Hallo,
Moet ik het volledige bedrag betalen en kan ik eisen dat men de meubelstukken terug komt ophalen en mij terugbetaalt?
Ik bestelde in een meubelwinkel enkele meubelstukken, alles op 1 bestelbon en inclusief levering. Ik zie dat dus als 1 pakket.
Bij de levering zat er 1 stuk niet bij. Het gaat om een simpel schap maar hoorde uiteindelijk bij het pakket en bij de geplande inrichting van mijn huis. Het was een stuk dat men zogezegd ‘gratis’ ging meegeven als korting.
De chauffeur stelde voor om alvast het grootste deel te betalen en 166 euro pas te betalen als het laatste stuk geleverd is.
De meubelwinkel meld me daarna dat het stuk kan worden afgehaald. Gezien het nogal ver rijden is en ik betaald heb voor levering, vroeg ik steeds om het te leveren. Dit hebben ze nooit willen doen.
Na 4 maanden discussies (telefoons en brieven) heb ik mijn woning ingericht zonder dat ‘extra’ schap. Ik melde aan de meubelwinkel dat ik het laatste schap dan niet meer nodig had. Toen wilden ze het ineens weer wel leveren maar ik gaf aan dat ik dan aanpassingswerken moet uitvoeren en dus wil afzien van dat laatste stuk.
Gezien ik mij heb moeten aanpassen door een fout van hun gaf ik ook aan dat ik geen verdere betaling meer wil doen en de 166 euro dus niet zal overmaken. Ik stuurde een aangetekende brief met een overzicht van de bestelbon en alle telefonisch en briefcontact om duidelijk te maken dat ze in de fout zijn gegaan. In plaats van het ganse pakket terug te sturen omdat het niet voldoet aan wat ik heb besteld, heb ik mij dus aangepast en laat dan 170 euro vallen als compromis (70 euro voor het stuk dat ik niet heb ontvangen en 100 euro voor mijn aanpassingswerken en vertragingen).
Nu kreeg ik een aangetekend schrijven waarin men bevestigt dat het ene schap is geannulleerd en men de betaling van 100 nog wel verwacht.
Kan ik zonder risico op kosten, mijn standpunt aanhouden en niet betalen?
Kan ik desnoods eisen dat men het onvolledige pakket komt ophalen en mij terugbetaalt gezien het pakket nog steeds niet is geleverd volgens afspraak en ik dus tot 14 dagen na levering (van het volledige pakket) kan afzien van een aankoop volgens Europese wetgeving?
Alvast bedankt voor jullie hulp
Groetjes Eric