Garantie of niet ?

Veloken
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Garantie of niet ?

#1 , 05 sep 2016 21:51

Ik ga hier al even de vraag stellen voor ik er mee naar de garage ga.

Begin juli heb ik een vw crafter gekocht, van het moment dat ik er vertrek bij de aankoop krijg ik foutcode dat er 2 gloeibougies defect zijn. Na een maand eindelijk vervangen in garantie. Heb wel maar 3 maand gekregen. Ondertussen wat km gereden en elke 800km moet er 0,5L olie bij. Dus ik verwittig de garage en die geeft me 5 l mee. Ik wist al wat het probleem is en deel dit mee. Het is een lek inwendig in de turbo, dus die moet hij vervangen in garantie. Hij zegt OK als ik de werkuren betaal? Volgens mij kan dit niet. Garantie is garantie. Nu een week later begint de waterpomp te lekken, valt dit onder garantie?

Heb tot eind september garantie op de motor.

Mvg
Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 06 sep 2016 09:18

Ik merk hier toch een aantal foutieve zaken op:

Op een auto heb je recht op 2 jaar garantie.
In geval van tweedehands mag deze ingekort worden tot 1 jaar, en niet korter.
3 maanden garantie kan dus niet.
Bij gebrek aan een correcte garantie, wordt dit automatisch 2 jaar.

Al de problemen die je hebt, vallen onder garantie alvast.
Verkoper moet zorgen dat dit opgelost geraakt, kostenloos voor jou, binnen een normale tijdspanne.

Ik vermoed dat je nog problemen gaat hebben met deze verkoper.
Je kan daarom wel al stappen ondernemen via de overheid (werkt traag).

https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/nl/welkom (hier kan je verkoper melden ivm de foutieve garantie)
http://www.consumentenombudsdienst.be// ... nformulier (hier kan je klachten sturen als de verkoper de garantie niet goed uitvoert, wat nu al het geval is met zijn voorstel)

sloeberken

#3 , 06 sep 2016 09:27

Ben je handelaar of particulier.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Veloken
Topic Starter

#4 , 06 sep 2016 10:51

@ Sloeberken : Ik ben particulier.

@ Blaatpraat : thx voor de info.

Gebruiker21

#5 , 06 sep 2016 11:27

Is de wagen nieuw of tweedehands? Is de verkoper een officiële VW dealer?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#6 , 06 sep 2016 11:43

Ben je handelaar of particulier.
Dan ben je beschermd door de consumenten wetgeving.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... 86PU5iLSUk
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Veloken
Topic Starter

#7 , 06 sep 2016 13:35

Tweedehands lichte vracht bij garage gekocht. Maar geen officiële VW garage.

jef007

#8 , 06 sep 2016 17:01

ga naar de website van FOD economie, zoek rubriek "garantie"
print één en ander af en stap daarmee naar de garagist!

Veloken
Topic Starter

#9 , 07 sep 2016 00:05

Thx voor de vele info. Ga alles proberen.

Veloken
Topic Starter

#10 , 07 sep 2016 19:20

dit heb ik zowat gevonden op het net ondertussen

*Op welke consumptiegoederen is de wettelijke garantie van toepassing?

De wettelijke garantie geldt voor alle lichamelijke roerende voorwerpen zoals auto’s, koelkasten, meubels, dieren, … met uitzondering van:
• water, gas en elektriciteit;
• goederen die in uitvoering van een beslag of gerechtelijk zijn verkocht.
De wettelijke garantie geldt niet voor onroerende goederen.

*Hoe lang is de garantietermijn?

De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit van het geleverde goed wordt vastgesteld binnen de 2 jaar vanaf de levering van het goed.
De wettelijke garantie begint te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument.
• Indien het goed defect gaat binnen de eerste zes maanden na de levering, wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.
• Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering.
Voor tweedehandsgoederen kan de garantietermijn worden verkort, maar hij mag niet korter zijn dan 1 jaar.

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn.

Veloken
Topic Starter

#11 , 07 sep 2016 19:31

hier specifiek voor auto's een heel goed overzicht gevonden, ik dacht ik zet het er even bij moest iemand dezelfde vragen hebben.

http://www.zichtopuwautogarantie.be/go. ... -nlbe.html

Terug naar “Consumenten Koop”