Aankoop namaakgoederen - Brief SNB React

Vitaqua
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aankoop namaakgoederen - Brief SNB React

#1 , 14 mar 2016 15:59

Beste

MIdden januari had ik een bestelling geplaats van 6 horloges, deze voor privé doeleinden te gebruiken op de website AliExpress.

Midden februari nog steeds niets ontvangen en ineens in de brievenbus een brief van de douane. Hierin werd me meegedeelt dat de horloges van een bepaald merk waren en deze dus onder verboden namaakgoederen vielen. Ik kon stilzwijgend aanvaarden deze te vernietigen en ik moest informatie opsturen over de volledige transactie.

Dit heb ik dan ook netjes gedaan. Een e-mail terug ontvangen met extra informatie over hoe ik mijn geld bij AliExpress kan recupereren, dit dan ook meteen gedaan. Het geld is dus terugbetaald.

Sinds dien had ik hier niets meer van gehoord en dacht ik dat het dus in orde was.

Ineens ontvang ik vandaag een brief (NIET aangetekend!) van SNB React te Amsterdam. Dit is blijkbaar een bedrijf dat instaat voor de geleden schade van de merkhouder en vernietigingskosten van de horloges. Deze eisen nu een geldboete van 150,00 euro van mij en een getekende verklaring die bij de brief zit. Dit moet binnen ongeveer 1 week zijn overgeschreven.

Nu is mijn vraag hoe ik hierop moet reageren, het feit dat de brief niet aangetekend toekomt en dat ik een geldbedrag op een rekeningnummer moet storten en daar te kous mee af is, vind ik zeer frappant. Welke rechten heeft dit bedrijf tov mij en in hoeverre is dit 'serieus' te noemen? Ik heb de horloges te goeder trouw aangekocht met doel deze privé te gebruiken. Ik had geen idee dat deze namaak waren en op de foto's die bij de advertentie horen was ook geen merkteken te zien.

Wat zijn mijn rechten en plichten?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 14 mar 2016 16:06

Dit lijkt mij een minnelijke schikking te zijn, maar wat meer info zou welkom zijn. Als u deze aanvaardt en betaalt, zal men u niet verder vervolgen voor de aankoop van de namaakgoederen.

Zes is ook een moeilijk aantal, niet genoeg om een grote handel mee op te zetten, maar ook weer te veel om voor privédoeleinden te gebruiken.

Gebruiker21

#3 , 14 mar 2016 16:11

Ik denk ook dat het een minnelijke schikking is. De topic starter is als koper verantwoordelijk om te weten of het al dan niet namaak is. Als hij dit niet met zekerheid kan vaststellen, koopt hij ofwel niet, of draagt hij het risico indien het wel om namaak gaat. Hij heeft immers het initiatief genomen om in te voeren...

Moest ik van de topic starter zijn, ik zou braafjes doen wat in de brief staat. Indien niet, kan hij wel eens een claim aan zijn broek krijgen die vele malen groter is dan €150 en de kans is groot dat hij bij een eventuele rechtszaak het onderspit moet delven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Vitaqua
Topic Starter

#4 , 14 mar 2016 16:16

Het gaat inderdaad om een minnelijke schikking. Het gaat om 6 horloges, in 3 kleuren, 2 van elke kleur. Dit is voor privé-doeleinden binnen 1 gezin. Ik kan toch moeilijk iedere bestelling apart doen voor iedere persoon binnen het gezin?

Dit is een foto van het horloge zoals het werd aangeboden op AlieXpress: http://i64.tinypic.com/14xfczd.jpg
Hier een screenshot van de advertentie zelf: http://i66.tinypic.com/25gunmv.png en http://i64.tinypic.com/idy8hl.png

Zoals jullie kunnen zien is er nergens een vermelding van merk.

Enig idee of ik dit kan toepassen? http://www.eccbelgie.be/mijn-bestelling ... s76631.htm

Didymus

#5 , 14 mar 2016 16:25

Je ziet nergens een merk, maar de stijl doet me wel onmiddellijk denken aan C**io.

Als je eens googelt zal je zien dat ze Nederland meer vertrouwd zijn met SNB React en hun minnelijke schikkingen. Die stichting (want dat is het) hoopt met wat dreigen een vlugge betaling van je te verkrijgen zodat ze verder geen moeite moeten doen.
"sowieso" schrijf je zo.

Vitaqua
Topic Starter

#6 , 14 mar 2016 16:28

Bedankt Didymus voor de reactie. Ik heb de stichting inderdaad al gegoogled, maar veel wijzer ben ik niet geworden. Het feit dat die brief niet aangetekend is verzonden vind ik ook maar vreemd. Ik kan toch doen alsof ik deze nooit heb ontvangen? Dit totdat de brief uiteindelijk aangetekend zal worden verstuurd?

http://www.eccbelgie.be/mijn-bestelling ... s76631.htm Deze regels zou ik graag willen toepassen in een aangetekend schrijven naar de stichting. Maar ik zou niet het risico willen lopen om een hogere boete te riskeren.

Mijn algemene vraag is nu eigenlijk, hoe sterk staat de firma in hun schoenen en wat is de mogelijkheid mij van de boete te onttrekken?

Gebruiker21

#7 , 14 mar 2016 16:42

Ik kan toch moeilijk iedere bestelling apart doen voor iedere persoon binnen het gezin?
Ook dan zou je in dezelfde situatie terecht kunnen komen. Het is niet omdat je maar één stuk besteld, dat het geen probleem is als het namaak is.
Dit is een foto van het horloge zoals het werd aangeboden op AlieXpress: http://i64.tinypic.com/14xfczd.jpg
Mmm, je moet voor de aardigheid eens googlen op "CASIO A158W".
Hier een screenshot van de advertentie zelf: http://i66.tinypic.com/25gunmv.png en http://i64.tinypic.com/idy8hl.png
$2,99 voor één horloge... Ik denk niet dat je dan serieus kan claimen dat je niet wist dat hier iets niet pluis was.
Zoals jullie kunnen zien is er nergens een vermelding van merk.
Een merk hoeft niet vermeld te zijn om over namaak te spreken. Het is voldoende dat de vormgeving in grote mate overeenkomt.
Je kan proberen, maar de tegenpartij is niet verplicht om het daar verder bij te laten. Met wat geluk doen ze verder geen moeite meer, maar als je pech hebt gaan ze hier wel mee verder. Hangt allemaal af van de policy die het bewuste merk hierin voert. It's up to you to decide... Als je de minnelijke schikking betaalt, ben je 100% zeker dat je er verder vanaf bent. Als je ze niet betaalt, verlies je geen geld, maar kan niemand u garanderen dat het hierbij blijft... Als men er dan wel mee verder gaat, kan niemand garanderen wat het resultaat gaat zijn (de kans bestaat nog altijd dat een rechter u het voordeel van de twijfel gunt...).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#8 , 14 mar 2016 17:10

Ik vermoed dat de brief de recuperatie van vernietiging- en administratieve kosten betreft. Ware ik u, ik zou snel betalen (lees wel de brief die bijgevoegd werd, indien het een schikking betreft, verifieer dan dat ze effectief afstand doen van andere vorderingen en dat u geen schuld erkent).

Indien ze willen kan een burgerlijke procedure opgestart worden om de schade te recupereren. Weet dat indien u mocht veroordeeld worden (vrij waarschijnlijk) het u véél meer zal kosten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Didymus

#9 , 14 mar 2016 17:18

De stichting in kwestie zal wel wat meer moeite moeten doen dan een briefje schrijven om TS veroordeeld te krijgen in een burgerlijke procedure. Op basis van een kosten-batenanalyse in hoofde van SNB React, zou je de brief evengoed kunnen negeren, al blijft het een gok.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW

#10 , 14 mar 2016 17:52

De brief negeren haalt niets uit, dan gaan ze gewoon door met de rechtszaak, ze zijn niet verplicht een minnelijke schikking voor te stellen he.

De tegenpartij staat hier zeer sterk, ook ik zou op veilig spelen en betalen.

artemis

#11 , 14 mar 2016 17:57

Het gaat inderdaad om een minnelijke schikking. Het gaat om 6 horloges, in 3 kleuren, 2 van elke kleur. Dit is voor privé-doeleinden binnen 1 gezin. Ik kan toch moeilijk iedere bestelling apart doen voor iedere persoon binnen het gezin?
Allemaal samen hetzelfde horloge dragen, de zilveren in de week en de gouden voor 's zondags :D Moet kunnen.
Maar inderdaad het doet er niet toe. Zelfs met 1 stuk had je prijs kunnen hebben.
Die webshop zit trouwens vol namaak uit China, zelfs al veranderen ze de naam van het merk en/of het logo. Wettelijk gezien blijft dat evengoed aankopen van namaak. Ze zouden het met deze 6 stuks net zo goed als een test-order van uwentwege kunnen beschouwen, hoe die import voor u verloopt..
De organisatie is wel Nederlands maar ze hebben takken in heel Europa en daarbuiten, en ze zullen ook wel over een peloton advocaten beschikken mochten ze die willen inschakelen.
Ik wens u veel wijsheid toe.

Franciscus

#12 , 14 mar 2016 17:58

Een dagvaarding voor de rechtbank (douane) zal ook niet aangetekend zijn.
Indien u dan beslist om die brief te negeren zal de volgende vaststelling door een GDW gebeuren bij u thuis met de betekening van het vonnis.
Of is er dan ook een strafprocedure opgestart als extra.

Vitaqua
Topic Starter

#13 , 14 mar 2016 18:12

Ik wacht af op reactie van het ECC. Ik vind het schandalig dat ik hiervoor een boete krijg terwijl het niet met opzet was, ik moest het merk 'casio' er niet op hebben staan dus heb ik speciaal gezocht naar een advertentie zonder het merk erop zodat ik ook zeker niet in de problemen kwam. Nu blijkt dat het toch geen verschil maakt.

artemis

#14 , 14 mar 2016 18:22

Ik wacht af op reactie van het ECC. Ik vind het schandalig dat ik hiervoor een boete krijg terwijl het niet met opzet was, ik moest het merk 'casio' er niet op hebben staan dus heb ik speciaal gezocht naar een advertentie zonder het merk erop zodat ik ook zeker niet in de problemen kwam. Nu blijkt dat het toch geen verschil maakt.
Eigenlijk schrijf je nu dat je wel héél bewust namaak kocht.

Hou ons op de hoogte over de reactie van het ECC.
Laatst gewijzigd door artemis op 14 mar 2016 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW

#15 , 14 mar 2016 18:23

U wordt geacht te weten dat die 2,99 euro te laag is voor een normaal product, dat is hetgene dat uw schuld doet vaststaan.

Zegt de brief iets over vervolging voor doorverkoop? Die zes is een cijfer waar het twee kanten mee uitkan.

Terug naar “Consumenten Koop”