Herstellen, onderhoud wagen????

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38602

Re: Herstellen, onderhoud wagen????

#1 , 12 jan 2017 18:48

En wat zou er nu aan fout zijn.
In principe vierwielig motorvoertuig maar voor het uitvoeren van werken aan een voertuig is er geen verschil.
Voor het overbrengen dient de klant eerst in kennis gesteld te worden en akkoord te gaan.
Mogelijk hebt u wel iets getekend toen u het motorvoertuig hebt binnengebracht.

PS voor een wagen(auto en zo) heeft men een rijbewijs nodig.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123

http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
triplesun
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2017 19:12

Aangezien de wagen niet meer start, veronderstel ik dat ze deze met een vrachtwagen/takelwagen naar daar vervoerd hebben. Dit zijn ook kosten die normaal aan de klant worden doorgerekend. Dus het lijkt me inderdaad normaal dat de klant in dit geval vooraf in kennis gebracht wordt en zijn akkoord hiervoor geeft. Misschien is navragen of die 'sleepkosten' al dan niet zullen doorgerekend worden. Zoja, is de garagist in fout, zou ik zo denken.

jef007
Berichten: 1683

#3 , 14 jan 2017 12:49

als het u niets ga kosten, wat is dan het probleem?

Reclame

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38602

#4 , 14 jan 2017 21:48

Die firma spreekt zelf van brommobielen ( wat ze ook zijn) en niet van een wagen ..

Nummerplaat is wel van toepassing nog met overgangsperiode.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 5_qLImnz7w

Blaatpraat
Berichten: 3795

#5 , 16 jan 2017 09:15

Dan moet je die kosten aangetekend betwisten, en enkel het gedeelte dat je niet betwist betalen.
Garagist heeft wel retentierecht, dus zolang je er niet aan uit geraakt (minnelijk of rechtbank), mag deze je brommer bijhouden.

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 18 jan 2017 15:10

ben je je niet een beetje ferm druk aan't maken voor (bijna) niks ?
- je DENKT dat je zal moeten betalen om je brommobiel naar Beringen te brengen voor de herstelling, terwijl je nog niet eens een faktuur of zo gekregen hebt
- de garagist schat in dat hij vandaag terug en klaar zou zijn, en het is nog maar 15u en je bent al aan't panikeren ?

Dus: kan je er iets aan doen: ja, kalmeren.

Heb je zelf al gebeld om te vragen of hij effectief klaar zal zijn vandaag ? Heb je al gevraagd aan de garagist of hij die verplaatsing van je brommobiel zal aanrekenen ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

eylis
Berichten: 8842

#7 , 21 jan 2017 18:21

even de puntjes op de i: om de perceptie bij het publiek correct bij te stellen: zoals Fransisc zegt is voor een traag voertuig of een brommobiel wél degelijk een rijbewijs nodig. en zelfs een practische rijproef. Dat poster er geen nodig heeft omdat hij geboren is in 1955 klopt: maar het is dus géén algemene regel dat men er geen rijbewijs voor nodig heeft. Om even te illustreren: stellen dat je voor een gewone auto geen rijbewijs nodig hebt omdat je voor 1945 bent geboren, is evenmin onjuist: en toch zijn er nog enkelen die zo in hun wagen stapten.

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 22 jan 2017 14:20

Die kilometerstand moet je terugvinden in de boekhouding van de garagist (bij binnenkomen van een wagen moet die, naast de nummerplaat (,,) , ook de kilometerstand registreren ).

En als er een fout gebeurd is, moet die sowieso rechtgezet worden, en gezien dit gebeurd is naar aanleiding van een tussenkomst van de garagist, moet die dan maar het nodige doen, of bekostigen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 22 jan 2017 17:44

even de puntjes op de i: om de perceptie bij het publiek correct bij te stellen: zoals Fransisc zegt is voor een traag voertuig of een brommobiel wél degelijk een rijbewijs nodig. en zelfs een practische rijproef. Dat poster er geen nodig heeft omdat hij geboren is in 1955 klopt: maar het is dus géén algemene regel dat men er geen rijbewijs voor nodig heeft. Om even te illustreren: stellen dat je voor een gewone auto geen rijbewijs nodig hebt omdat je voor 1945 bent geboren, is evenmin onjuist: en toch zijn er nog enkelen die zo in hun wagen stapten.
even de puntjes op de i: om de perceptie bij het publiek correct bij te stellen: :lol: Wie geboren is voor 1945 had, toen de rijbewijzen werden ingevoerd, er wel degelijk een nodig. Ze kregen dat op het gemeentehuis als ze verklaarden dat ze konden rijden. Er waren dus geen proeven. Er werd dan ook een knipje in de identiteitskaart gegeven.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 22 jan 2017 22:52

Het was geboren zijn voor 1947, niet 1945. Rijbewijzen zijn ingevoerd van 1967.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jan 2017 08:43

Het was geboren zijn voor 1947, niet 1945. Rijbewijzen zijn ingevoerd van 1967.
Ik ben geboren in 1945 en ik viel er uit, moest enkel theoretisch examen doen in Zwijnaarde !

Ondanks ik een rijbewijs had gekregen van de Gentse automobiel school(1963), maar dit was privé dus dit telde toen niet.

Tot 31/12/1968 kon iedereen die 21 jaar was een verklaring afleggen dat zij een wagen konden besturen vrijgesteld van praktische proeven maar wel theoretische proeven voor die gene die na 1/01/1945 geboren waren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 23 jan 2017 09:17

Ik ben in 1946 geboren en 1946 was laatste jaar dat zijn rijbewijs kreeg voor gewone auto, voor mijn C moest ik naar de rijschool.
Rijbewijzen zijn ingevoerd in 1967.
Examen centrums bestonden nog niet enkel privé rijscholen. Hoe kun je dan in Zwijnaarde theoretisch examen gaan doen.
Examen centrums zijn maar ontstaan mid 1975.

1977
Vanaf februari 1977 wordt het theorie- en praktijkexamen verplicht voor elke kandidaat-bestuurder. Autosécurité krijgt, net zoals alle andere erkende organismen, de opdracht deze examens te organiseren.

https://www.autosecurite.be/nl/rb/historiek
Laatst gewijzigd door sloeberken op 23 jan 2017 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 jan 2017 09:42

Ik ben in 1946 geboren en 1946 was laatste jaar dat zijn rijbewijs kreeg voor gewone auto, voor mijn C moest ik naar de rijschool.

Examen centrums bestonden nog niet enkel privé rijscholen. Hoe kun je dan in Zwijnaarde theoretisch examen gaan doen.
Examen centrums zijn maar ontstaan mid 1975.

1977
Vanaf februari 1977 wordt het theorie- en praktijkexamen verplicht voor elke kandidaat-bestuurder. Autosécurité krijgt, net zoals alle andere erkende organismen, de opdracht deze examens te organiseren.

https://www.autosecurite.be/nl/rb/historiek
Ik heb mijn theoretisch examen gedaan in Zwijnaarde in december juist voor het verplicht was, tussen mijn werk door, ik weet nog wel waar ik geweest ben hoor!!

Het jaartal ben ik een beetje vergeten dit zal in december 68 of 67 geweest zijn, werkte toen op den beestenmarkt in Gent bij meat market.
En toen bestond wel in Zwijnaarde een lokaal voor de theoretisch examens.

En in die tijd gaf men de zaterdag en de zondag overal theoritsche lessen

P.S heb het gevonden het was in december van 1968 dat ik daar het theoretisch examen heb gedaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 jan 2017 09:54

2.3 Geschiedenis Belgische rijbewijs
De Internationale Conventie van Genève werd reeds in 1949 uitgevaardigd. Deze bevatte
regels in verband met het wegverkeer en de verkeerstekens. België bekrachtigde deze
conventie echter pas in 1954 (wet van 01/04/1954).50
Uiteindelijk werd pas op 1 januari 1967 officieel het rijbewijs ingevoerd in België.
Voorheen kon iedereen die de vereiste leeftijd had een voertuig besturen. Er bestond
echter reeds wel een internationaal rijbewijs. Dit kon men afhalen bij een van de
verschillende automobielclubs (V.A.B., Touring, …) alvorens naar een land af te reizen
waar het rijbewijs reeds bestond. De automobielclubs hebben de bevoegheid over het
verdelen van internationale rijbewijzen op 1 oktober 1998 moeten afstaan.51
Tot en met 31 december 1968 konden mensen die 21 jaar waren een rijbewijs
verkrijgen tegen een verklaring dat ze het desbetreffend voertuig konden besturen. Dit
rijbewijs was geldig voor de categorieën A, B, C of D.52
Op 14 februari 1977 werd het praktische examen over de stuurvaardigheid voor iedere
kandidaat-bestuurder verplicht.
50 Historisch overzicht van het Belgisch rijbewijs, ontvangen per e-mail van het GOCA op
22/03/2007, contactpersoon: Kyra Godart.
51 Historiek van het rijbewijs, ontvangen per e-mail van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en
Vervoer – Mobiliteit en Verkeersveiligheid – Directie Verkeersveiligheid – Dienst rijbewijs op
20/03/2007, contactpersoon: Michiel Holemans

bron: Claudia Juvyns - prof.dr Lode Vereeck
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 23 jan 2017 11:29

Tot en met 31 december 1968 konden mensen die 21 jaar waren een rijbewijs
verkrijgen tegen een verklaring dat ze het desbetreffend voertuig konden besturen. Dit
rijbewijs was geldig voor de categorieën A, B, C of D.52
Klopt dus bijna, iedereen geboren voor 1947 kon een rijbewijs krijgen, enkel voor a en b, geboren voor 1946 alle categorieën.
Rijbewijs B heb ik gekregen met verklaring, maar daar mijn vader aannemer was van afbraak en grondwerken moest ik een rijbewijs C hebben.
Hiervoor heb ik bij een Aalsterse rijschool eerst theoretische lessen en examen moeten doen, nadien enkele uren rijlessen en proef met vrachtwagen afleggen bij de rijschool, daar heb ik een getuigschrift ontvangen waarmee ik mijn rijbewijs C kon afhalen op gemeentehuis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”