wanprestatie - overmacht of niet?

Beatrice1
Topic Starter

wanprestatie - overmacht of niet?

#1 , 07 mar 2016 22:06

Hallo,

Graag had ik jullie mening over het volgende.
Iemand bestelt een nieuw raam bij een firma. Er wordt een leveringstermijn overeen gekomen (en vermeld in de offerte/bestelling), maar deze wordt niet gerespecteerd. Na enkele herinneringen en een ingebrekestelling (waarbij de klant zegt zich bevrijd te zien van het contract) komt er eindelijk reactie en laat de firma weten dat de termijn niet gerespecteerd kon worden door ziekte. De firma roept dus overmacht in en zegt dat de kosten voor het materiaal zullen moeten betaald worden.
Nu vraag ik mij af of ziekte in dit geval kan worden beschouwd als overmacht, en of het hierbij iets uit maakt of het bedrijf een eenmansfirma is.
De firma kan in dat geval dus geen vervanger sturen, tenzij ze beroep doet op een onderaannemer.

Wat denken jullie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87

#2 , 07 mar 2016 22:11

Over welke data spreken wij?

Beatrice1
Topic Starter

#3 , 07 mar 2016 22:22

Weet ik niet precies, zou ik moeten navragen. Levertermijn was 6 weken. Is inmiddels al lang verstreken, ik denk al in 2015.
Ingebrekestelling van vorige week.

Reclame

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 mar 2016 04:29

Staat er in de algemene voorwaarden zoals die vermeld zijn op de ondertekende overeenkomst of bestelbon een clausule i.v.m. overmacht waarin eventueel concrete omstandigheden / exoneratiebedingen worden geformuleerd die als overmacht kunnen gelden?

Staat er iets in vermeld over de gevolgen van het niet respecteren van de leveringstermijn?

Er wordt aanvaard -onder bepaalde voorwaarden- dat ziekte van een aannemer in een éénmanszaak een geval van overmacht kan uitmaken maar alles hangt af van de concrete omstandigheden (wanneer kwam de ziekte voor, hoe lang duurde/duurt deze). Wie overmacht inroept moet ook het bewijs ervan kunnen leveren.

In principe dient de rechter zich uit te spreken over de ontbinding van een overeenkomst indien partijen niet tot een akkoord komen (contractueel voorzien of minnelijk).

U kan eenzijdig verbreken maar dat gebeurt dan op eigen risico; minstens moet u vooraleer dit te doen een ingebrekestelling zenden en de aannemer een laatste kans geven binnen een redelijke termijn de werken te verrichten; daarenboven dient u te verbreken in omstandigheden waarin de rechter ook niet anders zou kunnen dan besluiten dat een verbreking gerechtvaardigd was. Vb: indien er geen dak meer op uw woning ligt en uw dakdekker breekt zijn been en is een maand buiten strijd dan kan u rechtmatig verbreken aangezien die werken niet kunnen wachten; indien het schuifraam van uw veranda aan verandering toe is dan is de urgentie van een andere orde.

In uw geval lijkt me het schoentje te knellen bij uw late ingebrekestelling. Heeft de aannemer te kennen gegeven de werken nog te willen uitvoeren? Indien ja overweegt u best dit alsnog te laten doen. Indien u ondertussen zelf een ander raam elders besteld heeft dan vrees ik dat u een probleem zou kunnen hebben.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Beatrice1
Topic Starter

#5 , 14 mar 2016 20:27

Bedankt voor de raad.

Terug naar “Consumenten Koop”