Lichte vracht blijkt geen echte lichte vracht...

Pkh
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Lichte vracht blijkt geen echte lichte vracht...

#1 , 01 sep 2016 02:27

Beste juristen,

Ik heb een vraagje ivm de aankoop van een tweedehandsauto.

Even een situatieschets:

Ik ben nog student maar ik heb een klein centje kunnen bijeen sparen en gezien ik enorm gepassioneerd bezig ben met paarden leek het mij fijn om een auto te hebben die een paardentrailer kon trekken. Dus, rekening houdend met mijn budget, ben ik op zoek gegaan naar een tweedehands lichte vracht auto (gezien de fiscale voordelen).

Via Kapaza ben ik terechtgekomen bij een garage in Zedelgem die handelt in zwaardere (Amerikaanse) auto's.

In het zoekertje werd een jaar garantie beloofd (staat tevens ook op hun site) en het leek mij wel wat om een kijkje te wagen. Ik had kennissen meegenomen voor een second opinion (gezien ik daar een absolute leek in ben) en op de papieren stond netjes vermeld "lichte vracht".

Om een lang verhaal kort te maken; een jaar garantie kreeg ik niet want daarvoor moest een extra verzekering? afgesloten worden en moest ik aardig voor bijbetalen. Ik kreeg 3 maand garantie (stond zelfs niet op de factuur).
Op advies van mijn kennissen toch doorgegaan met de koop, verzekering geregeld, auto betaald en opgehaald en gisteren mee naar de keuring gereden.
U kan u wel voorstellen dat ik haast een zenuwinzinking kreeg toen mij verteld werd dat de auto technisch wel een lichte vracht was maar dat ik geen fiscale voordelen genoot wegens een tekort aan laadruimte (de auto heeft twee zadels achteraan). Dit betekent dat de jaarlijkse premie van een kleine €150 plots naar €1250 schoot... Slik!

Meteen de garagist gebeld. Hij geloofde er niets van en beweerde dat de auto een uitzondering was en werd kwaad dat ik de auto weer liet keuren (was achteraf gezien een foutje van de keuring zelf maar ondertussen wist ik wel dat ik hoge bedragen op tafel mocht leggen)...

Nu, na 5uur aan de telefoon gehangen te hebben (jaja u leest het goed!) krijg ik twee opties van de garagist (verkoper).
- ofwel houd ik de auto en stort hij ter compensatie €500 terug op mijn rekening
- ofwel breng ik de auto terug en krijg ik het gehele bedrag terug €6900)

Nu, hoe dan ook, de auto heeft op mijn naam gestaan, de verzekering is betaald en de hoge jaarlijkse taks zal sowieso betaald moeten worden. Hiervan zou ik een deel terugkrijgen na enkele maanden, heb ik verstaan. Maar hoe dan ook ben ik minstens €600 kwijt aan een auto waar ik dan 5 dagen mee heb rondgereden... Wat een zeer zware dobber is...

Ik ben een beetje ten einde raad en iedereen raadt mij iets anders aan. Please help?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pkh
Topic Starter

#2 , 01 sep 2016 02:31

Even bij vermelden. Het is ook mogelijk om de auto te laten ombouwen naar lichte vracht maar dit betekent extra kosten en de jaarlijkse taks van dit jaar zal hierdoor niet verminderen.

denlowie

#3 , 01 sep 2016 05:13

1/ als je een auto tweede hands koop bij een handelaar heb je altijd je garantie zonder meer prijs, dit moet zelfs niet op de factuur vermeld te zijn !
2/ de wagen moet gekeurd zijn door de handelaar voor verkoop !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW

#4 , 01 sep 2016 08:34

Het is een lichte vracht, omdat het zo ingeschreven staat. Of het fiscaal ook een lichte vracht is, is iets dat u zelf moet nakijken. Staat er op de overeenkomst "lichte vracht" of specifiek "fiscaal lichte vracht"? In het eerste geval, zou ik zijn compensatie gewoon aanvaarden, veel meer gaat u er niet uit krijgen.

Hij maakt uiteraard fouten tegen de garantiewetgeving, maar dat is hier niet relevant.

Pkh
Topic Starter

#5 , 01 sep 2016 09:34

De auto is gekeurd voor verkoop. Er staat eveneens lichte vracht op.

Mondeling is meermaals gezegd dat de wagen fiscale voordelen genoot. Maar daar ben ik uiteraard niets mee gezien het niet op papieren staat...

mava105

#6 , 01 sep 2016 09:49

Enen terzijde: een wagen heeft achteraan geen zadels maar zetels. :lol:

LeenW

#7 , 01 sep 2016 10:18

De auto is gekeurd voor verkoop. Er staat eveneens lichte vracht op.

Mondeling is meermaals gezegd dat de wagen fiscale voordelen genoot. Maar daar ben ik uiteraard niets mee gezien het niet op papieren staat...
Ja, daar bent u inderdaad niets mee als het een blijvend geschil wordt. Maar omdat hij toch een serieuze geste doet, denk ik dat hij niet ter kwader trouw heeft gehandeld.

BrainTrain

#8 , 01 sep 2016 11:11

dus als ik het goed begrijp heb je de optie tussen:
- een compensatie van 500 euro + dan de kosten om hem om te bouwen en een eenmalig verlies van 600 euro;
- een compensatie van 500 euro, hem niet ombouwen en jaarlijks 1.250 euro tax
- de auto terugbrengen, geen jaarlijkse kost van 1.250 euro, geen ombouwkosten, maar een eenmalig verlies van 600 euro, "for a lesson well learned".

Ik zou voor de laatste optie gaan.

sloeberken

#9 , 01 sep 2016 11:37

Om een lang verhaal kort te maken; een jaar garantie kreeg ik niet want daarvoor moest een extra verzekering? afgesloten worden en moest ik aardig voor bijbetalen. Ik kreeg 3 maand garantie (stond zelfs niet op de factuur).
Even terzijde, als er geen garantie termijn op u factuur vermeld staat heb je 2 jaar garantie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur

#10 , 01 sep 2016 12:30

ook voor een tweedehands ?

sloeberken

#11 , 01 sep 2016 19:31

De verkoper bepaalt of ik recht heb op 1 of 2 jaar garantie?

Het moet wel expliciet in de verkoopovereenkomst staan dat de garantie ingeperkt wordt tot 1 jaar. Als dat niet duidelijk in de overeenkomst staat, heb je recht op 2 jaar garantie. 1 jaar is dus het minimum.

Daarnaast kan de verkoper ook nog een contractuele of commerciële garantie geven bovenop de wettelijke garantie, bijvoorbeeld een garantie op bepaalde onderdelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Van Camp

#12 , 02 sep 2016 09:21

De verkoper bepaalt of ik recht heb op 1 of 2 jaar garantie?

Het moet wel expliciet in de verkoopovereenkomst staan dat de garantie ingeperkt wordt tot 1 jaar. Als dat niet duidelijk in de overeenkomst staat, heb je recht op 2 jaar garantie. 1 jaar is dus het minimum.
Beste,

Klopt. Het zelfde geldt wanneer de verkoper in zijn contract een kortere termijn heeft voorzien dan 1 jaar. In dit geval hebt u eveneens 2 jaar waarborg (Antwerpen 28 april 2014, NJW 2014, 701).

Bovendien kan u zich na deze korte garantietermijn nog steeds beroepen op de leer van de verborgen gebreken (Gent 29 juni 2011, DCCR 2012, afl. 94, 90).

Mvg,

Van Camp

Sirkii

#13 , 02 sep 2016 21:06

Een auto is fiscaal "lichte vracht" als de lengte van de laadruimte minstens 50% van de afstand tussen de assen is. Indien er een tweede zetelrij aanwezig is moet de cabine volledig afgesloten zijn van de laadruimte. Enige uitzondering zijn de pick-up s met dubbele zetelrij.

Slechts een tweetal jaar - ergens eind vorige eeuw - werden luxeSUV s die voorzien waren van een hondenrek plots fiscale camionettekes. Overheid heeft gelukkig vlug haar dwaling ingezien.

Waarschijnlijk moet uit uw amerikaan de tweede zetelrij verwijderd worden en dan herkeurd worden met 2 zitplaatsen om fiscaal ook een LV te zijn. Hoedanook heb j m nu ingeschreven met personenwagenfiscaliteit en zal je BIV en verkeersbelasting betalen voor de maand(en) dat hij ingeschreven is.

Als je de wagen wil houden vraag dan eens wat omzetting tot LV 2 plaatsen kost.

Terug naar “Consumenten Koop”