Afgelopen maand heb ik bij een merkgarage een nieuwe wagen aangekocht. Aanvankelijk ging ik voor een stockwagen (grote korting + snelle levering), maar toch heb ik me laten verleiden tot een wagen van de garage zelf en dus niet van de importeur. De prijs voor mij was beter en de auto was net aangekomen van de fabriek op de kaai.
De verkoper garandeerde een snelle levering en de leveringsdatum werd vastgeprikt op eind juli. In dit geval was dat één van de redenen om tot aankoop over te gaan. Meteen bij het ondertekenen werd aangegeven dat de auto toch nog niet was aangekomen op de kaai en daardoor de levering plaats zou kunnen vinden begin augustus. Inmiddels heb ik, na wat heen en weer mailen en bellen vernomen dat de auto pas in de tweede helft van augustus mogelijks aankomt op de kaai. Levering ten vroegste begin september.
Kort gezegd ben ik dus voorgelogen door de verkoper en moet ik in plaats van 17 dagen leveringstermijn, rekening houden met 50+ dagen leveringstermijn. Ik heb al proberen overleggen met de dealer (zonder bedreigingen) om alsnog een stockwagen te nemen, maar in dit geval zou mijn overnameprijs dalen "wegens het wegvallen van premies die van het merk zelf uit komen". Het gaat hier om een wagen van 2 jaar oud die overgenomen wordt en waarvoor rechtstreeks werd gebeld naar de opkopers, ik geloof er op zijn zachtst gezegd dus geen fluit van. Een recyclagepremie is hier bijvoorbeeld niet van toepassing.
Dat er langer moet worden gewacht is niet aangenaam, maar vooral het voorgelogen worden steekt me nogal. Wees dan eerlijk daarin dan gaan we daar niet over struikelen. Een verkoper heeft inmiddels (telefonisch) het woord compensatie al laten vallen, maar niets concreet. Daarom overweeg ik de ontbinding van de verkoopovereenkomst: volgens de voorwaarden mogelijk wanneer de leveringstermijn met een maximum van 25% wordt overschreden (in dit geval 300%) en met recht op een schadevergoeding die maximum 15% van de totale prijs kan bedragen. Dat komt uit op maximum 4200 euro.
De vraag is hoe eenvoudig het is om dit te verwezenlijken. Het staat als een paal boven water dat de overnameprijs die ik momenteel krijg in combinatie met een zeer hoge korting, niet te verkrijgen is ergens anders. Ik heb vijf dealers gedaan waarbij deze 1000 euro hoger uit kwam dan alle anderen qua overnameprijs. Bovendien was de korting hier ook 1500 euro hoger.
Als ik deze stap onderneem en de garage probeert het intern te regelen (toch stockwagen of andere wagen, hogere korting, ...) is het nadeel dat je daar toch steeds moet teruggaan met je wagen voor service en garantie, iets waar ze zelf niet te happig op zullen zijn vrees ik.
Wie kan me hier advies in geven?