Telenet transparantie ivm facturatie

vleesgeest
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Telenet transparantie ivm facturatie

#1 , 16 nov 2016 08:38

Hoi

de situatie is als volgend:

Telenet stuurt een rekening, wat ze maandelijks doen natuurlijk, maar het zou gaan om een samengeteld bedrag; dus van de betreffende maand en nog 90€.

Ik stel me hier vragen bij en besluit naar mijn uitgevoerde overschrijvingen te gaan kijken. Ik zie dat ik elke maand betaald heb (een varierend bedrag). Ten eerste het feit dat ik maandelijks heb betaald en ten tweede beslis ik al mijn betalingen van 1/1/2016 op te tellen. Het bedrag in totaal lijkt ook vrij hoog, en dan is er nog de resterende 90 euro die ik zou verschuldigd zijn niet bijgeteld.

Als klant meen ik het recht te hebben om mij te informeren en via de klantendienst stel ik de vraag dat het wel een hoog bedrag is, startend met tellen vanaf januari. Ten tweede wil ik ook weten hoe ze aan de 90euro komen.

Uiteindelijk vind ik iemand die samen met mij overloopt. Ik zou in een bepaalde maand niet betaald hebben. Mijn uittreksels zeggen alvast van wel. Dit wordt eerst met ongeloof en dan verbazing onthaald; ik moet een hele poos wachten als ze hen verder gaan informeren.

Ik stel voor om concreet te blijven en om het totaal van het bedrag dat ik betaald heb in 2016 van januari tot november dat +-1100 euro is, te vergelijken met de maandelijkse afrekeningen. Dit lijkt me logisch en ik denk ook dat ik gerechtigd ben om op deze vraag een antwoord te krijgen.
Dat blijkt niet mogelijk te zijn , zegt men.
Waarop ik van mening blijf dat dit praktisch mogelijk is en dat zij als vragende partij voor nog een groot bedrag dat ik zou moeten betalen dit volledig transparant kunnen maken.

Concreet: is het niet aan telenet om op mijn vraag in te gaan, een duidelijk overzicht te geven en dat zij dienen de 90 euro die ik nog moet betalen , en dat zij mijn bemerking van dat het al om een heel hoog bedrag gaat dat ik betaald heb over 11 maanden gespreid , tegenmoet te komen ?

Uiteindelijk wordt gewoon de verbinding verbroken.
Ik ga uiteraard niet akkoord maar weet ook dat er herinnereingsboetes (zonder concrete toelichting) worden bij geteld en deze zullen cumumleren.

Wat kan ik doen ?

alvast bedankt voor de hulp, indien iets onduidelijk is wil ik dit graag verklaren

groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 16 nov 2016 08:44

Als u het betalingsbewijs van de betreffende factuur aan hun hebt overgemaakt, hebt u gedaan wat u moest. Het is dan aan hen om op te zoeken waarom deze betaling niet aan u gelinkt werd.

Maar kunt u zelf niet de facturen te vergelijken met hetgeen u hebt betaald? Telenet is tegenwoordig toch enkel nog e-facturen, dacht ik?

vleesgeest
Topic Starter

#3 , 16 nov 2016 09:23

beste,

ik heb wel toegang tot mijn facturen, maar geen enkel van deze facturen bevat slechts 1 verschuldigd bedrag, het gaat telkens om 2 bedragen ( door te laat zijn met mijn betaling, maar daar betaal ik dan ook boete voor door ik meen hier geen andere last van te mogen ondervinden ? )

Ik meen zelfs te veel betaald te hebben maar dat is een vermoeden.

Ik kan niet zitten en afwachten omdat dan het verschuldigd bedrag oploopt

ik verwacht inderdaad volledige transparantie van hen, maar ze weigeren hier op in te gaan. Overigens is het schandalig dat de klantendienst een betalende "service" is, met als gevolg dat ik gisteren 18 minuten heb moeten betalen voor die handeling

alvast bedankt voor je antwoord

Reclame

LeenW

#4 , 16 nov 2016 09:31

Dat maakt het inderdaad niet gemakkelijker, maar m.i. ook niet onmogelijk, om de vergelijking te maken. U begint vanaf de factuur kwestie, gaat 3 maanden terug, en begint dan te rekenen met verschuldigd bedrag + contractueel vastgelegde boetes of interesten en betaald bedrag. Gaat u waarschijnlijk ook een 18 minuten kosten, maar deze zijn wel gratis :wink:

Volledige transparantie is niet verplicht. Zij kunnen simpelweg zeggen van "die factuur is niet betaald". Als u dan het tegendeel bewijst via betalingsbewijs, is het weer aan hen.

vleesgeest
Topic Starter

#5 , 16 nov 2016 09:50

uitgerekend op basis van mijn facturen heb ik op dit moment over die bepaalde periode 935 euro aan telenet betaald
Telenet beweert dat ik hen nog 80 euro verschuldigd ben. In totaal rekenen ze mij dan 976,20 euro aan.
Maw als ik die 80 euro betaal zou ik dan 1015 betaald hebben

vleesgeest
Topic Starter

#6 , 16 nov 2016 09:51

Dus ik wil wel bijbetalen tot 976,20 maar niet tot 1015

Gebruiker21

#7 , 16 nov 2016 09:59

Waarom tel je die bedragen allemaal op? Ik ben ook klant bij Telenet en hun facturen zijn toch wel héél transparant, moet ik zeggen.

Aan statments als "Wat ik al betaald heb in totaal, is een vrij hoog bedrag", hebben de mensen van Telenet helemaal niets.

Je zegt ook "Ik meen zelfs te veel betaald te hebben maar dat is een vermoeden." Sorry, maar ik betaal EXACT wat er op de factuur staat. Waarom zou je meer gaan betalen?

Als ik het goed begrijp is de maand die je niet betaald hebt, al een aantal maanden geleden? En sindsdien staat dit verschuldigde bedrag ook op alle rekeningen die je sinds dan krijgt. Dan is het toch niet zo moeilijk om uit te zoeken of wat je moet betalen correct is, niet? Ik begrijp het probleem niet echt. (Zie antwoord LeenW)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vleesgeest
Topic Starter

#8 , 16 nov 2016 10:22

aangezien ik elke maand betaald heb zie ik wel een probleem ?

vleesgeest
Topic Starter

#9 , 16 nov 2016 10:32

"Aan statments als "Wat ik al betaald heb in totaal, is een vrij hoog bedrag", hebben de mensen van Telenet helemaal niets."

Dat is een argument om aan te tonen dat bij twijfel ik als klant recht heb op verduidelijking ?

Gebruiker21

#10 , 16 nov 2016 10:34

aangezien ik elke maand betaald heb zie ik wel een probleem ?
Volgens Telenet heb je een bepaalde maand niet betaald (mogelijk de gestructureerde mededeling vergeten?). Je kan makkelijk terugvinden welke maand volgens Telenet niet betaald is: zoek de eerste factuur op waar dit extra badrag op staat, en het zal de maand voor die factuur (of de maand daarvoor) zijn, die niet betaald is. Zoek van die maanden de factuur op (mijn.telenet.be) en zoek via je e-banking of deze facturen weldegelijk betaald zijn.

Wat exact staat er vermeld bij dit extra bedrag? Telenet gaat nooit een bedrag op zijn factuur zetten zonder énige vorm van beschrijving (mag ook trouwens niet).
Dat is een argument om aan te tonen dat bij twijfel ik als klant recht heb op verduidelijking ?
Wat bewijs je met dit argument? Dat je al veel betaald hebt. Bewijs je ook dat je ALLES betaald hebt wat je moest betalen? Neen, totaal niet. Dit is dus een loze uitspraak.

Uw vragen zijn vrij vaag. Ik kan me voorstellen dat, als naar telenet belt en zegt: "Beste medewerker, ik heb alles wat ik aan Telenet betaald heb dit jaar eens opgeteld, en dit is een vrij hoog bedrag. Kan u me vertellen hoe dit komt?", dat die medewerker inderdaad met de mond vol tanden staat. Hij zou dan moeten reageren met: "Mijnheer, u krijgt elke maand een factuur. Daarop kan u perfect zien hoe u aan dat bedrag komt."

U kan beter concreet vragen: "Beste medewerker, er staat een bedrag van €90 op mijn factuur, dat ik niet begrijp. Van waar komt dit bedrag?" De medewerker heeft u blijkbaar al geantwoord dat dit een openstaande factuur is. Als u nu deze factuur opzoekt + een betalingsbewijs dat de facturu WEL betaald is, neemt u contact op met de dienst facturatie van Telenet en zegt hen: "Beste medewerker, er staat €90 op mijn rekening omdat mij factuur van maand XX niet betaald zou zijn, maar deze is weldegelijk betaald op datum XX/YY/ZZZZ. Ik kan u een rekeninguittreksel sturen indien u wenst. Kan u deze betaling opzoeken en deze extra kosten annuleren?"

Als alles effectief in orde is, ben ik er zeker van dat Telenet dit ook in orde brengt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vleesgeest
Topic Starter

#11 , 16 nov 2016 23:14

het probleem is net dat telenet mij niet kan vertellen om welke maand het gaat, dat zij niet alle bedragen gestort zien die volgens mijn bankfacturen wel gestort zijn

toen we aan dit punt kwamen tijdens het gesprek werd de verbinding verbroken...

LeenW

#12 , 16 nov 2016 23:19

Best via mail communiceren, dan heb je iets van bewijs.

vleesgeest
Topic Starter

#13 , 17 nov 2016 00:40

een simpel maar goed idee lijkt me, Leen. Merci

Gebruiker21

#14 , 17 nov 2016 09:18

het probleem is net dat telenet mij niet kan vertellen om welke maand het gaat,
Dat kan jij toch ook zien? De maand waarin er plots €90 bij komt, is de maand die volgde op de maand die volgens Telenet niet betaald werd (of het is de maand daarvoor).
Dat zij niet alle bedragen gestort zien die volgens mijn bankfacturen wel gestort zijn.
Wel dan? Als je weet welke bedragen Telenet niet zien, die jij wel ziet op uw bankafschriften, dan weet je toch ook over welke maanden het gaat? Je ziet toch in welke maand die bedragen gestort zijn, misschien zelfs de gestructureerde mededeling?

Concreet: over welke maand gaat het die volgens Telenet niet betaald is en volgens jou wel?

vleesgeest
Topic Starter

#15 , 17 nov 2016 10:14

met die vraag heb ik dus telenet gebeld: of ze mij kunnen vertellen wanneer ik niet betaald heb, want als ik mijn bankfacturen bekijk zie ik dat ik wel elke maand betaald heb.
Indien telenet van mij verwacht dat ik hen betaal en hierop bijkomende kosten, wil ik graag weten van hen graag een duidelijk antwoord.

Terug naar “Consumenten Koop”