3 keer zoveel werkuren aangerekend

hilde_s
Topic Starter

3 keer zoveel werkuren aangerekend

#1 , 17 okt 2016 13:20

Onze aannemer heeft ons maar liefst 1520 werkuren aangerekend terwijl hij voor het betreffende boekjaar slechts 480 uren aangegeven heeft in zijn jaarrekening. De activa komen natuurlijk ook niet overeen met de bedragen die wij gestort hebben... Complete leken zijnde, helaas, hebben we alles al netjes te goeder trouw betaald. Door omstandigheden konden we nooit tijdens de werkuren een onverwachts bezoekje brengen tijdens de verbouwingen zodat we niet konden controleren of er 1) effectief gewerkt werd en 2) met hoeveel man.
Via de rechtbank het teveel betaalde terug eisen lijkt ons een onbegonnen zaak aangezien alles betaald werd en de bvba blijkbaar maar enkele 10-tallen euro winst maakt en dus zo goed als onvermogend is. De zetel van de bvba is een huurappartmentje... Alle machines zijn gehuurd/geleasd. Helaas hebben we deze feiten veel te laat gecheckt en voelen we ons flink opgelicht. Toch vinden we dat dit niet ongestraft mag blijven.

Is er een mogelijkheid om zo'n praktijken te rapporteren (en dan bedoel ik niet één of andere online illegale "zwarte lijst van aannemers")?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 17 okt 2016 13:24

U kunt vermoedens van zwartwerk steeds overmaken aan de Fiscus. Stap eens met uw facturen en jaarrekening naar uw btw kantoor, zij zullen dat wel interessant vinden.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2016 13:38

U kunt vermoedens van zwartwerk steeds overmaken aan de Fiscus. Stap eens met uw facturen en jaarrekening naar uw btw kantoor, zij zullen dat wel interessant vinden.
Misschien niet héél erg "netjes", maar stap eerst eens met de facturen en de jaarrekening naar de aannemer zelf en meld hem dat u "vermoedt dat hij een foutje gemaakt heeft in de facturen die u gekregen hebt". Vraag hem om deze fout recht te zetten (= het door u teveel betaalde geld terug te storten). Meld de aannemer dat, als hij van oordeel is dat hij geen fout begaan heeft, u het toch eens zal laten dubbel checken door uw BTW kantoor, kwestie van zeker te zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

hilde_s
Topic Starter

#4 , 17 okt 2016 13:50

Misschien niet héél erg "netjes", maar stap eerst eens met de facturen en de jaarrekening naar de aannemer zelf en meld hem dat u "vermoedt dat hij een foutje gemaakt heeft in de facturen die u gekregen hebt". Vraag hem om deze fout recht te zetten (= het door u teveel betaalde geld terug te storten). Meld de aannemer dat, als hij van oordeel is dat hij geen fout begaan heeft, u het toch eens zal laten dubbel checken door uw BTW kantoor, kwestie van zeker te zijn.
Bedankt voor jullie reacties!

@Gebruiker21: dit hebben we al gedaan... De reactie van de aannemer was als volgt (écht waar!): "doe wat je niet laten kan, mijn bankrekening is toch leeg!"
Na wat opzoekingswerk blijkt dat het is al zijn 4de bvba is (na 3 "faillissementen"), dus ik vrees dat schaamteloos oplichten een levensstijl geworden is voor die man...

We zullen alvast zeker naar het btw kantoor gaan.

LeenW

#5 , 17 okt 2016 13:56

Tja, als het er zo een is, kun je misschien zelfs dat zo laten. Die gaat zich gewoon een 4de keer failliet laten verklaren. Helaas is dit nog steeds veel te gemakkelijk in België.

denlowie

#6 , 17 okt 2016 14:39

Ik begrijp niet hoe jij op zijn sociale balans (jaarrekening) zijn eigen uren dat hij zelf gewerkt kan zien, deze van de werknemers wel.
En was daar soms geen zelfstandigen bij in onder aanneming?

Anders wil ik graag nog iets bijleren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#7 , 17 okt 2016 15:37

Daarom beter VOORAF controleren, en niet als het kalf verdronken is.

Sirkii

#8 , 17 okt 2016 21:52

500 uur op zijn balans ... dan heeft hij maar +-20.000€ omzet gedraaid ?

Afgezien daarvan : als de geleverde prestatie de 1.500 uren waard was dan is er enkel die mogelijke fraude waarmee je hem kan ambeteren als dat je gelukkig maakt. Beschrijf eens kort het uitgevoerde werk.

Wat er ook van zij : een proces winnen wegens overfacturering is kwasi onmogelijk. Bovendien zal hij failliet gaan als het zo ver komt. Een onbegonnen zaak dus.

denlowie

#9 , 18 okt 2016 07:53

Een BVBA met maar +/- 20.000€ omzet en met personeel ????

En de meeste bedrijven zetten er hun omzet zelfs niet op de jaarrekening het is enkel de brutto marge dat er op staat dan weet je ook niet de juiste omzet.

Sirkii

#10 , 18 okt 2016 15:05

Een BVBA met maar +/- 20.000€ omzet en met personeel ????

En de meeste bedrijven zetten er hun omzet zelfs niet op de jaarrekening het is enkel de brutto marge dat er op staat dan weet je ook niet de juiste omzet.
Oeps. Klopt : "kleine" ondernemingen mogen het verkort schema van de jaarrekening toepassen waarbij vermelding van de omzet facultatief is en gestart wordt van de bruto marge.

De definitie van een kleine onderneming is een omzet draaien van minder dan 1 miljoen euro.

denlowie

#11 , 18 okt 2016 15:11

Oeps. Klopt : "kleine" ondernemingen mogen het verkort schema van de jaarrekening toepassen waarbij vermelding van de omzet facultatief is en gestart wordt van de bruto marge.

De definitie van een kleine onderneming is een omzet draaien van minder dan 1 miljoen euro.
Voor bedrijven die bestaan van voor 2016 is het volgende van toepassing voor het verkort schema !

Kleine onderneming

Een onderneming wordt als klein beschouwd indien zij voor de twee laatst afgesloten boekjaren niet meer dan één van de volgende drempels overschrijdt:

jaargemiddelde van het personeelsbestand: 50
jaaromzet (exclusief btw): 7 300 000 EUR

balanstotaal: 3 650 000 EUR

De kleine niet beursgenoteerde ondernemingen mogen het verkort model gebruiken voor het opmaken en neerleggen van hun jaarrekening.

BRON: NBB

Terug naar “Consumenten Koop”