mogelijkheid om toekomstige overeenkomst van 12/2016 nog te verbreken?

inina
Topic Starter

mogelijkheid om toekomstige overeenkomst van 12/2016 nog te verbreken?

#1 , 11 sep 2016 14:04

Ik heb op 29/8/2016 een overeenkomst "BA Familiale" getekend bij verzekeringen Vivium waarvan het contract zou ingaan op 16/12/20016.

Ik zou deze familiale verzekering BA nu willen koppelen aan mijn brandpolis bij Ethias en vermits ik niets ben met 2 verzekeringen familiale BA zou ik de overeenkomst die ik nu heb ondertekend bij Vivium nog graag voor de aanvang willen annuleren.

Mijn vragen aan dit forum:

Is dit nog mogelijk zonder kosten? Opmerking: vermits we nog maar 11/9/2016 zijn, zijn nog drie maanden te gaan alvorens het contract effectief zou starten!

Ben ik nu toch verplicht om deze overeenkomst na te leven, en wat zijn de gevolgen als ik nu reeds meld dat ik de overeenkomst niet wil aangaan?

of is het beter dat ik deze verzekering toch 1 jaar behoud en 3 maanden voor de vervaldatum kosteloos opzeg?

Graag kreeg ik hierover wat advies van leden van dit forum.

dank bij voorbaat
Inina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 12 sep 2016 09:40

3 maanden voor de vervaldag kun je opzeggen, dit mag ook voor het ingaan inderdaad.
Als je vandaag nog opzegt (aangetekend), gaat de verzekering niet in.
Vandaag moet je wel nog je beslissing nemen, aangezien de inhoud van een aangetekende brief pas gekend dient te zijn na 3 dagen.
Meld er wel duidelijk in dat je de overeenkomst nog voor het ingaan al wilt opzeggen, en niet pas volgend jaar.

Keuze welke verzekering je neemt, is aan jou, maar je moet vandaag nog beslissen.

basejumper

#3 , 12 sep 2016 13:18

Blaatpraat

Waar haal je die argumentatie? Het contract moet nog aanvangen dus kan je het niet opzeggen. Maar de overeenkomst is wel getekend dus kan je er niet zomaar onderuit. Mijns inziens kan je de overeenkomst pas opzeggen wanneer ze loopt en dus tegen 16/12/2017.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

bosprocureur

#4 , 12 sep 2016 13:40

Hmmm.

Ik meen nog gezien te hebben dat zo'n opzeg, nog voor de ingangsdatum, aanvaard werd. Wishful thinking van mijnentwege ?

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 sep 2016 14:02

bij arbeidsovereenkomsten kan dit zeker, gezien er altijd een opzeg mogelijk is. Mogelijks is daar de verwarring.

Blaatpraat

#6 , 12 sep 2016 14:02

Bij verzekeringen ook, vorig jaar nog maar toegepast...

Terug naar “Consumenten Koop”