Auto problemen

spagetti14
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Auto problemen

#1 , 11 okt 2016 20:25

:evil: Mijn citroen grand c4 picasso (gekocht mei 2014) is sinds april al minstens 3 maanden in de garage geweest voor de meest uiteenlopende herstellingen! Op dit ogenblik staat hij weer 1 maand in de garage voor een herstelliing die niet opgelost geraakt! Ik heb 4 jaar garantie op mijn wagen. Kan ik nu nog eisen dat men deze wagen vervangt door een nieuwe wegens duidelijk ernstige technische mankementen en een garage die duidelijk haar job niet aankan?
Ik ben van plan om een advokaat te raadplegen en aktie te ondernemen. Kans op slagen?
Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Super0072
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 okt 2016 21:39

Spagetti14, misschien haal je best je GSM nummer en echte naam weg? Kwestie van je eigen privacy te beschermen

bosprocureur

#3 , 12 okt 2016 08:41

Die naam is dus weg. Nu nog dat merk, als het effe kan?

Reclame

sloeberken

#4 , 12 okt 2016 08:50

Kan ik nu nog eisen dat men deze wagen vervangt door een nieuwe wegens duidelijk ernstige technische mankementen en een garage die duidelijk haar job niet aankan
Er is 2 jaar wettelijke garantie, het overige is een commerciële garantie, raadpleeg de voorwaarden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#5 , 12 okt 2016 09:01

Beste,

De auto is dus net meer dan 2 jaar oud. Dit wil zeggen dat de wettelijke garantie ( 2 jaar) reeds is verlopen.
Nu doet u beroep op de commerciële garantie. Die is vaak gekoppeld aan specifieke voorwaarden. Lees die voorwaarden er heel goed op na. Staan er geen speciale zaken in dan hebt u wel degelijk recht op een kosteloze herstelling of vervanging. Het feit dat de garage reeds is overgegaan naar een poging tot herstelling is eigenlijk een aanvaarding dat het gebrek onder de garantie valt.
Dus dit zit al goed.

Indien de verkoper het gebrek niet kan oplossen dan moet hij inderdaad de auto vervangen. U begrijpt dat bij dergelijke dure goederen (dus auto's) vervanging zelden gerechtvaardigd is aangezien herstelling bijna altijd goedkoper is.
Echter moet de herstelling altijd binnen een redelijke termijn gebeuren. Deze "redelijke termijn" is niet bepaald in het wetboek, maar eerdere rechtspraak leert ons dat rechters de grens leggen op 3 maanden of 3 herstelpogingen.
Dus in uw situatie kan u al voorzichting spreken van een recht op vervanging... Maar u begrijpt ook wel dat dit heel subjectief is.

Vooraleer u juridische stappen onderneemt contacteert u best eerst citroen zelf. Want deze beslissing ligt bij het merk zelf en niet bij de garage...

Ik neem ook aan dat u een gratis vervangwagen krijgt?
De garantietemijn moet ook worden verlengd met de tijd het goed niet ter uwe beschikking is.

Terug naar “Consumenten Koop”