Verkoopsovereenkomst wagen verbreken

kwast
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoopsovereenkomst wagen verbreken

#1 , 06 sep 2016 17:54

Dag Forumleden,

Ik heb 2 weken geleden een wagen gekocht van een particulier waarvan de levering eind deze maand ging doorgaan.
De verkopen liet mij daarnet in een mailtje weten dat hij de wagen toch niet wilt verkopen.
We hebben een verkoopovereenkomst met zijn gegevens, mijn gegevens en de gegevens van de wagen, de prijs etc..
Wat kan ik hier tegen doen want ik heb de desbetreffende wagen echt nodig..

Alvast bedankt voor de tips en adviezen!

Vriendelijke groeten,
Kris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 07 sep 2016 07:39

Jullie hebben een overeenkomst. Hij is verplicht u die wagen te verkopen.

Indien hij blijft weigeren kunt u hem dagvaardigen. De rechter zal hem dan dwingen om de verkoop door te laten gaan en u een schadevergoeding toe te kennen.
De gerechtskosten zal u moeten voorschieten, maar die zal u achteraf terugkrijgen van de tegenpartij.

een advocaat is hier overbodig.
Een eerste stap is hem een AS versturen waarin u eist dat de verkoop doorgaat zoniet zal u hem dagvaardigen voor de bevoegde rechtbank. (vredegerecht)
Indien u moet dagvaardigen zal u een gerechtsdeurwaarder moeten contacteren die u dan verder zal helpen.

Lanox

#3 , 07 sep 2016 09:34

Als er een voorschot betaald is kan de verkoper van de overeenkomst afzien door dit voorschot dubbel terug te betalen.

Reclame

Franciscus

#4 , 07 sep 2016 23:20

Burgerlijk wetboek
Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”