herroepingsrecht

452bart
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

herroepingsrecht

#1 , 18 okt 2016 12:08

Beste forumgebruikers,

Ik heb op 8 oktober 2016 een bestelling geplaatst op een website die tijdschriften levert. De betaling is gebeurd met Mastercard. Het bedrag is ook te zien in mijn bankapplicatie. Volgens hun procedure dien ik binnen een 3-tal dagen een welkomstmail/brief te krijgen met daarin relevante informatie omtrent looptijd, opzeggingsmogelijkheden, eerste levering tijdschrift, .... Daarnaast kan je online inloggen op hun website en je gegevens raadplegen (kan ik effectief doen met de account die ik heb aangemaakt).

Tot op heden heb ik nog steeds geen welkomstmail/brief gehad. Daarnaast zie ik bij inloggen op hun website dat mijn order nog steeds "in verwerking" is. Echter op dezelfde pagina is te zien onder status "betaald". Op 11 oktober een eerste maal contact opgenomen hieromtrent met de klantendienst. Zij vroegen even geduld en zeiden dat ze momenteel technische problemen hadden (boekhoudsoftware, wijzigingen internetsite). Vandaag opnieuw contact opgenomen en de persoon van de klachtendienst kon mij niet verder helpen (had geen enkel degelijk antwoord op mijn vragen hieromtrent). Hij zei dat hij de melding kreeg "billing due" terwijl hun eigen website als mijn bank aangeven dat de betaling is uitgevoerd. Hij ging zogezegd mijn probleem melden aan de facturatiedienst (uiteraard hieromtrent niets op papier/mail) maar adviseerde mij om eveneens dit probleem te melden.

Na lang aandringen een mailadres gekregen van hun zogezegde boekhouddienst. Hen vandaag een mail gestuurd met de vraag dit probleem zo snel mogelijk te verhelpen, mij een welkomstbrief te bezorgen en mij mee te delen wanneer ik per post en online de eerste uitgave van hun tijdschrift zal kunnen ontvangen/lezen. Uiteraard nog geen reactie gehad (logisch mail is nog maar enkele uren geleden verstuurd).

Maar nu begin ik mij af te vragen indien ik beroep wil doen op het herroepingsrecht van mijn bestelling (omdat zij hun zaken niet in orde krijgen) tot welke termijn heb ik hiervoor? Ik heb nog niets fysiek ontvangen. Wat ik online vind wordt er gesproken over 14 kalenderdagen. Start die looptijd op 8 oktober of op de dag dat ik mijn eerste uitgave zou ontvangen?

Wat raden jullie aan? Stel dat ik tegen het einde van deze week geen reactie heb van de boekhouding ben ik dan te laat voor het inroepen van mijn herroepingsrecht?

Dien ik contact op te nemen met mijn bank om te vragen dit bedrag terug te vorderen?

Alvast bedankt voor jullie input !

Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 18 okt 2016 13:00

De grote vraag is: is het een abonnement dat je genomen hebt, of heb je enkel 1 editie genomen?
Dat is niet geheel duidelijk in je bericht alvast.
Reden voor dit: herroepingsrecht is niet van toepassing op aparte edities, enkel maar op abonnementen, in geval van tijdschriften, magazines, kranten ...

De termijn begint te lopen vanaf de eerste levering.
Vanaf dan heb je 14 dagen tijd om te bepalen om het stop te zetten.
Als je dat doet, moet je alles terug sturen, en zijn de verzendkosten ter jouwe laste (tenzij de verkoper hiervan afziet).

Wat je best kunt doen, laat ik aan jou over.
Er kan inderdaad altijd eens iets fout lopen bij een bedrijf, en persoonlijk bepaal ik hoe goed een bedrijf werkt aan de hand van hoe ze omgaan met hun fouten.
Als je morgen een mail krijgt van de boekhouding dat alles in orde is, en dat als commerciële geste volgende maand gratis aangesloten mag zijn (bijvoorbeeld) is dat een mooi gebaar.
Krijg je niets te horen, dan... Tsja.

sloeberken

#3 , 18 okt 2016 13:07

De richtlijn consumentenrechten (RL 2011/83) is een wetgevend instrument uitgebracht door de Europese Unie.
Het Belgische Parlement heeft de bepalingen van deze richtlijnen omgezet in het Wetboek Economisch Recht, meer bepaald in Boek VI. Deze nieuwe regels worden van kracht vanaf 13 juni 2014.
Om de leden van BeCommerce te helpen aan de nieuwe regels te voldoen, zullen zij worden opgenomen in de checklist voor het Label. Daarmee worden de Europese regels onderdeel van onze certificering.

Hoewel het initiële voorstel van de Europese Commissie niet voorzag in een herroepingsrecht voor contracten op afstand die worden gesloten om een abonnement te nemen op een krant of magazine, werd dit wel toegevoegd in de finale tekst.
Artikel 19 (f) van de Richtlijn Consumentenrechten bepaalt uitdrukkelijk dat onder de uitzonderingen van het herroepingsrecht vallen, de levering van een krant, periodiek of magazine, met uitzondering van de abonnementscontracten voor de levering van deze publicaties.
Hoewel een krant van nature een vergankelijk product is, heeft Europa er verrassend genoeg toch voor gekozen enkel voor de losse verkoop een uitzondering op het herroepingsrecht te voorzien.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 18 okt 2016 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

452bart
Topic Starter

#4 , 18 okt 2016 13:08

Beste,

Alvast bedankt voor uw reactie. Het ging om meerdere edities (de omschrijving was 1x52 NAAM Tijdschrift. Dus ik vermoed 52 edities van het tijdschrift. Of dit gelijk is aan een jaarabonnement laat ik in het midden (was niet duidelijk op moment bestelling) maar dit had ik dus onder meer graag vernomen via de welkomstmail.

Ik zou op dit moment nog altijd graag het product ontvangen. Echter wou ik zeker weten dat ik door het uitblijven van een oplossing mijn herroepingsrecht niet opgeef (te laat mee ben).

Stel dat ik tegen volgende week maandag (24 oktober) nog steeds geen oplossing heb voor mijn probleem kan ik dan nog steeds mijn bestelling herroepen (vermits 8 oktober +14 kalenderdagen = 22 oktober is)? Ik vermoed indien men op dat moment mij niets heeft geleverd mij ook geen enkele kost kan worden aangerekend indien ik beslis om mijn bestelling te herroepen?

Als ik het goed begrijp kan ik vanaf het moment van bestelling (8 oktober) tot 14 dagen na de eerste levering van het tijdschrift mijn bestelling herroepen?

mvg,

Bart

sloeberken

#5 , 18 okt 2016 13:13

Als ik het goed begrijp kan ik vanaf het moment van bestelling (8 oktober) tot 14 dagen na de eerste levering van het tijdschrift mijn bestelling herroepen?
Als dit niet in de contract of aankoopvoorwaarden staat kan je dit niet herroepen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

452bart
Topic Starter

#6 , 18 okt 2016 14:13

Herroepingsrecht
3.1 De abonnee heeft de mogelijkheid om:
a. in het geval van het aangaan van een tijdschriftabonnement: binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van het eerste tijdschrift in het kader van het abonnement (de herroepingstermijn) de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te herroepen; of,
b. in het geval van een overeenkomst tot levering van een consumentenartikel: om binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van het artikel of (in het geval van een bestelling bestaande uit meerdere artikelen) ontvangst van het laatste artikel met betrekking tot een bestelling de overeenkomst te herroepen.

Ik veronderstel dat dit voldoende is? (slechts een gedeelte van de voorwaarden gekopieerd gezien in volgende paragrafen de naam/adresgegevens worden vermeld van de leverancier en ik vermoed dat dit tegen de regels is van dit forum.

Er wordt echter nergens gesproken over wat indien er niets wordt geleverd. Dus mijn vraag blijft :

"Als ik het goed begrijp kan ik vanaf het moment van bestelling (8 oktober) tot 14 dagen na de eerste levering van het tijdschrift mijn bestelling herroepen?"

mvg,

Bart

Blaatpraat

#7 , 18 okt 2016 14:14

Je kan herroepen tot 14 dagen na de eerste levering.
Dus 22 oktober is nog op tijd, aangezien de 14 dagen nu zelfs nog niet ingegaan zijn.

mjers

#8 , 18 okt 2016 14:19

je kan dit herroepen tot 21 oktober. Best reken je de dag van bestelling ook mee om alle discussie te voorkomen.

Het herroepingsrecht stelt duidelijk dat overeenkomsten voor kranten, tijdschriften & magazines wel kunnen herroepen worden. Levering van kranten , tijdschriften en magazines kan je niet herroepen.
Uw redenatie is dus correct.

Op dit moment heb je enkel een overeenkomst... maar nog geen levering.
Van het moment dat er een levering is kan je niet meer herroepen.

Blaatpraat

#9 , 18 okt 2016 14:21

je kan dit herroepen tot 21 oktober. Best reken je de dag van bestelling ook mee om alle discussie te voorkomen.

Het herroepingsrecht stelt duidelijk dat overeenkomsten voor kranten, tijdschriften & magazines wel kunnen herroepen worden. Uw redenatie is dus correct.

Normaal ga ik akkoord met Mjers, maar in deze toch niet.
Het herroepingsrecht stelt duidelijk dat voor abonnementen (tijdschriften, kranten, ...) de periode begint te lopen vanaf de eerste levering.
TS heeft dus langer tijd dan de 21e, aangezien er nog niets geleverd is.

mjers

#10 , 18 okt 2016 14:26

Het herroepingsrecht stelt duidelijk dat overeenkomsten voor kranten, tijdschriften & magazines wel kunnen herroepen worden. Uw redenatie is dus correct.

Normaal ga ik akkoord met Mjers, maar in deze toch niet.
Het herroepingsrecht stelt duidelijk dat voor abonnementen (tijdschriften, kranten, ...) de periode begint te lopen vanaf de eerste levering.
TS heeft dus langer tijd dan de 21e, aangezien er nog niets geleverd is.
Is in 2014 aangepast.

ik citeer:

"""
In bepaalde gevallen kan de ondernemer producten en/of diensten uitzonderen van het herroepingsrecht. Dit gaat dan om producten die:
de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van overeenkomsten voor een abonnementen op dergelijke publicaties;
"""

De redenatie hierachter is dat een magazine of tijdschrift zijn waarde verliest in de tijd. Niemand is geïnteresseerd in een krant van vorige maand...
Men las vroeger de krant en stuurde het daarna terug op basis van het herroepingssrecht. Frauduleuze praktijken die nu niet meer mogelijk zijn.

Let op, de verkoper kan zich enkel maar op deze regel beroepen als hij dit op voorhand laat weten aan de consument.
Aangezien het in de voorwaarden staat is deze regel vervuld.

Wat meer uitleg:

Voor abonnementen op goederen begint de termijn te lopen van het moment van eerste levering.
Behalve voor kranten, magazines of tijdschriften.
Hier telt het moment van de overeenkomst.
Laatst gewijzigd door mjers op 18 okt 2016 14:46, 7 keer totaal gewijzigd.

mjers

#11 , 18 okt 2016 14:28

Herroepingsrecht

"Als ik het goed begrijp kan ik vanaf het moment van bestelling (8 oktober) tot 14 dagen na de eerste levering van het tijdschrift mijn bestelling herroepen?"

Klopt. maar zoals reeds gezegd neem je best de dag van bestelling ook mee in rekening.

452bart
Topic Starter

#12 , 18 okt 2016 15:57

Beste Mjers,

Hoe kan ik jouw beide reacties nu samen interpreteren. Mijn excuses indien dit voor u duidelijk is maar enerzijds verwijst u naar de algemene voorwaarden waarin is opgenomen dat ik mijn bestelling kan herroepen tot 14 dagen na de eerste levering en anderzijds wijst u op wetgeving (gewijzigd in 2014) die stelt dat dit niet zou gelden in geval van abonnementen op tijdschrijften en de termijn van 14 dagen begint te lopen bij start van de overeenkomst (ik vermoed dus op moment van plaatsen van mijn order).

Dit is blijkbaar toch niet zo duidelijk voor iedereen ....

Gezien de huidige wetgeving en de bepaling zoals ik heb gekopieerd uit de algemene voorwaarden vroeg ik mij nu concreet af:

Loopt mijn herroepingstermijn reeds vanaf 8 oktober (plaatsen bestelling) of pas op moment dat ik een eerste editie zou ontvangen?

Nogmaals mijn excuses indien dit voor jullie duidelijk is maar hoe meer ik hierover opzoek hoe verwarrender het wordt.

Dit punt is belangrijk voor mij omdat dit zal bepalen hoeveel tijd/ geduld ik wens te geven aan de firma om het probleem te verhelpen zonder mijn eigen rechten (herroepen indien ik hiervan wens gebruik te maken) te verliezen.

mvg,

Bart

Van Camp

#13 , 18 okt 2016 16:01

Wat meer uitleg:

Voor abonnementen op goederen begint de termijn te lopen van het moment van eerste levering.
Behalve voor kranten, magazines of tijdschriften.
Hier telt het moment van de overeenkomst.
Beste,

Herroeping is ook mogelijk voordat je de goederen/tijschriften geleverd krijgt, aldus ook voordat de bedenktermijn ingaat (cf. H. SWENNEN, o.c. 98).

Mvg,

Van Camp

Van Camp

#14 , 18 okt 2016 16:13

Beste Mjers,

Hoe kan ik jouw beide reacties nu samen interpreteren. Mijn excuses indien dit voor u duidelijk is maar enerzijds verwijst u naar de algemene voorwaarden waarin is opgenomen dat ik mijn bestelling kan herroepen tot 14 dagen na de eerste levering en anderzijds wijst u op wetgeving (gewijzigd in 2014) die stelt dat dit niet zou gelden in geval van abonnementen op tijdschrijften en de termijn van 14 dagen begint te lopen bij start van de overeenkomst (ik vermoed dus op moment van plaatsen van mijn order).

Dit is blijkbaar toch niet zo duidelijk voor iedereen ....

Gezien de huidige wetgeving en de bepaling zoals ik heb gekopieerd uit de algemene voorwaarden vroeg ik mij nu concreet af:

Loopt mijn herroepingstermijn reeds vanaf 8 oktober (plaatsen bestelling) of pas op moment dat ik een eerste editie zou ontvangen?

Nogmaals mijn excuses indien dit voor jullie duidelijk is maar hoe meer ik hierover opzoek hoe verwarrender het wordt.

Dit punt is belangrijk voor mij omdat dit zal bepalen hoeveel tijd/ geduld ik wens te geven aan de firma om het probleem te verhelpen zonder mijn eigen rechten (herroepen indien ik hiervan wens gebruik te maken) te verliezen.

mvg,

Bart
Beste,

De bedenktermijn start vanaf het moment dat u het eerste tijdschrift hebt ontvangen (art. VI. 47, paragraaf 2, 2°, c WER), echter kan u dit recht ook uitoefenen voordat de bedenktermijn ingaat, dus voordat u het tijdschrift toegestuurd krijgt.

Mvg,

Van Camp

Terug naar “Consumenten Koop”