Auto met terug gedraaide kilometers

Snif
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Auto met terug gedraaide kilometers

#1 , 24 feb 2017 12:42

Beste,

Ik heb een half jaar geleden een wagen gekocht van een particulier. De verkoper heeft deze wagen van een particulier gekocht in Duitsland en heeft deze zelf ingevoerd.
Nu heb ik tussen de handleidingen van de wagen een Duits keurings verslag of iets dergelijks gevonden van eind 2014 waarop een veel hogere km stand staat aangegeven dan dat mijn wagen had toen ik deze gekocht heb.
De vervalste km-stand staat vermeld op de verkoopsovereenkomst en op de belgische keuringskaart -en carpass.
Natuurlijk ben ik hiermee niet gedient.
Nu is mijn vraag OF ik hier juridisch iets tegen kan ondernemen, wagen terug geven, geld terug? Schadevergoeding?
Is dit strafbaar?
Wat zijn zo ongeveer de stappen die ik zou moeten of kunnen ondernemen?
Dan zit ik nog met het feit dat ik een hoop kosten heb gedaan aan de wagen aangezien hij helemaal niet in orde was met vanalles.
Speling op wiellagers, mistlichten die niet werkten, grootlichten die niet werkten...
Een tijd na de aankoop bleek ook dat chassis rot was en opgelapt was dmv dit volledig proper te maken en een dikke zwarte laag verf over te zetten. Maar goed dit zijn dingen die ik zelf had moeten gezien hebben en daar gaat het uiteindelijk niet om, maar het feit dat hij zo'n 70000 tot 100000 km meer heeft dan op de teller en verkoopsovereenkomst staat daar zou ik wel een oplossing voor willen zien want volgens mij is dit oplichting?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 24 feb 2017 12:48

Vervalste km tellers zijn in België in principe niet meer mogelijk, omdat de keuring de gereden km bijhoud. En als je een keuring voor verkoop laat uitvoeren, controleren ze de bijgehouden historiek van de km.
Natuurlijk van een ingevoerde wagen is dit moeilijker te controleren. Op de keuring kunnen ze geen buitenlandse databases raadplegen.

Als je efffectief kunt bewijzen dat er geknoeid werd met de km teller, is dit voor de verkoper ervan effectief strafbaar. Klacht neerleggen bij de politie.

Snif
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2017 13:03

Hallo,

Ik heb effectief een offcieel duits keuringsverslag in de wagen gevonden met Duitse nrplaat, chassisnr, bouwjaar en kilometerstand van eind 2014, met een veel hogere kmstand dan op de teller.
Wat zouden mijn mogelijk heden kunnen zijn in dit geval als ik klacht heb neergelegd?
Moest ik dit doen, wat zijn de gevolgen? Ik neem aan dat gerechtskosten hoog kunnen oplopen, zijn die voor mij of voor de verkoper? Ik heb enkel rechtsbijstand voor verkeersinbreuken.
En ik neem ook aan dat zo'n zaken lang kunnen aanslepen?

Mvg

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 24 feb 2017 14:32

Vervalsing is een strafbaar feit. Als je klacht neerlegt bij de politie dan geeft hij zijn PV aan het parket. Die kan beslissen al dan niet te vervolgen. Wanneer de dader onmiskenbaar gekend is en er zijn effectief strafbare feiten gebeurt, aarzelen ze niet om een strafdossier op te starten.
Je kunt eerst met de gegevens die je hebt, de koper inlichten dat je klacht zult neerleggen bij de politie. Het zou kunnen dat je probleem dan rapper opgelost blijkt dan je eerst dacht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 feb 2017 15:40

Heeft die een carpas van België gekregen op de keuring ??

Normaal moet er een carpas bijzijn als hij in België verkocht word door een particulier anders is de verkoop ongeldig.

Of is dit anders met een ingevoerde wagen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 24 feb 2017 16:02

Op het moment dat een wagen wordt ingevoerd wordt bij de eerste keuring in België een Car Pass opgemaakt aan de hand van de kilometerstand op de teller. Als die niet klopt, dan zit je gewoon met een officiële Car Pass gebaseerd op vervalste gegevens. Kom je dus geen stap verder mee.
"sowieso" schrijf je zo.

Snif
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 feb 2017 16:11

Denlowie: de vorige eigenaar heeft de auto ingevoerd uit Duitsland. Er is dus toen een carpass opgemaakt adhv de afgelezen kmstand op dat moment. Nu heb ik een bewijs dat hier dus mee gesjoemeld is.
Didymus: dus ook al heb ik bewijs zwart op wit dat de verkoper mij een auto heeft verkocht waarvan hij hoogstwaarschijnlijk de kilometerstand heeft terug gedraaid, kan ik hier niks mee doen?
Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 feb 2017 16:14

Maar wie heeft de teller terug gedraaid ?

Die van Duitsland of die Belg dat de wagen ingevoerd heeft ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Snif
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 feb 2017 17:33

Ik vermoed degene waarvan ik hem gekocht heb, degene die hem ingevoerd heeft.
Op dat duits keuringsverslag staat een naam en adres. Adhv die naam en adres heb ik de vorige Duitse eigenaar kunnen contacteren via facebook, en heb net een antwoord gehad en ze bevestigd dat de wagen een pak meer km had toen ze hem verkocht dan dat ik hem met heb gekocht.
Ik heb nu gevraagd of ze mij een kopie vd toenmalige verkoopsovereenkomst kunnen bezorgen of dat ze dit schriftelijk kan bevestigen.

Franciscus
Berichten: 38590

#10 , 24 feb 2017 18:59

Zeer goed . U kan met de nu al bekomen info naar de politie stappen. Een strafonderzoek is op kosten van de staat. Laat uw wel als slachtoffer registreren dan kan u opsporingsdaden vragen in het verder verloop.
Stel uw rechtsbijstandsverzekering zeker in kennis en ook uw familiale ( deze komt meestal niet tussen voor contractuele zaken maar er zijn uitzonderingen).

Hou ons hier zeker op de hoogte.

Snif
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 feb 2017 10:53

Hey,
Bedankt voor de info. Ik heb mijn rechtsbijstand gecontroleerd en deze komt alleen tussen bij verkeersinbreuken e.d.
Als ik dus nu klacht indien dan moet ik toch een advocaat nemen en zullen die kosten toch voor mij zijn, of zie ik het verkeerd?
Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 feb 2017 12:34

De advocaat moet je betalen, maar als je de zaak wint krijg je daar het grootste deel van terug, ik zeg wel als je de zaak wint, want dit weet je nooit 100%.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 25 feb 2017 14:01

Je hebt 2 zaken, het correctionele aspect en het burgerlijk aspect.
Voor het correctionele gedeelte kun je U als slachtoffer burgerlijke partij stellen. Feitelijk heb je hiervoor niet echt een advocaat nodig, omdat dit een zaak is tussen het OM en de verdachte. Een advocaat is wel interessant omdat die dit beter kunnen opvolgen, en indien nodig ook vragen stellen tijdens het proces.

Alles zal afhangen van de kwaliteit van het bewijsmateriaal tegen de verdachte.

Als de verdachte veroordeeld wordt, kun je beginnen aan het burgerlijk procedure voor het claimen van een schadevergoeding. Hiervoor neem je best een advocaat. Veel kans dat je dit proces wind als de verdachte eerder veroordeelt werd. Je kan ook een Rechtsplegingsvergoeding vragen van de tegenpartij.
Wordt hij niet veroordeeld tijdens het correctioneel proces, zou ik niet meer beginnen aan een burgerlijke procedure.

Franciscus
Berichten: 38590

#14 , 25 feb 2017 18:57

En voor het strafproces hoeft u geen advocaat te hebben daar het volledig onderzoek door parket ( politie) gebeurd.
U stelt zich wel burgerlijke partij ( kan ook nog ter zitting)

Snif
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 08 apr 2017 10:15

Even een update.
Ik heb ondertussen ook nog alle documenten vast gekregen die destijds zijn afgegeven bij de douane voor de wagen in te voeren.
Waaronder de verkoopsovereenkomst met de Duitser. Hier staat letterlijk in actual km's odometer: 250000. Bovenaan op het papier is in stylo km=184000 bijgeschreven.
Dus er staan 2 kmstanden op.
Ook heb ik het zoekertje van de wagen in Duitsland op internet terug gevonden waar de wagen geadverteerd werd met 250000 km, op dezelfde locatie waar mijn verkoper de wagen gekocht heeft.
Mijn verkoper had zelfs een foto gekopieerd uit dit zoekertje op zijn facebook pagina staan.
Dus hij kan niet ontkennen dat hij van niks wist.

Ik ben met dit alles bij de politie geweest en daar hebben ze mij aangeraden toch eerst een advocaat te raadplegen alvorens klacht neer te leggen en ze vertelden mij dat de kans heel klein is dat hij zou veroordeeld worden hiervoor.

Terug naar “Consumenten Koop”