Contractbreuk of niet?

Philippe.godfroid
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Contractbreuk of niet?

#1 , 26 mar 2016 19:12

Ik heb begin december een volkswagen tiguan besteld. Leveringsdatum eind april. Gisteren werd ik door de garage opgebeld met de mededeling dat de kleur die ik gekozen heb niet meer leverbaar is. Ik moet een andere kleur kiezen, maar er zijn slechts drie kleuren meer beschikbaar. Lichtgrijs, donkergrijs en zwart. Ik wil geen enkele van die kleuren hebben . Wat nu? Kan ik dit koopcontract verbreken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 26 mar 2016 19:14

Als de kleur specifiek vermeld is op de bestelbon, ja.

asperger

#3 , 26 mar 2016 19:38

Maar lees eerst eens goed de kleine lettertjes want, ja, ik vrees dat.......
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Lasto
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 mar 2016 09:37

Als je vraag is of je akkoord moet gaan met een wagen in een andere kleur, denk ik dat het antwoord negatief is. Over het algemeen wordt aanvaard dat de kleur van een wagen bij de aankoop een essentieel element is van de koop (en dus meer dan louter een klein detail), zodat je zeker kan weigeren akkoord te gaan met een wagen in en andere kleur.

Anderzijds is er ook de vraag of de autoleverancier wel onder de overeenkomst uit kan om deze reden. Wanneer je een koop sluit, zijn beide partijen verplicht hun verbintenissen na te komen. Een professionele autoleverancier wordt verondersteld te kunnen inschatten in welke kleur(en) de auto's kunnen geleverd worden. In principe dient de leverancier dus te leveren wat je besteld hebt. Kan dat om een of andere reden niet, kan er eventueel een schadevergoeding worden gevraagd. Alles hangt af van wat er contractueel is overeengekomen..

mava105

#5 , 28 mar 2016 10:48

Waarschijnlijk probeert de garage nog enkel stockwagens kwijt te raken. Op de site van VW zijn er 9 (negen) kleuren beschikbaar voor de Tiguan 2016
http://viewer.zmags.com/publication/8d5 ... d5f8f2a/32
Sta dus op uw strepen en eis de door u gekozen keur.

Franciscus

#6 , 28 mar 2016 23:15

Vergeet niet de pagina's af te drukken. Voor u gaat praten met de dealer.

Terug naar “Consumenten Koop”