In december 2014 ontving ik vanwege de firma SNOW een brief waarin stond dat zij de diensten mbt digitale televisie en internet zouden stop zetten. In de brief stond dat ik vanaf dan het recht kreeg om onmiddellijk over te stappen naar een andere provider zonder extra kosten wegens contractbreuk en dat zelfs de decoder nergens moest binnen gebracht worden. Wij zijn daarop overgeschakeld op Telenet, nog diezelfde maand, en ik heb SNOW telefonisch hiervan op de hoogte gesteld.
Echter bleef SNOW de diensten factureren waarop ik in maart 2015 nogmaals telefonisch contact heb opgenomen. Toen werd mij gezegd dat het om een vergissing ging en de facturen zouden geannuleerd worden.
In november 2015 begon Vesting Finance, een incassokantoor, brieven naar mij te schrijven waarin de facturen alsnog geïnd werden. Ik heb hen via mail het bericht gestuurd dat ik ondertussen een aangetekend schrijven naar SNOW had gestuurd waarin ik de facturen betwist, en dat ik verder met hen geen zaken wou doen, enkel en alleen met SNOW.
VF gaf echter niet op, en lap, nu hadden ze ook mijn e-mailadres. Ik kreeg niet alleen brieven, maar ook aanmaningen per e-mail. Er werd gedreigd met het bezoek van één van hun medewerkers.
Ik stuurde nogmaals een e-mail naar VF met verwijzing naar de inhoud van de eerste mail, en heb in januari 2016 een tweede aangetekend schrijven gestuurd naar SNOW met daarin nogmaals de betwisting en de vermelding dat ik op mijn eerste aangetekende brief van hen geen reactie heb gehad.
Ik heb VF nogmaals gemaild, met de mededeling dat ik met hen geen communicatie voer, alleen rechtstreeks met SNOW. Dat ik niet bang ben om dit naar het gerecht te brengen, omdat mijn dossier vol duidelijke betwistingen zit, waaronder aangetekende brieven.
Ik kreeg eindelijk reactie via e-mail, waarin mij gevraagd werd naar een kopie van mijn aangetekend schrijven naar SNOW, waarop ik niet gereageerd heb.
We zijn nu oktober 2016. Ik kreeg opnieuw een brief van VF, met naast hun briefhoofd ook het logo van SNOW, maar in erg bedenkelijke kleuren gedrukt (het leek wel alsof ze een logo van internet hadden gehaald maar dat had slechte kwaliteit). Daarin werd nogmaals gedreigd om gerechtelijke stappen te ondernemen, maar ik kreeg een nieuwe kans tot minnelijke schikking. Vandaag, een week later, weer een tweede brief, en tegelijk een e-mail. Nu krijg ik nog 10 dagen om te betalen, zoniet zullen ze een advocaat inschakelen.
Mijn vragen:
- Ben ik verplicht om te communiceren met een incassobureau?
- Zijn ze effectief gemandateerd om deze schuld te innen? Ik weet dat incassobureau's ook vaak dossiers overkopen van bedrijven die niet kunnen innen.
- Hoe zit dat met SNOW? Ik ga ervan uit dat zij ondertussen niet meer bestaan, en het feit dat mijn aangetekende brieven niet beantwoord worden vind ik ook maar eigenaardig.
Graag jullie advies!
Met vriendelijke groeten,
Victoria