Eggo vraagt achteraf extra geld voor transport

Betty D
Topic Starter

Eggo vraagt achteraf extra geld voor transport

#1 , 19 dec 2008 22:10

hallo
Hier ben ik weer ..

Tis een redelijk verhaaltje maar kom, here goes:
We hebben bij Eggo Keukens een keuken besteld. Die staat er nu, we hebben alles betaald wat er betaald moest worden volgens de verkoopsovereenkomst.. althans, dachten we. Na de plaatsing (enkele weken later of zoiets) belde de mevrouw van Eggo ons ineens dat we nog 187 euro moesten betalen voor de externe firma die onze keuken met hun lift naar de 1e verdieping heeft helpen verhuizen.

We zijn nogal vaak naar die mevrouw moeten gaan omdat we niet wisten hoe we het allemaal gingen neerzetten.. Ik heb ondertussen wel 3x dat contract met de verkoopovereenkomst moeten tekenen eer het goed was. Niet 1x heeft ze iets gezegd van eventuele extra kosten voor een lift.
IK heb wel gezegd dat ze wrs niet met een gewone lift aan ons venster zouden geraken (aangezien de zetel zo ook niet *ter plaatse* kon geraken), maar geen reactie hierop..

De mensen zijn de keuken eerst komen brengen enkele dagen voor de installatie, maar omdat hun lift niet onder ons dak kon geraken zeiden ze dat ze bij de installatie een andere lift zouden meebrengen. We hebben daarna naar Eggo gebeld en zij waren reeds op de hoogte dat er een andere lift moest meekomen op de dag vd installatie.
Ja, dag van de installatie: ze komen aan zonder lift natuurlijk. Daarop bellen ze een externe verhuisfirma die met een lift afkomt.
En ja ik denk dat ze enkele weken later zelf de factuur hiervan gekregen hebben.. aangezien ze ons pas zo laat verwittigden van de extra kost :roll:

We hebben hier geen extra factuur van ontvangen. Maar nu, enkele maanden later, belde de madam ons opnieuw om te vragen of we dat nu gingen betalen. Ze zei dat we niet moeilijk moesten doen, pff.. en dat we als slechte betalers zouden gecatergoriseerd worden en dat we dan geen garantie etc krijgen *yeah yeah*. Ik heb om een factuur gevraagd (ik vrees dat ze die ook gaan maken, ik en mijn grote mond).. in de hoop dat ze die niet kunnen sturen. Maar als er ze er nu wel eentje sturen ?

Ik ben bang dat de kleine lettertjes van de voorwaarden weer in hun voordeel spelen. Maar ik begrijp niet goed wat er staat (rot-contracttaal ook):
Sanctie in geval van niet-nakoming van de contractuele verplichtingen
Vooraf: Elke partij behoudt zich het recht om af te wijken van de hierna vermelde forfaitaire schattingen en haar toevlucht te nemen tot het gemene recht waarbij het bestaan en het bedrag vd schade, dewelke effectief werd geleden uit hoofde van de niet-nakoming van de contractuele verplichtingen, worden aangetoond.
Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat de koper zijn betalingen niet mag staken wanneer er een geschil rijst tussen partijen daar wij immers bereid zijn onze eigen verplicthingen na te komen
Transport/levering - op vraag vd koper kunnen wij instaan voor het vervoer

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 dec 2008 11:46

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

‘ze komen aan zonder lift natuurlijk. Daarop bellen ze een externe verhuisfirma die met een lift afkomt.’ leidt tot een extra kost die niet overeengekomen was.

“14.Een klassiek twistpunt in de rechtspraak blijft de problematiek van de kennisneming en de aanvaarding van standaardbedingen.Deze bedingen behoren slechts tot de inhoud van het contract indien de medecontractant hiervan kennis kreeg of althans behoorde hiervan kennis te hebben en indien hij deze bedingen ook effectief als deel van de contractsinhoud heeft aanvaard(Cass. 9 februari 1973...)...”[VAN OEVELEN,A.,DIRIX,E.,Kroniek van het Verbintenissenrecht (1981-1984),R.W. 1985-86,18-19].

Het schadebeding uit de Algemene Voorwaarden op de keerzijde van een factuur laat niet toe ervan kennis te nemen VÓÓR het sluiten van de overeenkomst en is dus niet geldig tussen handelaar en particulier.

“Art.1170.Een potestatieve voorwaarde is die welke de uitvoering van de overeenkomst doet afhangen van een gebeurtenis die de ene of de andere van de contracterende partijen vermag te doen plaatshebben of te verhinderen.Art.1174. Iedere verbintenis is nietig, wanneer zij is aangegaan onder een potestatieve voorwaarde van de zijde van degene die zich verbindt.

‘Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat de koper zijn betalingen niet mag staken wanneer er een geschil rijst tussen partijen‘ is een potestatieve voorwaarde omdat ze de uitvoering van de betaling doet afhangen van het ontstaan van een geschil dat de verkoper vermag te doen plaatshebben .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Betty D
Topic Starter

#3 , 22 dec 2008 13:34

ok
In simpele termen: die stukken contract zijn niet veel waard voor hen ?
(ik kan best wel lezen maar dit is me echt te moeilijk :? )

Reclame

Betty D
Topic Starter

#4 , 29 dec 2008 11:30

ze hebben me een BESTELBON gestuurd met totaalbedrag 187 euro voor nationale lift :?:
Moet ik hiermee nu naar een advocaat ? Want ik heb verder geen idee..

Terug naar “Consumenten Koop”