Problemen 2dehands auto. Retour, € terug mogelijk?

Julija
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Problemen 2dehands auto. Retour, € terug mogelijk?

#1 , 25 okt 2016 00:30

Hallo!
Vrijdagmiddag heb ik 100km gereden om een 4j oude auto te bekijken, een testrit mee gedaan, betaald, en ben ze zaterdag komen ophalen. De verkoper had weinig tijd, dus snel handtekening geplaatst en weg.

Op de advertentie stond dat de auto maar 49000km heeft (auto stond nog geen 2 weken te koop). Eenmaal op de autostrade zag ik dat er 52700km op de teller waren.
's Avonds werkte de bluetooth niet.
Ook het spiegeltje aan de zonneklep bleek kapot te zijn.
De "kleine, ondiepe krasjes, die voor 400€ gemakkelijk zijn weg te werken" bleken toch nog diep te zijn, en rond de 1000€ kosten.
Er komt een foutmelding op het scherm, tijdens welke ik de sleutel niet kan uithalen...

Ik heb dit alles laten weten aan de autohandelaar, hij wil het spiegelklepje vergoeden en eventueel het probleem met de foutmelding.

Ik voel me persoonlijk bedrogen. Ik heb veel geld betaald voor een "perfect" onderhouden auto, relatief jong en met weinig km's. Deze probleempjes startten op dag 1. Wat moet ik verwachten later?
Ondertussen heb ik 300km gereden.
Kan ik de auto teruggeven en mijn geld terug eisen, aub? Of ben ik de handelaar iets verschuldigd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 25 okt 2016 07:44

Op dit moment kan u de verkoop niet laten ontbinden.

het aantal km's had u zelf moeten zien tijdens het bezichtigen van de auto. De handelaar kan wel gestraft worden voor het geven van die verkeerde info op de advertentie, maar daar bent u niet verder mee geholpen...

De bluetooth moet de handelaar onder garantie herstellen alsook het spiegelklepje en het probleem met de foutmelding.

Die krassen had u ook moeten zien tijdens bezichtiging. Dit hoeft de handelaar niet te herstellen.

Als de herstellingen meer dan 3 maanden op zich laten wachten of hetzelfde probleem doet zich 3 keer voor, ook al is het eerder hersteld. Dan pas kunt u een ontbinding eisen.

Hoeveel garantie hebt u gekregen op de wagen?

Julija
Topic Starter

#3 , 25 okt 2016 07:54

Ok, dankuwel :-)
De garantie is 2x6m, dus 1jaar.

Reclame

mjers

#4 , 25 okt 2016 08:01

ok, 1 jaar is inderdaad het wettelijke minimum.

Handig om te weten is dat alle gebreken die opduiken in de 1ste 6 maanden sowieso moeten hersteld worden door de verkoper. Na 6 maanden "kan" hij moeilijk beginnen doen.

Lees onderstaande eens goed door zodat u weet wat uw rechten zijn.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... A7074VOIjY

P.S. De wettelijke garantietermijn is in bovenstaande link 2 jaar. Voor tweedehandsauto's is dit 1 jaar. Maar dezelfde garantiewetgeving is van toepassing.

denlowie

#5 , 25 okt 2016 08:29

Wat die km ( +3700km) betreft die zullen wel op de carpas staan zeker !

de carpas mag max 2 maanden oud zijn, dus die km zijn te rechtvaardigen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Julija
Topic Starter

#6 , 27 okt 2016 21:57

En kan ik er iets aan doen, over het feit dat de verkoper gelogen heeft over het verbruik van de auto? Toen we een testrit door zijn dorp maakten heb ik ernaar gevraagd, hij zei normaal rond de 6L, maar de auto is net een tank en verbruikt rond de 9L, terwijl ik een rustige chauffeur ben die traag optrekt. Wat met mijn 10 000km/j zo'n 300€/j meer is :-(

Franciscus

#7 , 27 okt 2016 22:00

Gebruik had u toch zelf kunnen opzoeken ...
Laatst gewijzigd door Franciscus op 27 okt 2016 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie

#8 , 27 okt 2016 22:00

Het is misschien een VW :lol:

Staat dit van de 6l op je bestelbon en op je garantie bewijs ??

Zelfs als het er nog opstaat het je geen poot om op te staan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#9 , 28 okt 2016 09:04

IEDERE auto verbruikt meer dan het getal dat opgegeven wordt in hun verkoop brochure. Dat kan je niet aanhalen voor een rechter.

Julija
Topic Starter

#10 , 30 okt 2016 08:38

Het is een Mini cooper, hun gebruik is standaard 5-6l. En neen, dat werd mij mondeling gezegd en nergens opgeschreven :-(
Bij de afhaling was het zijn Franstalige collega, die geen Nl spreekt. De man was erg gehaast, dus heb ik pas thuis kunnen prutsen aan het bordcomputer, en ontdekt dat het gemiddelde op 9,6l staat.
Ondertussen zijn er nog meer problemen met de auto, die de handelaar wel wil vergoeden. Maar natuurlijk als er nu al zoveel mis is, wat zal het worden na garantieperiode... De auto wil hij niet meer terug, zelfs als ik ervoor betaal.

Terug naar “Consumenten Koop”