Rollend chassis wagen (wettelijke garantie)

Bert@E
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Rollend chassis wagen (wettelijke garantie)

#1 , 18 mei 2016 13:23

Dag,

Na wat lezen op dit forum raak ik er nog altijd niet aan uit, ik schets even de situatie;

Ik zou graag een rollende chassis/kas verkopen van een oldtimer als handelaar. De wagens in kwestie komen bv. van portugal,... (Warm klimaat) en worden enkel aangekocht voor de staat waarin de kas/chassis zich bevind. Nu zou ik deze graag met papieren verkopen. Wettelijk moet er dan garantie gegeven worden, maar wat als er bijvoorbeeld geen motor inzit,(geen interieur, geen kas,..) Andere handelaars spreken dan van "voor onderdelen" "ter restoratie" ,.... Is dit correct? Zoja waar staat dit ergens in het wetboek?

Veel van de wagens staan al 20jaar stil, zou me willen focussen op de "zoektocht" ervan niet de tijdrovende herstellingen of dergelijk...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 mei 2016 13:45

Als u hem als wagen wil verkopen (en dus niet voor onderdelen), kunt u steeds verkopen met vermelding op de factuur: in de staat waarin de wagen zich bevindt, zijnde [uw waslijstje aan gebreken]. Als u geen motor verkoop, kan de klant ook niet klagen dat er geen motor in zit. Anderzijds als de stuurstang afbreekt, moet u daar uiteraard wel de wettelijke garantie op geven.

Bert@E
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2016 14:01

Maar dus "verkopen voor onderdelen" is legaal? Zou de persoon indien hij dit wil de wagen dan nog kunnen inschrijven?

Alvast bedankt

Reclame

Sirkii

#4 , 18 mei 2016 21:41

Je verkoopt hem "voor onderdelen of voor opmaak". Opdat de koper m nog zou kunnen inschrijven moet je de papieren bijleveren (vorig inschrijvingsbewijs). Gelijkvormigheidsattest is leuk maar niet nodig voor inschrijving als oldtimer. Zonder papieren krijgt de koper m niet ingeschreven.

Terug naar “Consumenten Koop”