onterechte afrekening elektriciteit.

jc2
Topic Starter
Berichten: 12

onterechte afrekening elektriciteit.

#1 , 14 sep 2016 14:51

Vorig jaar kreeg ik een eindafrekening in de bus van 600€ die ik moet bijbetalen op mijn elek & gas verbruik.
Echter was al vlug duidelijk dat er een fout in hun berekeningen staat.
Mijn verbruik was slecht 630 kWh. Zij hadden gerekend met 3500 kWh. Wat dus veel te veel was.

Toen ik hen hierover opbelde zouden ze mij een aangepaste factuur sturen. Echter heb ik nooit iets gekregen, ook mijn mails bleven onbeantwoord.
Ik heb enkele herineringen ontvangen om de originele factuur te betalen. Ook hierop heb ik gemaild en gebeld. Mails bleven onbeantwoord en telefonisch werd mij telkens een aangepaste factuur beloofd.

Uiteindelijk werd ik gedagvaard voor het niet betalen van de factuur. Bij de rechter heb ik de situatie uitgelegd, en heb zwart op wit bewezen dat het verbruik die zij gebruiken simpelweg een fout gegeven was.
Groot was mijn verbazing als de rechter mij in het ongelijk stelde. Tijdens de zaak koos die volledig mijn kant.

Ik heb uiteraard beroep aangetekend. Deze zaak is opnieuw voorgekomen en opnieuw werd ik in het ongelijk gesteld, de motivering was simpelweg een exacte kopie van de eerste uitspraak en is gebaseerd op de originele factuur. Maar die factuur is fout. Dit is ook vastgesteld door een onafhankelijke partij en bewezen geacht.

Ik begrijp er echt niets van. Als de foute informatie op de factuur bewezen is, waarom zou ik die dan in godsnaam moeten betalen???

Normaal moet ik 215 euro terugkrijgen van mijn energieleverancier. Nu lopen de kosten al op 2650 euro!! En dit voor een onterechte eis van de energieleverancier.
De zitting in beroep heeft slechts 5 minuten geduurd. De rechter oordeelde zelf dat de zaak een vergissing leek te zijn. En komt nu enkele weken later tot dezelfde conclusie?
Ik begrijp er niets van.

Wat rest mij nu nog?
Dit kan toch niet in een rechtstaat?!? En wat bezield die rechters om zo van gedacht te veranderen en een onterechte factuur toe te kennen. Een persoon door de rechter aangewezen heeft zelf besloten dat het verbruik geen 3500 kWh was, maar wel degelijk 630 kWh...?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3828
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 sep 2016 15:04

1. Heeft u de factuur geprotesteerd? Met een aangetekend schrijven?
2. Wat is de exacte motivering van de uitspraak?

Franciscus
Berichten: 39723
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 sep 2016 15:44

Uw bewijzen zullen dus noch in eerste aanleg noch in beroep als voldoende beschouwd zijn geweest.
Het gerecht kan zich enkel baseren op de gegevens.
Is er nooit naar uw meter gekeken.
Eigen ervaring bij ingeven van meterstand werd elektriciteit werd er door een vriendin een verwisseling van cijfers gedaan ... werd bij ontvangst factuur vastgesteld. Direct contact met leverancier met uitleg en foto van meter en dus de meterstand doorgegeven ... werd direct rechtgezet met kredietnota.
Eigen werk de watermeter van onze buiten zelfde scenario maar direct na ingeven cijfers had ik het gezien ...mail en gebeld ... hebben direct aangepast op mijn vraag of ik het niet aangetekend moest doen was hun antwoord ... geen probleem wij sturen wel een mail naar uw mailadres ....en enkele minuten daarna kwam mail al binnen.

Dus is de vraag wat is er bij u allemaal mis gelopen????

Trouwens indien foute ingave dan wordt die volgend jaar toch rechtgezet?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 14 sep 2016 16:56

Zonder de inhoud van het vonnis te kennen moeilijk te beoordelen.
De uitleg is ook veel te vaag.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

WP002
Berichten: 1528

#5 , 15 sep 2016 11:59

Feit is wel dat telefonisch zoiets regelen nooit een goed idee is, u moet in dergelijk geval eigenlijk als eerste instinct hebben om wat telefonisch afgesproken werd, te bevestigen met een aangetekend schrijven.

Terug naar “Consumenten Koop”