Beste
MIdden januari had ik een bestelling geplaats van 6 horloges, deze voor privé doeleinden te gebruiken op de website AliExpress.
Midden februari nog steeds niets ontvangen en ineens in de brievenbus een brief van de douane. Hierin werd me meegedeelt dat de horloges van een bepaald merk waren en deze dus onder verboden namaakgoederen vielen. Ik kon stilzwijgend aanvaarden deze te vernietigen en ik moest informatie opsturen over de volledige transactie.
Dit heb ik dan ook netjes gedaan. Een e-mail terug ontvangen met extra informatie over hoe ik mijn geld bij AliExpress kan recupereren, dit dan ook meteen gedaan. Het geld is dus terugbetaald.
Sinds dien had ik hier niets meer van gehoord en dacht ik dat het dus in orde was.
Ineens ontvang ik vandaag een brief (NIET aangetekend!) van SNB React te Amsterdam. Dit is blijkbaar een bedrijf dat instaat voor de geleden schade van de merkhouder en vernietigingskosten van de horloges. Deze eisen nu een geldboete van 150,00 euro van mij en een getekende verklaring die bij de brief zit. Dit moet binnen ongeveer 1 week zijn overgeschreven.
Nu is mijn vraag hoe ik hierop moet reageren, het feit dat de brief niet aangetekend toekomt en dat ik een geldbedrag op een rekeningnummer moet storten en daar te kous mee af is, vind ik zeer frappant. Welke rechten heeft dit bedrijf tov mij en in hoeverre is dit 'serieus' te noemen? Ik heb de horloges te goeder trouw aangekocht met doel deze privé te gebruiken. Ik had geen idee dat deze namaak waren en op de foto's die bij de advertentie horen was ook geen merkteken te zien.
Wat zijn mijn rechten en plichten?
Alvast bedankt.