#4 , 08 mar 2016 04:29
Staat er in de algemene voorwaarden zoals die vermeld zijn op de ondertekende overeenkomst of bestelbon een clausule i.v.m. overmacht waarin eventueel concrete omstandigheden / exoneratiebedingen worden geformuleerd die als overmacht kunnen gelden?
Staat er iets in vermeld over de gevolgen van het niet respecteren van de leveringstermijn?
Er wordt aanvaard -onder bepaalde voorwaarden- dat ziekte van een aannemer in een éénmanszaak een geval van overmacht kan uitmaken maar alles hangt af van de concrete omstandigheden (wanneer kwam de ziekte voor, hoe lang duurde/duurt deze). Wie overmacht inroept moet ook het bewijs ervan kunnen leveren.
In principe dient de rechter zich uit te spreken over de ontbinding van een overeenkomst indien partijen niet tot een akkoord komen (contractueel voorzien of minnelijk).
U kan eenzijdig verbreken maar dat gebeurt dan op eigen risico; minstens moet u vooraleer dit te doen een ingebrekestelling zenden en de aannemer een laatste kans geven binnen een redelijke termijn de werken te verrichten; daarenboven dient u te verbreken in omstandigheden waarin de rechter ook niet anders zou kunnen dan besluiten dat een verbreking gerechtvaardigd was. Vb: indien er geen dak meer op uw woning ligt en uw dakdekker breekt zijn been en is een maand buiten strijd dan kan u rechtmatig verbreken aangezien die werken niet kunnen wachten; indien het schuifraam van uw veranda aan verandering toe is dan is de urgentie van een andere orde.
In uw geval lijkt me het schoentje te knellen bij uw late ingebrekestelling. Heeft de aannemer te kennen gegeven de werken nog te willen uitvoeren? Indien ja overweegt u best dit alsnog te laten doen. Indien u ondertussen zelf een ander raam elders besteld heeft dan vrees ik dat u een probleem zou kunnen hebben.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.