Aankoop op krediet

kippie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aankoop op krediet

#1 , 20 okt 2016 14:04

Hoi hoi iedereen,

Ik heb vandaag een bestelling geplaatst op de website x ivm een wasmachine.

Ik heb al men gegevens moeten invullen , en ook de nummer van men identiteit.

Men wasmachine was kapot volgens de vorige technieker, toch twijfelde ik hieraan. En heb een andere laten komen.


Wasmachine gemaakt ! Ondertussen had ik via x wel die bestelling geplaatst op krediet, ik heb nog niets ontvangen en heb niets getekend!

Ik heb hun ook direct per mail gevraagd om mijn bestelling te annuleren.

Dus was mijn vraag komen hier bijkomende kosten bij ?

Aangezien ik niks getekend heb en hetzelfde dag nog per mail heb geannuleerd.

Ik heb van hen nog geen bevestiging gehad.

Mss zit hier iemand die me wat meer info kan geven ?


Vriendelijke groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2016 14:48

Aangezien dit een koop op afstand is, hebt u sowieso het recht om die wasmachine, moest ze toch geleverd worden, terug te sturen en terugbetaald te worden (of het krediet te laten stopzetten). Kosten voor het terugsturen zijn wel voor uw rekening, alsook mogelijke kosten om het kredietdossier te laten afsluiten. (Ik ga er wel van uit dat u een particulier bent.)

Dat u niets getekend hebt, maakt weinig uit. Je hebt besteld, je identietsgegevens bezorgd, etc... Dit is bewijs genoeg van uw bestelling... Waarschijnlijk heb je ook een login bij XXX (bedrijfsnamen mogen hier in principe niet vermeld worden) aangevraagd via uw persoonlijk e-mail adres? Allemaal genoeg om over een legitieme bestelling te spreken (als er effectief een handtekening zou nodig zijn, zouden webshops geen enkele legale bestelling kunnen aanvaarden...).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kippie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2016 15:02

Aangezien dit een koop op afstand is, hebt u sowieso het recht om die wasmachine, moest ze toch geleverd worden, terug te sturen en terugbetaald te worden (of het krediet te laten stopzetten). Kosten voor het terugsturen zijn wel voor uw rekening, alsook mogelijke kosten om het kredietdossier te laten afsluiten. (Ik ga er wel van uit dat u een particulier bent.)

Dat u niets getekend hebt, maakt weinig uit. Je hebt besteld, je identietsgegevens bezorgd, etc... Dit is bewijs genoeg van uw bestelling... Waarschijnlijk heb je ook een login bij XXX (bedrijfsnamen mogen hier in principe niet vermeld worden) aangevraagd via uw persoonlijk e-mail adres? Allemaal genoeg om over een legitieme bestelling te spreken (als er effectief een handtekening zou nodig zijn, zouden webshops geen enkele legale bestelling kunnen aanvaarden...).
Ik heb ze besteld dat is waar, maar heb geen geld ontvangen voor die wasmachine te betalen ofzo.
Ik heb niet getekend, er stond bij meestgestelde vragen
Of ik de aankoop kon annuleren, maar dan moest ik een reden opgeven en dat heb ik gedaan en er stond ook bij, aangezien ik geen bestaande klant was. Dat ik de voor en achterkant van men indenditeitskaart zo snel mogelijk naar Unigro moest mailen of via de post. Dit heb ik geen van alle gedaan.
Maar heb idd wel die bestelling geplaatst.

Reclame

kippie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2016 15:02

Aangezien dit een koop op afstand is, hebt u sowieso het recht om die wasmachine, moest ze toch geleverd worden, terug te sturen en terugbetaald te worden (of het krediet te laten stopzetten). Kosten voor het terugsturen zijn wel voor uw rekening, alsook mogelijke kosten om het kredietdossier te laten afsluiten. (Ik ga er wel van uit dat u een particulier bent.)

Dat u niets getekend hebt, maakt weinig uit. Je hebt besteld, je identietsgegevens bezorgd, etc... Dit is bewijs genoeg van uw bestelling... Waarschijnlijk heb je ook een login bij XXX (bedrijfsnamen mogen hier in principe niet vermeld worden) aangevraagd via uw persoonlijk e-mail adres? Allemaal genoeg om over een legitieme bestelling te spreken (als er effectief een handtekening zou nodig zijn, zouden webshops geen enkele legale bestelling kunnen aanvaarden...).
Ik heb ze besteld dat is waar, maar heb geen geld ontvangen voor die wasmachine te betalen ofzo.
Ik heb niet getekend, er stond bij meestgestelde vragen
Of ik de aankoop kon annuleren, maar dan moest ik een reden opgeven en dat heb ik gedaan en er stond ook bij, aangezien ik geen bestaande klant was. Dat ik de voor en achterkant van men indenditeitskaart zo snel mogelijk naar Unigro moest mailen of via de post. Dit heb ik geen van alle gedaan.
Maar heb idd wel die bestelling geplaatst.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 okt 2016 15:06

Met dat "geld terug" bedoelde ik het vrij algemeen. Als je iets op krediet gekocht hebt, vertaalt zich dat naar: je hoeft niet meer af te betalen, en het reeds betaalde geld, krijg je terug (minus eventuele kosten voor het sluiten van het kredietdossier).

Om een aankoop te annuleren, hoef je in principe geen reden op te geven. Je had daar kunnen invullen "Ik maak gebruik van mijn herroepingsrecht bij een verkoop op afstand." en daar hadden ze het dan maar moeten mee doen.

Maar aangezien je de kopies van uw identiteitskaart blijkbaar nog niet doorgestuurd hebt, zal uw kredietdossier ook nog niet goedgekeurd zijn. Heb je al antwoord gekregen van het bedrijf ik kwestie ivm uw annulering?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kippie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 okt 2016 15:18

Met dat "geld terug" bedoelde ik het vrij algemeen. Als je iets op krediet gekocht hebt, vertaalt zich dat naar: je hoeft niet meer af te betalen, en het reeds betaalde geld, krijg je terug (minus eventuele kosten voor het sluiten van het kredietdossier).

Om een aankoop te annuleren, hoef je in principe geen reden op te geven. Je had daar kunnen invullen "Ik maak gebruik van mijn herroepingsrecht bij een verkoop op afstand." en daar hadden ze het dan maar moeten mee doen.

Maar aangezien je de kopies van uw identiteitskaart blijkbaar nog niet doorgestuurd hebt, zal uw kredietdossier ook nog niet goedgekeurd zijn. Heb je al antwoord gekregen van het bedrijf ik kwestie ivm uw annulering?
ja sorry, ik ken er niet veel van , neen ik heb 'nog gee' bevestiging gehad. Dus kan ik dan best nog een mail sturen rondom dat herroepingrecht? En neen het is nog niet goedgekeurd, en heb er direct op gereageerd. Groetjes

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 okt 2016 15:21

Best eerst even afwachten wat hun atwoord is op de annulatie van uw bestelling. Voor hetzelfde geld krijgt u een vriendelijk antwoord terug dat men de bestelling (+ het krediet) voor u heeft geannuleerd, en is daarmee de zaak rond.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kippie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 okt 2016 15:24

Best eerst even afwachten wat hun atwoord is op de annulatie van uw bestelling. Voor hetzelfde geld krijgt u een vriendelijk antwoord terug dat men de bestelling (+ het krediet) voor u heeft geannuleerd, en is daarmee de zaak rond.
Oke alvast bedankt , om mij' vragen te beantwoorden :) groetjes

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 20 okt 2016 15:38

Op hun website onder aankoopvoorwaarden, staat een formulier om u bestellen te herroepen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”