nieuwe distributieriem gebroken, motor kapot, help

Cartouchke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

nieuwe distributieriem gebroken, motor kapot, help

#1 , 20 jun 2016 12:32

Beste, graag jullie advies ivm volgend serieus probleem: Na steken distributieriem bij erkende garage, distributieriem gebroken, wagen rijdt niet meer en al achtste week in garage!!

Hierbij het volledige verhaal
Tweedehandswagen gekocht van particulier: wagen van 8 jaar oud met 41000 km, gekeurd geleverd, carpass, wagen in prachtstaat van ouder koppel (aankoop 29/02). Geen onderhoudsboekje. Wagen rijdt perfect! Geen krasje te zien, wagen als nieuw.

Omdat wagen weining km heeft op 8 jaar laat ik preventief direct groot onderhoud uitvoeren en distributieriem nieuw steken bij erkende garage van het merk van de wagen, gebeurd op 21/03. Officieel factuur direct betaald.

Hierna beginnen de problemen; geluid bij het rijden. Terug naar zelfde erkende garage, deze zegt dat het aan de alternator ligt dat lawaai en herstelt deze op 16/04. Opnieuw factuur direct betaald. Geluid blijft, terug afspraak met zelfde garage genomen.
Voor datum van 3e afspraak breekt de distributieriem tijdens het rijden op 3/05, dus wagen rijdt niet meer. Zelfde garage haalt de wagen op. Krijgen papier mee van mechanieker dat probleem in garantie zal opgelost worden, eigenaar is op dat moment in verlof.
Garage laat motor reviseren en zegt dat er een tandwiel stuk is, dit moet van Fiat rechtstreeks komen en wachttijd loopt op, steekt nadien motor terug in de wagen, wagen start niet. Tot op heden geen oplossing.
Contact opgenomen met klantendienst Fiat en klacht geopend, deze melden mij vandaag 20/6 dat de dieselpomp nu zal gereviseerd worden en dat ik meer zal weten eind deze week. Indien dat niet het probleem is, zullen zij verderzoeken.
Rechtsbijstand verzekering wil niet tussenkomen.
Klantendienst Fiat wil enkel opvolgen tot wagen terug rijdt. Ik heb geen vervangwagen gekregen, was er niet zeiden ze. Klantendienst zegt dat zij van deze wagen de historiek van voor mijn aankoop niet weten en volgen enkel op tot hij terug rijdt en nemen verder geen verantwoordelijkheid en zeggen dat de distributieriem na 4 jaar had moeten gestoken worden.

Mijn vragen: Wat nu?? advocaat raadplegen? Ondertussen 8ste week geen wagen? In welke staat komt deze motor terug en wat met verdere problemen nadien moest hij terug rijden? Dit probleem begint behoorlijk uit de hand te lopen en op mij gezin te wegen!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 20 jun 2016 12:59

Begin met een AS en stel de garage in gebreke, hou het kort en zakelijk.
Indien geen gevolg of antwoord binnen een aanvaardbare manier zal je best een raadsman raadplegen.
De herstelling is zeker onder garantie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Ice
Berichten: 240

#3 , 22 jun 2016 11:33

Omdat wagen weining km heeft op 8 jaar laat ik preventief direct groot onderhoud uitvoeren en distributieriem nieuw steken bij erkende garage van het merk van de wagen, gebeurd op 21/03. Officieel factuur direct betaald.

Hierna beginnen de problemen
Duidelijk dat er wat fout liep bij de garage....inderdaad aangetekend in gebreke stellen van de merkgarage die zelfs niet correct een distributieriem kan vervangen? :shock: Vakbekwaamheid van die garage??
Klantendienst zegt dat zij van deze wagen de historiek van voor mijn aankoop niet weten en volgen enkel op tot hij terug rijdt en nemen verder geen verantwoordelijkheid en zeggen dat de distributieriem na 4 jaar had moeten gestoken worden.
Vijgen na Pasen! Trouwens: een distributieriem wordt doorgaans vervangen bij 100.000km......en of dat 4 jaar is of minder of meer, maakt niks uit; duidelijk dat die klantendienst de verantwoordelijkheid wil afschuiven.

En rechtbijstandsverzekering hebben maar er geen beroep op kunnen doen?
Waarvoor betaal je dan rechtsbijstand als je er geen beroep kan op doen als je het nodig hebt? Maar lees je polis eens? Vooral de kleine lettertjes en de clausules...

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6891

#4 , 22 jun 2016 13:21

Zoals ICE hierboven zegt, er is duidelijk iets misgelopen bij de garage; kan gebeuren, maar daar zouden ze ook voor moeten verzekerd zijn. Een distributieriem die springt kan inderdaad heel wat schade meebrengen, maar de fout kan ook gebeurd zijn bij het vervangen van de alternator (was dat nodig?).

Voor de rest, zie hierboven bij Sloeberken. Wacht niet.

Cartouchke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2016 19:27

Heel hard bedankt voor het lezen van mijn post en jullie reactie en advies!
Ondertussen eerstelijns juridisch advies gevraagd: resultaat: volgens hun kan een raadsman enkel druk uitoefenen in dit geval en wordt het bewijzen van de fout van de garage ivm de distributieriem zeer moeilijk. Blijkbaar ben je afhankelijk van de goodwill van de garage en zou je moeten afwachten.
Ik hou jullie op de hoogte van de (hopelijk snelle) ontknoping.

bosprocureur
Berichten: 6891

#6 , 22 jun 2016 21:28

Sta me toe aan dit advies te twijfelen. Een distributieriem die net vervangen is, en die springt? Het eerste waar ik dan aan denk is foutje van de garage. Een kleine afwijking in de afstelling is voldoende, verkeerde spanning van de riem (??? ook de alternator ??) .....

Probeer een uw licht op te steken bij problemcar.nl (bij opgeven van het merk, hou er rekening mee dat F dikwijls modellen gemeen heeft met o.a. Peu**. of Cit *** .)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 22 jun 2016 23:35

Heel hard bedankt voor het lezen van mijn post en jullie reactie en advies!
Ondertussen eerstelijns juridisch advies gevraagd: resultaat: volgens hun kan een raadsman enkel druk uitoefenen in dit geval en wordt het bewijzen van de fout van de garage ivm de distributieriem zeer moeilijk. Blijkbaar ben je afhankelijk van de goodwill van de garage en zou je moeten afwachten.
Ik hou jullie op de hoogte van de (hopelijk snelle) ontknoping.
Eigenaardige redenering van die eerstelijns jurist.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jun 2016 09:59

Heel hard bedankt voor het lezen van mijn post en jullie reactie en advies!
Ondertussen eerstelijns juridisch advies gevraagd: resultaat: volgens hun kan een raadsman enkel druk uitoefenen in dit geval en wordt het bewijzen van de fout van de garage ivm de distributieriem zeer moeilijk. Blijkbaar ben je afhankelijk van de goodwill van de garage en zou je moeten afwachten.
Ik hou jullie op de hoogte van de (hopelijk snelle) ontknoping.
Beste,

Dit lijkt me een gebrek aan overeenstemming te zijn conform art. 1649ter van het Burgerlijk Wetboek, aangezien een nieuwe distributieriem een looptijd heeft van 120.000km (Gent 12 december 2011, NJW 2012, 602).

Mvg,

Van Camp

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 jun 2016 10:47

Correctie: juiste verwijzing is Gent 27 mei 2009, TGR 2009, 302 (i.p.v. Gent 12 december 2011, NJW 2012, 602).

Mijn excuses.

Mvg,

Van Camp

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jun 2016 08:23

Beste,

Het is best mogelijk dat de garage ten onrechte een nieuwe distributieriem gestoken heeft, aangezien vaststaat dat er maar 41.000km op te teller stond, terwijl deze een looptijd heeft van 120.000 km (zie Gent 27 mei 2009, TGR 2009, 302: stukgelopen motor door een gebroken distributieriem). Mogelijks is hier dan ook sprake van misleidende handelspraktijk in de zin van artikel VI. 97, 5° WER (vermeende noodzaak een bepaalde goed of onderdeel te vervangen).

Mvg,

Van Camp

Karanog
Berichten: 141

#11 , 26 jun 2016 09:47

Geen idee over welke Fiat het hier precies gaat, maar :

"Wanneer moet de distributieriem van de Punto vervangen worden?
De distributieriem van een Fiat Punto wordt altijd preventief vervangen tijdens een onderhoudsbeurt na een bepaald aantal kilometers of een bepaald aantal jaar.
Bij een Fiat Punto staat ongeveer 110.000km of 4 jaar voorgeschreven."

https://www.carsom.nl/distributieriem-v ... fiat/punto

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 jun 2016 11:03

Beste,

In het instructieboekje/onderhoudsboekje van je auto staat precies de vervangingstermijn vermeld: kilometrage en soms ook het maximaal aantal jaren. In het algemeen kan men stellen dat een distributieriem een normale levensduur heeft van 120.000km. De bewijslast over de noodzaak van vervanging ligt bij de garage.

Mvg,

Van Camp

bosprocureur
Berichten: 6891

#13 , 26 jun 2016 13:01

De discussie loopt hier wel voortdurend naast de vraag van TS.

TS heeft zelf gevraagd naar groot onderhoud + preventief vervangen van de distributieriem. De garage heeft dat dus niet zelf beslist. Zij hebben wel de opdracht aanvaard, en ofwel verkeerd uitgevoerd, ofwel een minder goede riem geleverd. En hier ligt juist hun fout. Garage is (of zou moeten) verzekerd voor zo'n dingen, en ergens moeten zij m.i. hun verantwoordelijkheid nemen.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 jun 2016 15:04

Beste,

De garage lijkt ook volgens mij inderdaad tegenover de klant aansprakelijk voor de gebroken distributieriem in de zin van artikel 1649quater, paragraaf 1, lid 1 van het Burgerlijk Wetboek ( Gent 27 mei 2009, TGR 2009, 302).

Mvg,

Van Camp

Guido C.
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 jun 2016 21:38

Beste,

Ik heb een maand geleden net hetzelfde voorgehad met mijn ford focus.

Ik kon mijn oren niet geloven toen de garage zei dat dit altijd kon gebeuren en ik de nieuwe motor moest betalen! Dat ging mij zo maar eventjes bijna 5000 euro kosten!

Ik heb mijn verzekering gebeld, die hebben mij een expert voorgesteld die ik onmiddellijk heb gebeld, hij heeft de kosten doorgestuurd voor de expertise naar de verzekering.

De volgende dag was hij al naar de garage gegaan en de garage in gebreke gesteld.

Hij heeft duidelijk kunnen aantonen dat de garage een fout gemaakt had, ik heb uiteindelijk nog 800 euro zelf moeten betalen omdat ik een nieuwe motor kreeg en mijn oude motor al 120000 km had.

Ik hoop dat je een goede onafhankelijke expert vind, indien niet stuur me een prive bericht dan geen ik de naam door.

Succes!

Terug naar “Consumenten Koop”