Prijs mondeling overeengekomen wijkt af van gefactureerd bedrag

STVA
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Prijs mondeling overeengekomen wijkt af van gefactureerd bedrag

#1 , 21 mar 2016 12:44

Ik contacteerde bedrijf X voor een onderhoud te laten uitvoeren van onze ventilatie-unit. Tijdens dit gesprek werd me geïnformeerd dat dit 120 euro kost INCLUSIEF het vervangen van de filters. Wanneer ik het type van mijn toestel doorgeef, verzekert de verkoper me dat ze de meeste type filters in stock hebben in de bestelwagen en tijdens het onderhoud meteen vervangen kunnen worden. Ik ga akkoord met deze prijs en maak een afspraak.

Men komt de ventilatie reinigen en wanneer men klaar is leggen ze me uit dat ik een zeer duur ventilatiesysteem heb dat normaal gezien niet particulier aangekocht wordt. Om die reden zijn de filters niet voorradig, maar deze gaan ze bestellen. Ik onderteken een bon waarop staat: "onderhoud uitgevoerd, filters te bestellen".

Na een week ontvang ik een factuur van 126 euro voor het uitvoeren van het onderhoud. Ik stuur bedrijf X een mail met de opmerking dat ik de factuur zal betalen na het leveren van de filters. Hun antwoord 'kosten onderhoud zijn steeds EXCLUSIEF bijkomende onderdelen'.

Ik heb de persoon bij wie ik de afspraak gemaakt heb, gebeld en geconfronteerd met onze mondelingen afspraak. Zijn antwoord is hierop "ik moet van de zaakvoerder nu zeggen dat het exclusief filters is". Ik wil dus graag een gesprek met de zaakvoerder maar die weigert dat. Dan zijn er heel wat mailtjes gevolgd. Slechts wanneer ik na enkele mailtjes de bon in bijlage stuur, beweert de zaakvoerder ineens dat ik de filters besteld heb op het moment dat ze het onderhoud zijn komen uitvoeren.

Ondertussen lopen de aanmaningskosten op...

Wat zijn mijn rechten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 21 mar 2016 12:49

Om te beginnen moet u de factuur AANGETEKEND protesteren om aanmaningskosten te vermijden. Ik vermoed dat u de factuur tot nu toe dus niet officiëel geprotesteerd hebt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

STVA
Topic Starter

#3 , 21 mar 2016 12:52

Bedankt voor uw snelle reactie! Ik heb deze via mail geprotesteerd. Nu het duidelijk is dat de zaakvoerder bij zijn standpunt blijft en geen oplossing wil zoeken, was ik van plan morgen de factuur aangetekend te protesteren.

Reclame

LeenW

#4 , 21 mar 2016 12:55

Maar als ik het goed begrijp, gaat het om een verschil van 6 euro?

STVA
Topic Starter

#5 , 21 mar 2016 13:04

Dag Leen,

Neen het gaat erom dat de filters niet geleverd zijn en de afspraak was 120 euro inclusief filters. Ik heb opgezocht wat deze kosten: 80 euro.
Hoe ik de situatie zie: de verkoper aan de telefoon heeft de standaard prijs van 120 euro inclusief filters gegeven. Ter plekke beseffen ze dat ik een duur en niet courant ventilatietoestel heb waarvoor ze geen filters in voorraad hebben. Ik vermoed dat de filters voor ons toestel dus ook duurder zijn dan wat zei verwacht hadden. Daarop heeft de zaakvoerder volgens mij beslist om te doen alsof het onderhoud altijd zonder filters wordt aangerekend.

Omdat ik dan de bon in bijlage gestoken had waarop duidelijk staat 'filters bestellen' beweert de zaakvoerder dat ik die tijdens het onderhoud pas besteld heb. Maar daar is absoluut niets van aan... Dus zowel de verkoper aan de telefoon als de 2 mannen die het onderhoud uitgevoerd hebben weten heel goed dat ik gelijk heb. En ontkennen dit ook niet als ik ze aan de lijn heb...

Als ik de factuur betaal en de filters afzonderlijk moet aankopen betaal ik dus uiteindelijk 126 + 80 euro ipv de 120 euro die afgesproken was.

Xenophon

#6 , 21 mar 2016 13:21

Het zal een probleem van bewijslast worden.

Feit is dat u waarschijnlijk geen bewijs hebt van de inhoud van het telefoongesprek maar u wel een bestelbon ondertekend heeft voor de filters en voor 'ontvangst' van het onderhoud waarop de firma zich kan baseren.

Staat ergens op die bon of in de algemene voorwaarden iets over het al dan niet inbegrepen zijn van de filters in de prijs van het onderhoud?

Eventjes niet juridisch maar als klant redenerend vind ik dat vreemd; ik heb in een pand een balansventilatie staan met o.a. een F9-filter met aktieve kool die ook niet gratis is en heb nog NOOIT meegemaakt dat de filters in de onderhoudskost zaten, die werden steeds apart aangerekend (maar werden wel meegebracht en dienden niet apart besteld te worden).

Indien de filter 80 Euro kost en het niet de eerste keer was dat u deze liet vervangen had u toch kunnen denken dat de verplaatsing, reiniging en de nieuwe filter samen meer dan 120 Euro gingen kosten lijkt me. Daarenboven kan u wel de factuur protesteren maar nooit voor het volledige bedrag, minstens dient de kost voor het onderhoud te worden betaald, te verminderen met het betwiste gedeelte indien u meent daar iets te kunnen over aantonen. Persoonlijk vrees ik dat u vrij zwak staat.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

STVA
Topic Starter

#7 , 21 mar 2016 13:28

We hebben het huis enkele maanden geleden gekocht en het was de eerste keer dat ik dit liet uitvoeren. Ik had daarom al wat offertes aangevraagd bij andere bedrijven en die lagen altijd rond de 150 euro en was telkens inclusief filter (staat op mail!). Dus als ik hoorde dat het bij dit bedrijf 120 euro was vroeg ik daarom nog eens expliciet, is dit inclusief filters. Ik vond dit dus geen abnormale prijs.
Ik heb ook voorgesteld de factuur te betalen minus de kosten van de filters maar hiermee gingen ze niet akkoord...

Xenophon

#8 , 21 mar 2016 13:38

Ok, dan begrijp ik het al beter. U kan steeds zelf een deel van de factuur betalen en in de vermelding zetten 'onbetwist gedeelte'. Indien u de zaak voor de rechtbank mocht laten komen zou ik u adviseren om ten eerste aangetekend te protesteren, ten tweede het onbetwiste gedeelte spontaan te voldoen, anders is de kans groot dat de rechter u als een gewone wanbetaler zal zien.

Staat er iets over de filters op de bestelbon of de algemene voorwaarden?

In uw plaats....zou ik betalen. En nooit meer zaken doen met de firma in kwestie. Indien de zaak voor de rechtbank mocht komen is het allesbehalve zeker dat u in het gelijk zal worden gesteld -gebaseerd op hetgeen ik tot nu toe lees- en indien u verliest komen er gerechtskosten, aanmaningskosten, verwijlinteresten en de rechtsplegingsvergoeding van de tegenpartij bij. Ik denk dan nog niet eens aan uw eigen tijd en kosten van verdediging. De vraag is: bent u bereid om een gokje te wagen dat u -ruw geschat- tussen de 1000 en 2000 Euro kan kosten als het verkeerd loopt, over een filter van 80 Euro?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

STVA
Topic Starter

#9 , 21 mar 2016 14:06

Ok. Dan zal ik de factuur maar gewoon betalen. Maar een slechte review hier en daar kunnen ze zeker op rekenen!
Kan ik de aanmaningskosten negeren?

LeenW

#10 , 21 mar 2016 14:21

Pas ook op met de slechte review dat u niets schrijft wat u niet kan bewijzen, zie de wetgeving rond laster en eerroof.

STVA
Topic Starter

#11 , 21 mar 2016 14:28

Dat weet ik... Maar ik wil niet dat er anderen in dezelfde val trappen als ikzelf. De scheldtirades van de zaakvoerder staan trouwens op mail. Ik heb mijn lesje nu wel geleerd. Bedankt voor het advies!

sloeberken

#12 , 21 mar 2016 15:31

Is het volledig mondeling, of heb je het ook op email.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Joeri_J

#13 , 21 mar 2016 16:30

Is uit de scheldtirades van de zaakvoerder niets te halen waarmee hij aantoont dat er mondeling akkoord was?

Franciscus

#14 , 24 mar 2016 01:33

En als u belt het gesprek opnemen.

STVA
Topic Starter

#15 , 24 mar 2016 16:53

Eerste gesprek helaas allen per telefoon. De scheldtirade achteraf is opgenomen...

Terug naar “Consumenten Koop”