2 Offertes, geen eindofferte

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

2 Offertes, geen eindofferte

#1 , 20 apr 2016 00:44

Ik heb hier een voorlopige offerte liggen. Er moesten nog opmetingen gedaan worden. Dat was 5 April. Deze werd door beide partijen getekend.
terrasoverkapping en zonwering.
Op 15 April komt er een aanvullende offerte. Dit voor de zonwering. Deze prijs wijkt af van de eerste op 5 April.
Een slotofferte komt er niet. En de firma wil terug de eerste offerte hanteren, wat plots na een prijsdaling terug een prijsstijging inhoud.
Ik neem aan dat de eerste offerte is komen te vervallen, en dat ik nu in mijn 7 dagen bedenktijd zit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2016 09:34

Even wat details. Er werd een offerte gevraagd voor een pergola. Blijkt die firma ook zonwering te doen, dus bijkomend vraag ik dat er bij te zetten. De prijzen voor de pergola staan correct. Voor de zonwering was het een prognose. Na opmeting valt de prijs een stuk lager uit dan de prognose, maar er werd een klein voorschotje contant gevraagd. de vrouw tekende deze offerte. Toen ik dat hoorde was ik kwaad. Ik zeg alles officieel te willen. daarom beslist de firma om terug de eerste offerte te gebruiken.
Nu heb ik dus 2 offertes, waarvan de 2de offerte de eerste offerte rechtstreeks wijzigt. En voor mij telt deze evenzeer als de eerste offerte. daarover is er nu discussie.
Ik wil in feite niet meer werken met deze firma. Op basis van de 7 dagen bedenktijd voor die tweede offerte zou ik beide offertes er uit willen krijgen. Maar die eerste offerte is al langer getekend. ik vrees dat ik daar met een probleem zit.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2016 09:41

Dit zal het probleem zijn, even de voorwaarden lezen hoeveel schade vergoeding men vraagt?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2016 09:51

25%, en kan verhoogd worden als firma kan aantonen dat ....

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 apr 2016 10:29

trouwens, in de kleine lettertjes (ik heb die toevallig al eerder gelezen) staat duidelijk dat er pas een overeenkomst tot stand komt tussen *** en de klant zodra er een schriftelijke bevestiging komt van ***. Dus ik zit daar op te wachten en ben me in feite niet echt bewust van een overeenkomst. En toch zit ik al met een factuur in de mail. vreemd. Zou ik die nu protesteren, of heeft dat weinig zin?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 20 apr 2016 10:47

Een offerte is geen verkoopovereenkomst document, begrijp niet dat je een voorschot betaald bij opmaken offerte, dit duid wel op een verkoopovereenkomst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 apr 2016 12:08

Een offerte is geen verkoopovereenkomst document, begrijp niet dat je een voorschot betaald bij opmaken offerte, dit duid wel op een verkoopovereenkomst.
Wel als er plaats is gereserveerd om te ondertekenen blijkbaar. het is ook de eerste maal dat wij een offerte kunnen ondertekenen. Maar dat schijnt meer voor te komen. inmiddels ben ik doorverbonden geweest op last van de zaakvoerder. Deze liet me weten de verkoper al enkele dingen te hebben laten verstaan. De offerte die ik gisteren kreeg moet ik niet van wakker liggen zegt hij. Op erewoord. Morgen word dat recht gezet. Hij vraagt ook ons verhaal te mailen naar hem, hoe deze situatie tot stand is gekomen. En morgen belt hij mogelijk nog eens op. Hij was zelfs bereid de hele zaak te annuleren, maar ik stemde toch toe om de werken te laten doorgaan. Maar dan wel volgens afspraak.
Wat dat handje contantje betreft zou ik durven vragen de commissie van die verkoper te gebruiken om de prijs nog wat te drukken. Want ik ben vast niet de enige die met deze afperser te maken had. En nu moet ik gewoon even afwachten wat er gaat gebeuren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 20 apr 2016 12:37

Niemand kan u verplichten een offerte te tekenen, ook al is dit voorzien, teken je die voor akkoord dan ben je gebonden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 apr 2016 13:46

de verkoper ook.En als er prijsverhoging is en er staat geen rechtvaardiging tegenover (gestegen brandstofprijzen of dergelijke)dan blijft de offerte na opmeting geldig. De verkoper tekent die ook. maar zo maar zonder reden, omdat de verkoper van gedacht is veranderd terug 4xx euro omhoog? vergeet het. dan liever procedurekosten. Die mensen werken er tenminste nog voor.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 20 apr 2016 16:44

de verkoper ook.En als er prijsverhoging is en er staat geen rechtvaardiging tegenover (gestegen brandstofprijzen of dergelijke)dan blijft de offerte na opmeting geldig. De verkoper tekent die ook. maar zo maar zonder reden, omdat de verkoper van gedacht is veranderd terug 4xx euro omhoog? vergeet het. dan liever procedurekosten. Die mensen werken er tenminste nog voor.
Inderdaad.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 jan 2017 17:39

Oei, ik heb deze nog niet geupdate. De zaakvoerder is iuteindelijk persoonlijk langs geweest om zich te komen excuseren voor zijn vertegenwoordiger. Die persoon werkte nog niet lang voor de firma. Stond ook op die vertegenwoordiger zijn profiel ergens bij indeed of zo. Zaak opgelost. We hebben nu een nieuwe pfferte getekend bij een andere firma. Benieuwd hoe dit nu gaat verlopen. Het eerste voorschot is reeds voldaan. Bedankt voor de hulp hier.

Terug naar “Consumenten Koop”