misbruik van gemaakt word is niet verwonderlijk, gelukkig is het maar een heel kleine minderheid.
Veel bedrijven verzenden aan zo laag mogelijke prijs.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#27 , 28 aug 2017 17:44

Beste topic antwoorders.

Het hele verhaal heeft nog een veel absurdere wending genomen. Heb mijn verhaal gedaan bij de verzender, deze heeft klacht ingediend bij B-Post maar heeft mij laten weten dat hij "niet veel wijzer geworden was" Er was een handtekening en dat blijkt voldoende. Raar maar waar?? :shock:
Enfin, de verkoper is een degelijke grote firma en heeft mij zonder veel verhaal een nieuwe gesealde batterij van hetzelfde type opgestuurd, en deze is dan wel aangekomen bij mij. :D
Maar het verhaal neemt nog een bizarre kronkel. :twisted: Op een namiddag werd er aangebeld door een onbekend persoon, rijdend met een dikke BMW en van vreemde origine. Hij overhandigd het pakje dat hij zogezegd per toeval ontvangen had en hiervoor had afgetekend, met zijn voornaam "Allie" i.p.v. Ollie zoals B-Post beweerde. Hij stopte het pakje in mijn vrouw haar handen en met een snelle excuus vloog hij ervan door.
Het pakje was opengemaakt en terug dichtgeplakt met gewone tape.
's Avonds toen ik thuis kwam liet mijn vrouw mij het pakje zien en 'ja' het was wel degelijk het vermiste pakket aangezien de barcode nummer klopte.
Ik opende het pakket voorzichtig en wonderbaarlijk er zat een batterij in. De batterij was van het jaar 2012 en niet meer geseald, er waren duidelijk sporen van gebruik en slijtage te zien, ook op de klemmen was te zien dat er klemhouders op bevestigd waren geweest. Na een snelle controle bleek de batterij "dood" te zijn.
Deze slimmerik heeft gewoon de batterij van zijn systeem verwisseld door de nieuwe die ik besteld had, en dan nog het lef hebben om het pakje met zijn oude batterij aan mij te komen afgeven. Waar gaan we in hemelsnaam naar toe????? :x

Heb foto's genomen van deze zending en de verkoper hiervan via mail op de hoogte gesteld. Deze mensen waren zo ontdaan en geschrokken van het gebeurde dat ze mij spontaan, gratis, een tweede batterij hebben toegezonden, en mij berichten dat zij deze zaak bij B-Post juridisch gingen aanvechten. :) Ondertussen hebben ze mij laten weten dat ik niets meer moet ondernemen tegen B-Post of het moest zijn dat B-Post mij zelf contacteert via mail of post. Tot nu toe is B-Post zo "Dood" als de batterij zelf, :o die ondertussen al naar het recyclagepark gebracht is.

Het leven is aan de durvers met dikke BMW's onder hun gat.(Als je begrijpt wat ik bedoel) :idea:
In het vervolg als ik een pakketje aan de deur krijg en het is niet voor mij, teken ik ook af met Ollie. Kijk of ik het kan gebruiken en zo niet de vuilbak in.
Laat B-Post het maar uitzoeken dan. :lol: Ze leren het een mens hoe je het moet doen grappig toch. :lol:

Ik volg de raad op van een topic antwoorder en laat in het vervolg mijn pakketjes in een postpunt, postkantoor of pakjesautomaat afleveren.
B-Post = Bedroevende post.
Voor mij een afgeronde zaak en als er geen opmerkingen meer komen mag deze topic gesloten worden wat mij betreft.

LeenW
Berichten: 12838

#28 , 28 aug 2017 18:00

Mooi voor u en zeer genereus van die firma, maar het geloof in de mensheid is helaas weer een pak gedaald.

Terug naar “Consumenten Koop”