Gekochte accessoires waardeloos zonder product

Purple
Topic Starter
Berichten: 249

Gekochte accessoires waardeloos zonder product

#1 , 12 okt 2016 13:26

Ik zal het merk niet vermelden, maar de meesten zullen wel weten over wat het gaat denk ik.

Half augustus doe ik een pre-order van een smartphone die 9 september zou verzonden worden.
Wegens problemen met het toestel in andere landen, wordt de release hier altijd maar uitgesteld.
Tot gisteren duidelijk werd dat de productie ervan is stopgezet.

Tot hiertoe geen probleem.
Het bedrag van het toestel, dat al 2 maand "geparkeerd" stond op de rekening van de verkoper, krijg ik terug.

Maar eind augustus en begin september heb ik al wel accessoires voor dit toestel gekocht. (die waren toen al wel beschikbaar)

Betreft een skin (zij en achterkant), screen protector en 2 hoesjes.
Zodat ik het de dag van ontvangst direct kon "inpakken" om het toestel in perfecte conditie te houden.
Samen toch voor een kleine 100euro.

Dit zou ik niet terugkrijgen. Met deze producten is op zich niets mis en hebben geen mankementen.
Enkel het feit dat ze nergens anders op passen en dus waardeloos zijn.

De verkopers valt eigenlijk niets te verwijten aangezien ze een goed product hebben verkocht.
Maar het merk zou hier toch een vergoeding voor kunnen/moeten voorzien?

In de USA spreken ze hierover al van "small claims court".
Zover ga ik er niet voor gaan....sop en de kolen, weet je wel.

Maar misschien kan ik ze verwijzen naar 1 of andere wettekts?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 12 okt 2016 13:48

Daar zal je hier geen wettekst over vinden, je kan enkel rekenen op de goed wil van de verkoper. USA wetgeving is niet van toepassing.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 12 okt 2016 13:51

Daar zal je hier geen wettekst over vinden, je kan enkel rekenen op de goed wil van de verkoper. USA wetgeving is niet van toepassing.
Ja wat zegt de verkoper van die accessoires?
Mogelijks kan die op zijn beurt zijn gram halen bij de producent van de explosieve GSM.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 12 okt 2016 14:03

Die "USA-wegeving" is hier wel degelijk van toepassing. Enkel volgt men de wet daar veel strikter. Hier heeft billijkheid vaak voorrang.

U kan, volgens de letter van de wet, wel degelijk een schadevergoeding eisen.
Echter, de primaire oorzaak van uw schade is dat u ervoor gekozen hebt die accessoires te kopen. De stopzetting van de productie is slechts een secondaire oorzaak. Daarom zal u in de praktijk de schade niet kunnen verhalen op de verkoper.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 12 okt 2016 19:46

En wie zegt dat het dezelfde leverancier is van de smartphone.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”