Voorschot op hond

Gerrit
Topic Starter

Voorschot op hond

#1 , 13 okt 2008 19:25

Hallo,

Wij hebben op vrijdag 10.10.2008 een voorschot van 50 euro betaald voor een puppy bij een particulier.
Vandaag heeft deze ons opgebeld met het nieuws dat de koop niet kan doorgaan omdat de schoonvader dit hondje wil....
Ze zouden het voorschot zo snel mogelijk terug storten....
De verkoper heeft ons een handgeschreven briefje meegegeven met de vermelding : 50 euro voorschot ontvangen voor pup,
kruising chihuahua / mops.
Reu.(witte stip op neus)
nog 150 euro te betalen bij afhaling op zaterdag 20/10/2008.

Naam en handtekening.

Kunnen wij dit hondje toch nog krijgen?
Heeft dit briefje enig nut?
Mijn vriendin had al tal van spulletjes gaan halen en is er nu echt het hart van in...tranen tranen en nog eens tranen...

Alvast bedankt voor de snelle reactie.

Gerrit & Liesbeth en kleutertje Phebe

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 14 okt 2008 09:10

Dat briefje dat u gekregen heeft is een overeenkomst in de juridische zin van het woord. De verkoper is u verplicht de hond te leveren, u heeft immers een heel sterk instrument in handen.

Het principe is heel duidelijk, zodra er overeenstemming is tussen de partijen komt er een overeenkomst tot stand. Deze moet nageleefd worden. Mondelinge overeenkomsqten zijn moeilijk te bewijzen, maar u heeft een briefje.

Ik raad u aan om de mensen in kwestie een aangetekend schrijven te sturen, met daarin de eis om zoals overeengekomen de hond te leveren. Doen ze dat niet, kan u zich wenden tot de vrederechter.

Lex

#3 , 14 okt 2008 09:35

Feit is dat er een koop is(zie reply van Beachcomber), maar loont het wel de moeite om (al) uw energie hierin te stoppen? Een AZ sturen, eventueel de rechter erbij halen...en zelfs wanneer de rechter er aan te pas komt, dan nog bent u niet zeker dat u DIE hond zal/kan krijgen. Kan u geen ander hondje krijgen bij die particulier...eventueel tegen een verlaagde prijs?

Ik vermoed dat je dochtertje die hond koos omwille van die witte stip op zijn neus...als ouder kan U voor 'de verdwenen stip' toch wel iets voor verzinnen...niet?

Ik heb zelfs 4 kinderen, de oudste wordt 10 jaar, de jongste is bijna 20 maand en heb me al dikwijls in bochten moeten wringen om mijn beloftes te kunnen houden en ze tevreden te stellen...mijn kinderen zijn daarom niet minder gelukkig!

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”