Test-Aankoop domiciliëring

Tope
Topic Starter

Test-Aankoop domiciliëring

#1 , 11 dec 2008 13:00

Uit Test-aankoop nr. 513 . oktober 2007 - Waar gebeurd

Unquote
Domiciliëring
Uw probleem. Men biedt Mijnheer N. een jaarlijkse korting van € 10 op zijn elektriciteitsfactuur aan indien hij een domiciliëring aanvraagt. Hij dacht nochtans dat het voortaan verboden was voordelige prijzen te koppelen aan een domiciliëring en hij vraagt zich dus af of hij op het voorstel moet ingaan.

Onze tussenkomst. Ook dit vraagt om enige verduidelijking. Het mag dan verboden zijn een supplement te factureren aan consumenten die niet via domiciliëring betalen, het staat bedrijven volledig vrij een korting toe te kennen wanneer consumenten opteren voor deze betaalwijze. Het is dus
aan onze abonnee om voor zichzelf uit te maken of hij een domiciliëring
wil. Voordeel is dat men niet langer maandelijkse overschrijvingen moet doen en dat het makkelijker is voor de leverancier.
Nadelig is dat men zich wellicht minder bewust is van deze automatische betalingen.
Unquote

Bij het overbrengen van mijn betalingsopdrachten naar mijn nieuwe bank, heb ik tot driemaal toe geprobeerd om ook voor de betaling van mijn TA lidgeld een bestendige opdracht in te brengen en dat lukte maar niet.

Navraag bij TA leerde mij dat ik indertijd een contract met TA afgesloten heb dat stipuleert dat:

Een permanente opdracht (=bestendige opdracht) is bij ons geen aanvaarde betaalwijze voor uw abonnement.

U heeft voor uw abonnement bij Test-aankoop de volgende mogelijkheden om uw abonnement te betalen:

1) Via maandelijkse domiciliëring: Als u hiervoor kiest, bezorgen wij u een bericht tot domiciliëring, waarop u dan enkel uw nieuwe rekeningnummer en uw handtekening moet invullen. Wij zorgen dan zelf voor het aanvragen van een nieuwe domiciliëring bij uw nieuwe bank

2) Via overschrijving voor één of twee jaar vooruit: Kiest u hiervoor, dan bezorgen wij u een overschrijvingsformulier voor één of twee jaar vooruit. De prijs voor één jaar vooruit is exact gelijk aan de som van 12 maandelijkse betalingen. Als u voor twee jaar vooruit betaalt, dan krijgt u 10% korting op de totale bijdrage.

TA pleit er dus voor dat de consument niet verplicht mag worden zijn fakturen per domiciliëring te betalen, maar legt zelf contractueel betaling per domiciliëring vast.

Ik vind het ongehoord dat ik geen andere keuze heb dan een nieuwe domiliëring aan te vragen als ik lid wil blijven van TA.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 11 dec 2008 17:02

Ze geven toch ook de keuze om per overschrijving te betalen voor een heel jaar? Wat is het probleem?

Indien u bij het begin van uw contract WEL de keuze had om maandelijks met bestendige opdracht te betalen, dan had u bij de verandering van hun voorwaarden het recht op te zeggen. Maar dat hebt u toen niet gedaan. Ondertussen is waarschijnlijk teveel tijd voorbij gegaan om om die reden nog te kunnen opzeggen.

Nu, Test-Aankoop heeft sowieso altijd de mond vol van consumentenrechten maar ze gebruiken dezelfde louche truukjes om klanten te lokken (cadeautjes, loterijtjes enz.) als pakweg de 3 Suisses.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Tope
Topic Starter

#3 , 11 dec 2008 17:31

'Een permanente opdracht (=bestendige opdracht) is bij ons geen aanvaarde betaalwijze voor uw abonnement. '

Test-Aankoop aanvaardt geen betaling van het abonnement per permanente opdracht.

En een overschrijving van het lidgeld voor één of twee jaar vind ik geen optie.

Het gaat bij mij in de eerste plaats om het principe.

Als TA contractueel kan vastleggen dat facturen enkel met domiciliëring kunnen betaald worden dan kunnen vb Electrabel, Telenet, AWW dat eigenlijk ook...

Reclame

Betty D

#4 , 19 dec 2008 21:43

Nu, Test-Aankoop heeft sowieso altijd de mond vol van consumentenrechten maar ze gebruiken dezelfde louche truukjes om klanten te lokken (cadeautjes, loterijtjes enz.) als pakweg de 3 Suisses.
Ja lol, ik werkte een tijd geleden op de helpdesk van een flut-telefonieprovider die mensen maar wat aansmeert zonder dat ze het willen.. en vaak kwamen ze dreigen met naar test Aankoop te gaan met hun verhaal.
Het schoonste van alles is dat ik op een dag thuiskwam en dat mij meoder was gebeld door Test Aankoop voor een gratis tijdschrift Zonder Aankoopverplichting. Ze heeft wel moeten opzeggen om er niet aan vast te zitten (en dat was niet de enige die zich liet vangen)
Dus ja, kom maar dreigen met Test aankoop he :roll:

Terug naar “Consumenten Koop”