contract dakwerken annuleren

Kaydra
Topic Starter

contract dakwerken annuleren

#1 , 11 okt 2016 10:26

Beste,

voor de zomer beslissen mijn partner en ik om ons dak te laten isoleren. Wij ontvangen meerdere dakwerkers, mijn partner kiest er een uit: er was goed contact, goede informatie, goede prijs, geen voorschot gevraagd, kon snel starten en zaakvoerder ging zelf ook verzoek tot parkeerverbod en correcte borden voorzien wat dus voor ons ook gemakkelijk was.
Op de documenten die mijn partner heeft ondertekend staan de uit te voeren werken en de kosten hiervoor. Deze zijn ondertekend in mei. Er staat jammer genoeg géén startdatum van de werken op of een maximum termijn waarin de werken moeten uitgevoerd worden. Hij had wel mondeling een geschatte startdatum doorgegeven.

Jammer genoeg was het weer in het begin van de zomer behoorlijk belabberd. Hierover is email verkeer met excuses van de dakwerker dat hij niet kon beginnen en begrip langst onze kant. Toen het weer beter was, bleek de kraan die nodig was voor de werken, nog in gebruik te zijn op een andere werf. Telkens kregen we een nieuwe geschatte startdatum en telkens verstreek deze en moesten we zelf e-mailen voor een antwoord/reden/excuus.

Ondertussen zijn we oktober en nog steeds geen dakisolatie.

Ik heb met mijn partner besproken dat ik het contract wel wil respecteren maar dat we ook niet eeuwig kunnen blijven wachten. Ik was ook bang dat als we teveel zouden beginnen "zagen", dat de dakwerker misschien wel zou komen maar dat hij alles zou afjagen of zijn voeten eraan zou vegen. Dakisolatie is ook niet iets waarvan je gemakkelijk kan nazien of het goed is uitgevoerd, zeker als je er niets van af kent...

Mijn partner heeft gisteren dus een email gestuurd waarin hij meldt dat we wéér drie weken verder zijn dan de geplande startdatum en dat het aan het weer ook niet gelegen heeft en hij stelt voor om het contract te verbreken zodat we op zoek kunnen gaan naar een andere dakwerker.
Zelfde dag krijgen we een mail terug: dat hij graag elke werf zelf controleert, dat door talloze factoren zijn werk is uitgelopen en "dat ons dak nog waterdicht is en er klanten zijn die voor ons getekend heeft waar het water binnenloopt"

Ja uiteraard is ons dak nog in goede staat en dus niet prioritair. Uiteraard moeten klanten die voor ons getekend hebben éérst geholpen worden. Maar men moet geen klanten blijven aannemen en hierdoor "niet dringende zaken" maar blijven afschuiven. Dat deed onze ruwbouwer tijdens onze verbouwingen 2 jaar geleden ook...

Dakwerker reageert zelfde dag (10/10) en gaat zijn best doen om zo snel mogelijk te komen en stelt een nieuwe datum voor: "hopelijk begin volgende week". Hij geeft ons evenwel ook de keuze om alsnog het contract te verbreken mits een schadeloos stelling van 20% van het totaalbedrag van de werken.
Nu weten we wel dat er uiteraard normaliter een "boete" is voor het verbreken van een contract maar hierover staat niets in het contract. Er is in de papieren enkel melding van een bijkomende kost van 20% van het totaalbedrag als we de factuur niet of niet tijdig betalen.

Mijn vraag nu is dus: kunnen we dit contract verbreken zonder kosten?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 11 okt 2016 11:05

U zal voor te beginnen eerst u dakwerker in gebreke moeten stellen met een AS en hem 2 a 3 weken de tijd moeten geven om de werken aan te vangen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”