Herroepingsrecht bij aankoop via veiling

Mathiasvdw
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Herroepingsrecht bij aankoop via veiling

#1 , 29 nov 2016 13:00

Hallo,

casus:

Een man koopt een auto via een online veiling site (aankoop op afstand), hij heeft hiervoor een online gebruiker profiel aangemaakt en de algemene voorwaarden aanvaard.

Hij heeft de wagen niet gezien en wenst toch af te zien van zijn aankoop en beroept zich op het herroepingsrecht van 14 dagen.

De veilingsite heeft volgende voorwaarden in de algemene voorwaarden opgenomen die de gebruiker heeft aanvaard.

VEILINGHUIS X is gerechtigd nakoming te vorderen van bieder/koper van een bieding die heeft plaatsgevonden onder zijn gebruikersnaam met zijn wachtwoord.

Alle loten worden toegewezen aan de hoogste bieder die kan worden geïdentificeerd en die aanvaard wordt als betrouwbaar en solvabel. Bij enig geschil tussen bieders beslist VEILINGHUIS X zonder haar beslissing te motiveren. Tegen deze beslissing is geen verhaal mogelijk. De hoogste bieder zal de verplichting hebben de prijs van de toewijzing van het lot te betalen, te vermeerderen met 17 % voor de kosten en de BTW, alsook het volgrecht wanneer dit van toepassing is.

Als hij contact neemt met VEILINGHUIS X vertellen ze hem dat hij verplicht de aankoop moet verderzetten omdat hij de kans heeft gehad om de wagen te komen bezichtigen.

Hoe zien jullie het verder verloop hier?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 29 nov 2016 13:42

Twijfelgeval volgens mij.

Openbare veilingen zijn uitdrukkelijk uitgesloten van het herroepingsrecht alvast.
Maar... Is dit een openbare veiling?
Mijns inziens niet, daar een openbare veiling effectief in een ruimte te doen is, waar alle bieders tegelijk aanwezig zijn, en niet via een website te doen is.

Mathiasvdw
Topic Starter

#3 , 29 nov 2016 13:49

Na wat opzoekingen twijfel ik dat er geen herroepingsrecht van toepassing is?
Het gaat hier over een online veiling wel is waar, beetje vaag wat ik hiervan moet denken :?

De redenen waar de consument het herroepingsrecht niet kan inroepen staan zoals reeds is vermeld hier.

Art. VI. 53. De consument kan het herroepingsrecht waarin artikel VI. 47 voorziet niet uitoefenen voor:
1° dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering van de dienst als de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument, en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de onderneming de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
2° de levering of verstrekking van goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de onderneming geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
3° de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
4° de levering van goederen die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid;
5° de levering van verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
6° de levering van goederen die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
7° de levering van alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij de sluiting van de verkoopovereenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de onderneming geen invloed heeft;
8° overeenkomsten waarbij de consument de onderneming specifiek verzocht heeft hem te bezoeken om daar dringende herstellingen of onderhoud te verrichten; wanneer echter de onderneming bij een dergelijk bezoek aanvullende diensten verleent waar de consument niet expliciet om heeft gevraagd, of andere goederen levert dan vervangstukken die noodzakelijk gebruikt worden om het onderhoud of de herstellingen uit te voeren, is het herroepingsrecht op die aanvullende diensten of goederen van toepassing;
9° de levering van verzegelde audio- en verzegelde video-opnamen en verzegelde computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
10° de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van overeenkomsten voor een abonnement op dergelijke publicaties;
11° overeenkomsten die zijn gesloten tijdens een openbare veiling;
12° de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomsten een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien;
13° de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, als de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht daarmee verliest;
14° de overeenkomsten voor diensten voor weddenschappen en loterijen.

Reclame

mjers

#4 , 29 nov 2016 14:39

Geen twijfelgeval hoor. Heel simpel, een online veiling is en blijft een verkoop op afstand.

Dus... herroepingsrecht van toepassing.

In dit geval is de termijn zelfs 1 jaar aangezien de verkoper de consument niet heeft ingelicht over zijn herroepingsrecht. Sterker nog, de algemene voorwaarden gaan in tegen de geldende wetgeving.

Is dit een fictieve situatie?

***edit
zie verder antwoord.

De mogelijkheid om de goederen te komen bezichtigen maakt hier het verschil.
Laatst gewijzigd door mjers op 29 nov 2016 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Van Camp

#5 , 29 nov 2016 14:41

Beste,

Internetveilingen waarbij de consument ook de mogelijkheid wordt geboden persoonlijk aanwezig te zijn en de winnende bieder verplicht is de goederen af te nemen, zijn mijns inziens uitgesloten van het herroepingsrecht. Artikel 1.8, 36° WER bepaald openbare veiling als volgt:

Een verkoopmethode waarbij goederen of diensten door de onderneming worden aangeboden aan consumenten die persoonlijk aanwezig zijn of de mogelijkheid krijgen om persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, door middel van een transparante competitieve biedprocedure, onder leiding van een ministeriële ambtenaar die belast is met de openbare verkoopverrichtingen, en waarbij de winnende bieder verplicht is de goederen of diensten af te nemen.

Mvg,

Van Camp

mjers

#6 , 29 nov 2016 14:45

Beste,

Internetveilingen waarbij de consument ook de mogelijkheid wordt geboden persoonlijk aanwezig te zijn en de winnende bieder verplicht is de goederen af te nemen, zijn mijns inziens uitgesloten van het herroepingsrecht. Artikel 1.8, 36° WER bepaald openbare veiling als volgt:

Een verkoopmethode waarbij goederen of diensten door de onderneming worden aangeboden aan consumenten die persoonlijk aanwezig zijn of de mogelijkheid krijgen om persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, door middel van een transparante competitieve biedprocedure, onder leiding van een ministeriële ambtenaar die belast is met de openbare verkoopverrichtingen, en waarbij de winnende bieder verplicht is de goederen of diensten af te nemen.

Mvg,

Van Camp
Volledig correct Van Camp. Ik stond op het punt mijn antwoord aan te passen maar u was mij voor.
Blijkbaar was er inderdaad de mogelijkheid om de goederen te komen bezichtigen. Dan is het herroepingsrecht uiteraard niet van toepassing.

Dus in dit geval spreken we wel degelijk van een openbare veiling.

jef007

#7 , 29 nov 2016 15:02

er staat wel geschreven ""onder leiding van een ministriele ambtenaar""!!
ik twijfel erover dat elke online veiling onder controle staat van een gerechtsdeurwaarder

denlowie

#8 , 29 nov 2016 15:26

ik twijfel erover dat elke online veiling onder controle staat van een gerechtsdeurwaarder
Neen, op de vleesveilingen is ook geen deurwaarder aanwezig, en is volledig op afstand !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 29 nov 2016 15:29

een vleesveiling is geen veiling voor consumenten, bij mijn weten.

Blaatpraat

#10 , 29 nov 2016 15:38

Iedere online veiling die ik al meegemaakt heb, waarbij gewerkt wordt met faillissementen of met verkopen van een bedrijf (hiermee bedoel ik specifiek: geen tweedehands veilingen van particulieren) staan onder leiding van deurwaarders. Dit staat alvast toch vermeld op quasi iedere website, waarbij ze met naam en toenaam vermeld worden.

denlowie

#11 , 29 nov 2016 15:40

een vleesveiling is geen veiling voor consumenten, bij mijn weten.
Neen maar is wel een veiling, zoals de groenten en visveiling veilingen zijn, in de echte zin van het woord !

En een autoveiling is niet voorbehouden aan enkel particulieren, daar zitten ook handelaars op.

De werking is net het zelfde als een veiling via een deurwaarder.

Mathiasvdw
Topic Starter

#12 , 30 nov 2016 11:46

Ok bedankt voor jullie antwoorden.

In dit geval heeft onze consument nog niet betaald. Hij heeft de dag na het aflopen van de veiling een mail gestuurd met de boodschap dat hij afziet van de aankoop. Hier krijgt hij geen antwoord op maar een betaalherinnering.

In hoeverre kunnen ze onze consument verplichten tot betalen (vervolgen), jullie inziens?

Mathias

LeenW

#13 , 30 nov 2016 11:53

Tja, je kunt hopen dat de verkoper het de moeite niet vindt om een zaak aan te spannen, maar als hij dat toch doet wint hij gegarandeerd en heeft uw cliënt er nog wat kosten bij.

En gezien het om een auto gaat, denk ik niet dat de verkoper dit niet de moeite vindt om te vervolgen.

denlowie

#14 , 30 nov 2016 12:13

Voor die veilingen is vervolgen een routine zaak, met een vaste advocaat !

Terug naar “Consumenten Koop”